Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1336337
Min första bil köpte jag från en bilfirma då viste jag ingenting om bilar. Var en Saab som gått 23000 och kostar 25000kr. Jag gjord provkör bilen går så den köpte jag. Säljaren sa att bilen är fin och funkar som den ska. Dagen efter när jag bakade bilen från parkering plats går ej baka bara köra fram inte baka AC funkar ej. vinterdäck olika märke och olika storlek allt min kompis som märkte de alla felen. Jag kör ditt klaga de fixa växellådan men ej AC. När jag fick körkort sålde den sen köpte en Volvo v50-06 som kostar 47000 efter ett år såldes den 51000.
Sen köpte en Volvo V50 -08 som kostar 53000 efter ett år såldes 54000.
Sen en Volvo s40 -09 köpte 58000 efter 6 månader såldes 62000kr alla utan fel och köpte bara från privat person.
Sist köpte jag en Volvo v60 design -12 som gått 11999 efter ett år multirem gick av och vattenpump lossnat då byt jag kamrem+vattenpump multirem nu ska behålla den.
Alla mina Volvo från privat person och kostar rimlig pris aldrig på bilfirma dyrt och mycket fusk.
#1336342
Freddy100 skrev: sön 08 sep 2019, 23:14 Det beror ju oxå på vilken bil man köper. Känns skakigt att köpa privat bil för 200k-400k utan riktigt skydd. Man chansar eller riskerar hela livet men tveksamt om det är värt att ta så stora risker om man kan köpa bil från bilfirma där man har rättigheter.
Spelar ingen roll priset
Test på bilprovningen och/eller hos auktoriserad verkstad. Några tusen kr. Fel kan säket pruta då.

Chansar man aldrig lite så blir livet dyrare...
Senast redigerad av 1 ICEnow, redigerad totalt 0 gånger.
#1336343
Lobocut skrev: sön 08 sep 2019, 23:01
ICEnow skrev: sön 08 sep 2019, 22:16 Varför köper man en beg. bil från en bilhandlare egentligen?

Ge mig ett enda skäl förutom nedan!

Dyrare, osäkrare om bakgrunden, risk för bluff och båg.

Själv köper jag alltid privat från en privatperson. Kan man dåligt om bilar, ta med nån som kan! och provkör, se besiktningsprotokoll, service, kvitton.

Enda nackdelen som jag ser det är att man kanske inte kan hitta precis den bilen man helst vill ha. Riktigt nya beg. bilar är svårt att hitta privat, men de finns de med.

Garanti? Ja, skulle det vara något (har aldrig haft något större problem) så kan man reparera för de pengar man sparar, räcker säkert till. och lite måste man ju chansa i livet.

Lån? banken kan fixa billån lika bra om bilhandlaren.

Beror på vad du menar med bilhandlar, är det stora som små, Volvo återförsäljare mot Kalles bilfirma på hörnet?

Och vilken bank kan fixa ett billån med 4% ränta?
Alla bilhandlare menar jag. Alla!
(Skippa ev. snack om Ferrari eller nåt nu)

SEB tex.
Vill man ha halva räntan, låna på bostaden om du har en köpt.
#1336597
Jag köper aldrig en bil av en privatperson då konsumentköplagen är betydligt bättre att ha i ryggen än köplagen eller ingen alls. Allt handlar ju om hur mycket pengar man är beredd "gamble" med. Jag skulle häller aldrig köpa en bil från "kalles bilfirma" på hörnet då dom kan vara borta en vecka senare. Jag håller mig till dom stora etablerade återförsäljarna.

Och när det kommer till lån, då är det långt ifrån alla som har en bostad dom kan låna på. Så frågan kvarstår, vilken bank har 4% ränta när man inte har en bostad att låna på?
#1336611
epostaren skrev: tis 10 sep 2019, 15:34 Kolla siterna som jämför olika lån t.ex. lånen.se
Fortfarande, du kommer inte få ett billån för under 5% hos banken.

Räntorna bankerna lockar med är 2,95 – 39,50 %, men så lågt som 2,95% kommer man aldrig få. Du kommer inte få under 5%. Räntan är även individuell, så du vet den exakta räntan först efter att du ha skickat in ansökan.

Bilfirman har oftast inte "upp till" ränta. Den ränta som man marknadsför på tex 2,99% eller mer, det är den du får om du blir godkänd för krediten.
#1336633
Hämtar min nya bil på måndag och har fått 3.95% (4.16% effektiv) ränta av min bank, blancolån utan säkerhet. Vem jag köper bilen av spelar inte mig någon större roll, men visst är det tryggt att ha ett visst skydd då man köper av handlare, speciellt på dyrare bilar. Har väl egentligen bara haft krångel med ett bilköp, och det var just av privatperson...

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]