Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#579548
Hej
Jag tänkte jag skulle berätta lite om min och min sambos bilköp från fordonsmäklarna i Solna, främst för att ingen annan ska gå på deras bluff och båg!
Vi köpte en bil från dom den 20 september 2011, vi bor i Boråsområdet så det är några mil att köra dit men vi tyckte att dom verkade väldigt seriösa så vi åkte dit för att titta på bilen, men innan vi åkte så dubbelkollade vi så att vi kunde ta med oss bilen hem samma dag vid ett ev köp då vi hade långt att köra, "visst det är inga problem att göra det sa försäljaren", allt verkade bra och provkörningen gick som den skulle förutom ett missljud som jag påtalade för försäljaren och efter många försök så trodde han på mig, detta sa han sig då inte veta om men det visade sig att deras mekaniker visste att det var ngn oljud, han sa att dom skulle byta ac-kompressorn då dom trodde att det berodde på den, senare visade det sig vara generatorn så dom bytte även den.
Då vi upptäckt detta oljud så ville vi ju att dom skulle åtgärda det innan vi köpte den så vi funderade på om vi skulle ta den med oss och lämna in den på hemmaplan på deras bekostnad men vi kände att det är skönare att hämta den då dom har åtgärdat felet, detta var på en tisdag och på fredag samma vecka ringer vi för att stämma av om vi kan komma och hämta bilen och vi bestämmer då att vi ska hämta den på tisdagen veckan därpå men att vi för säkerhetsskull ska höra av oss på måndag för att dubbelchecka med dom.
Måndagen kommer och vi ringer till dom och dom säger att bilen är klar och vi kan hämta den på tisdag, vi bokar då tågbiljetter till på tisdag.
Tisdagen kommer ju också och 10 min innan vi ska gå på tåget så ringer bilhandlaren och undrar om vi kan komma en annan dag då bilen inte alls var färdig, han och mekanikern hade missuppfattat varandra, ac var ju inte fylld än men vi sa att fylla den kan ju inte ta så lång tid så vi avtalade kl 15,00 samma dag, när vi kommer dit kl 15,00 så är bilen fortfarande inte färdig då servicekillen som ska fylla den inte har kommit dit än, försäljaren berättar ingenting för oss utan till slut så kommer en av deras mekaniker fram och berättar det, klockan 16,15 kommer killen och börjar fylla ac:n.
När vi åker hem så upptäcker vi att stolsvärmen inte funkar riktigt på förarsidan, konstigt tycker både jag och min sambo då det stod på varudeklarationen att allt sådant var kontrollerat och hade normal funktion, på torsdag ringer jag försäljaren och han hänvisar till garantin via Solid som följde med i köpet, jag ringer Solid och pratar med dom men eftersom den var sådan innan köpet så ingår inte det utan att säljaren ska stå för detta.
Efter detta så ringer jag och pratar med konsumentombudsmannen och han säger också att firman som sålde bilen ska stå för allt sådant och återigen så ringer jag till säljaren (Janne) och han kopplar mig då till en kille som säger sig ha hand om reklamationer (Kenneth), efter lite diskussion och att jag berättade att jag pratat med konsumentombudsmannen så kommer vi överens om jag ska lämna in bilen till en verkstad här nere för felsökning och att dom ska stå för den kostnaden och att verkstaden ska maila dom ett kostnadsbesked för reperationen (enligt Kenneth så skulle det gå fort för dom att lämna ett besked)
Efter att verkstaden mailat tre ggr och fortfarande inte fått ngt svar så ringer min sambo till fordonsmäklarna och pratar med dom, ca 10 min efter det så ringer verkstaden på min telefon och säger att fordonsmäklarna precis ringt till dom och sagt att "vi står inte för några kostnader då dom lämnade in bilen för felsökning på eget bevåg", minst sagt märkligt tyckte vi och ringde återigen till Kenneth på fordonsmäklarna, som sa att "det var konstigt för dom hade minsann inte ringt och saken var fortfarande under utredning men att dom skulle ta ett beslut inom dom närmsta två dagarna", ni kanske allaredan har listat ut det, dom hörde aldrig av sig!
Fredagen den 14/10-2011 så mailade jag och min sambo till huvudkontoret då det i stort sett var omöjligt att få tag på dom, på onsdag den 19/10-2011 så ringde volvo mig och frågde om vi hade hört ngt om vem som ska stå för felsökningen, nej inte än svarade jag men jag ska ringa dom igen så jag ringer dom igen men denna gång till en person på huvudkontoret för att jag tror att dom ska svara men efter ca 20 min utan svar så stänger jag av funktionen "visa nummer" på telefonen och vips så svarar dom, jag berättar om hela saken och även han säger att dom självklart ska stå för felsökningen och att det bara är för Volvo att ringa honom.
Vi har fortfarande inte hört ngt från fordonsmäklarna, en bilförsäljare som arbetar på Volvo var snäll nog och försökte hjälpa oss att få tag i dom, han satt och ringde konstant till dom i 40 min utan ngt svar, och då provade han alla deras åtta telefonnummer + derar växel, till slut så fick han tag på säljaren (Janne) som sålde bilen till oss och pratade med honom men det enda han försökte göra var att slingra sig och att komma med undanflykter, senare i samtalet så slängde han ur sig att vi då skulle ringa deras egna verkstad och boka tid så skulle dom åtgärda felena, dock så är det ca 45 mil att köra enkel väg för att lämna bilen och sedan tåg hem för att sedan då några dagar senare ta tåget tillbaka för att hämta bilen, sen om den då verkligen skulle vara lagad, det vågar jag knappt tro!
#579682
När man läser "fordonsmäklarnas" hemsida verkar det mer som om de bara förmedlar ett köp mellan två privatpersoner.
Eftersom det står att när affären görs upp med kunden då löses skulder m.m.
sedan ombesörjer de att det finns "garanti"
Det innebär förmodligen att "fordonsmäklarna" aldrig står som ägare för den bilen de förmedlar, utan bara är en mellanhand utan ansvar.

