Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1345248
Freddy100 skrev:Det är inte fel. Det är mkt riskabelt.
Vad är du rädd för som är baserat på bilens pris?

Gör man bara en ordentlig bakgrundskontroll på bilen, får en bra känsla av ägaren/säljaren och sköter allt med papper och betalning korrekt ser jag inga problem med att köpa en dyr bil privat, jag tror det procentuellt sett finns fler oärliga bilhandlare än privatpersoner som säljer bilar... Att köpa en bil från "Bennys bil & rekond" ser jag som oerhört mer riskfyllt än från privatpersonen Benny...
#1345260
MartinS skrev: tor 31 okt 2019, 17:29
Freddy100 skrev:Det är inte fel. Det är mkt riskabelt.
Vad är du rädd för som är baserat på bilens pris?

Gör man bara en ordentlig bakgrundskontroll på bilen, får en bra känsla av ägaren/säljaren och sköter allt med papper och betalning korrekt ser jag inga problem med att köpa en dyr bil privat, jag tror det procentuellt sett finns fler oärliga bilhandlare än privatpersoner som säljer bilar... Att köpa en bil från "Bennys bil & rekond" ser jag som oerhört mer riskfyllt än från privatpersonen Benny...
Att köpa bilen från "Bennys bil & rekond" kan ha samma konsekvens som att köpa från privat person med skillnad att det finns ingen lag som skyddar dig som konsument vid privatköp. Om du vill riskera dina hundratals tusen kronor, får du självklart göra. Det kan gå utmärkt men det kan oxå gå väldigt snett....Jag köper hellre bil från känd bilhandlare med alla garantier och med lagen som står bakom mig.
#1345281
Man kan laga ganska mycket för prisskillnaden mellan den stora bilhandlaren och privatpersonen, och då slippa hålla på och tjafsa med bilhandlare. I mitt fall handlar det ofta om att hitta rätt bil med rätt bakgrund, var den sedan finns är underordnat, bortsett från "Bennys bil & rekond" då, då går den bort direkt oavsett om den egentligen verkar vettig vid första anblicken.

I vilket fall känner du att man gamblar med hela inköpssumman på över 300tkr? Är det om bilen skulle vara gjord i pappmaché när man kommer hem eller hur ser du att man kan förlora allt om man gör en affär enligt konstens alla regler?
#1345324
Om jag har råd att köpa (begagnad) bil för ca 300-400k så betalar jag gärna lite extra för tryggt köp hos autoriserad handlare med 6-12 månaders garanti och andra fördelar istället för att plåga säljaren som skrev i annonsen att hen säljer bil i befintligt skick. Tack för det, vill sova gott på nätterna. Men vi är olika och gör olika.
#1345403
Den här tråden får gärna hållas kring faktiska handlare som betett sig dåligt. Finns andra trådar för generella diskussioner.

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]