Det känns som om man kan tolka detta som en affär mellan två privatpersoner, frågan är om det inte är säkrare att köpa direkt via Blocket.
för här är det ytterligare en part som skall tjäna pengar utan att direkt tillföra något.

Tycker att varningsklockan borde ringa direkt när man läser deras hemsida och fundera ...vad tillför detta mej som köpare !?
#579714
Vet inte om detta är nog för att stämpla dem som "blufföretag" som någon uttryckte det. Det låter som något som skulle kunna uppstå på vilken större bilfirma som helst. Folk snackar förbi varandra och missförstår varandra. Det som är tråkigt i denna historia är att de som gjort misstagen försöker skylla ifrån sig. Misstag gör alla företag men det som skiljer dem åt är hur de hanterar sina misstag. Bilverkstäder är tyvärr ett kapitel för sig. Kundmottagarna verkar sällan ha kolla på vad mekanikerna gör och mekanikerna har ingen koll på vad kundmottagaren lovar kunden. Kunden är den som blir lidande på grund av denna dåliga kommunikation. Att ringa kunden 10 minuter innan han/hon sätter sig på tågen för att resa 45 mil för att hämta bilen är bara så dåligt, men dom ringde trots allt och de lyckades få klart bilen samma dag, och det får men ju ge dem lite plus för tycker jag. Jag har vid mer än ett tillfälle fått ta mig hem på annat sätt från verkstaden bara för att min bil inte vart klar på utsatt tid. Jag har vid mer än ett tillfälle väntat på att verkstaden skulle ringa som de lovat och tala om att bilen är klar. När jag sedan ringt har jag fått höra att den vart klar länge.

Mail är bra i många fall och skitdåligt i andra fall. Folk läser inte sina mail, de får nya mail och de glömmer mail. Vill man inte läsa sina mail så kan man alltid hitta anledningar till att inte göra det. Man har ingen kontroll över ett mail som tagits emot. I sådana här fall är det bättre att ringa, men det förutsätter ju att någon svarar. :roll:
#580319
Steff 99 skrev:När man läser "fordonsmäklarnas" hemsida verkar det mer som om de bara förmedlar ett köp mellan två privatpersoner.
Eftersom det står att när affären görs upp med kunden då löses skulder m.m.
sedan ombesörjer de att det finns "garanti"
Det innebär förmodligen att "fordonsmäklarna" aldrig står som ägare för den bilen de förmedlar, utan bara är en mellanhand utan ansvar.

Det känns som om man kan tolka detta som en affär mellan två privatpersoner, frågan är om det inte är säkrare att köpa direkt via Blocket.
för här är det ytterligare en part som skall tjäna pengar utan att direkt tillföra något.

Tycker att varningsklockan borde ringa direkt när man läser deras hemsida och fundera ...vad tillför detta mej som köpare !?
Hej
Jo fordonsmäklarna står som ägare på bilarna, dom berättade att dom köper många från Bilia, nästa gång ska jag minsann googla på företagsnamnet innan jag gör någonting!
#582007
Åkte till Stockholm i sommras med svägerskan och hennes karl för att hitta bil i 50 tusen klassen. Vi var till alla 3 försäljningsställena som Fordonsmäklarna har och det blev ingen bil. Försäljarna kunde inte svara på frågor om servicehistorik, fel som man påtalade och undrade om dom skulle fixas innan försäljning. Dessa fel hittade jag på flera bilar: dåliga bromsskivor och belägg, trasiga rutor, dåliga däck, dålig lukt i kupén, mycket mer repor och rost i verkligheten än vad som syns på bild. Många bilar saknade serviceböcker vilket jag tycker ska finnas för att få lite klarhet om bilen.
#600090
Bytte in min gamla bil på Bilia när jag köpte min XC70 för några veckor sedan. Hittade den sen med felaktiga uppgifter i annons hos Fordonsmäklarna. Inte mätarställningen men annat graverande. I övrigt en bra bil.

PS
Första inlägget här i forumet fastän jag tjuvläst i många år...

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]