Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#567373
Är det någon som har erfarenhet av luktsanering?
Jag har lite cigarettlukt i bilen, det är inte jättemycket, men sjukt irriterande, ofta mer när det blir lite varmt, vilket tydligen är normalt.
Jag har väldigt ont av vissa lukter, och har bra luktsinne.

Jag har provat med ättika, i flera dygn, och till en början verkar det funka lite, men det kommer tillbaka fort.

Är det någon, som har känslig nos, som faktiskt har erfarenhet av att ozonbehandling?
Samt håller det länge eller kommer röklukten tillbaka?

Slutligen, vad kan det kosta att få det gjort på rekondställe? hitter ingen info om detta.
#567405
Jag har hört att ozonbehandling kan påverka plasterna i bilens inredning negativt, men jag har inga faktauppgifter.

Det finns ett annat sätt att ta bort lukt. En gång exploderade en flaska apelsinjuice som luggit i bilen ett tag och jäst. Hela inredningen blev nedsprutad med rutten apelsinjuice och jag tänkte att det blir en dyr sanering. Bilen luktade rutten apelsinjuice. Jag fick tips att tvätta noga med vanliga rengöringsmedel för bilinredningar. Det blev rent för ögat men den ruttna lukten var kvar om bilen fick stå i solen någon timma. Enligt tips jag fick strödde jag ut bikarbonatpulver över hela inredningen. I taket sprutade jag vatten blandat med pulver för att kunna applicera detta. När vattnet torkade blev pulvret kvar. Efter att pulvret legat i bilen ett dygn togs det bort med dammsugaren. Lite svårt att få bort på vissa ställen men det går. Lukten var nästa borta. Efter ytterligare en bikarbonatbehandling försvann lukten helt. Kanske fungerar det mot cigarettlukt också? Jag vet inte. Bikarbonat kan man köpa i livsmedelsaffären.
#567408
Camel skrev:Jag har hört att ozonbehandling kan påverka plasterna i bilens inredning negativt, men jag har inga faktauppgifter.

Det finns ett annat sätt att ta bort lukt. En gång exploderade en flaska apelsinjuice som luggit i bilen ett tag och jäst. Hela inredningen blev nedsprutad med rutten apelsinjuice och jag tänkte att det blir en dyr sanering. Bilen luktade rutten apelsinjuice. Jag fick tips att tvätta noga med vanliga rengöringsmedel för bilinredningar. Det blev rent för ögat men den ruttna lukten var kvar om bilen fick stå i solen någon timma. Enligt tips jag fick strödde jag ut bikarbonatpulver över hela inredningen. I taket sprutade jag vatten blandat med pulver för att kunna applicera detta. När vattnet torkade blev pulvret kvar. Efter att pulvret legat i bilen ett dygn togs det bort med dammsugaren. Lite svårt att få bort på vissa ställen men det går. Lukten var nästa borta. Efter ytterligare en bikarbonatbehandling försvann lukten helt. Kanske fungerar det mot cigarettlukt också? Jag vet inte. Bikarbonat kan man köpa i livsmedelsaffären.
Tack för tipset.
Ja jag har hört att naturgummi kan ta lite skada, men inte andra material. Så det skall inte var nån fara i modernare bilar.
Efter ättiksförsöket så ger jag nog upp huskurer.

Det lutar åt ozonbehandling, men jag vill veta om det är beständigt, eller om lukterna kommer krypandes tillbaka?
#567473
Har köpt en jonisator på Kjell för bilen bl a men av olika orsaker stannar den i hemmet för det blir så bra luft av den, den renar och gör negativa joner och lite lite ozon som luktar lite kopieringsmaskin men den ska oxå ta bort dåliga lukter, men den är gjord för bilen iofs jag tyckte bara den var lite stor. Hur som helst funkar den och 500 kr för den stora eller 300 för en mindre (bara använda flera dar) är inte mycket pengar på att testa om det funkar. Och som jag förstår ska jonerna och ozonet binda sig med smuts och luktpartiklar så är lukten borta ska den nog va det slutgiltigt. Den renar lukt i inrökta lokaler och inrökta bilkupéer så den är nog rätt effektiv.
Som jag förstått så finns det kraftfullare apparater för industri som kostar flera tusen men då alstrar de så mycket ozon så då ska man inte va i samma rum som den då den arbetar alla fall. Jonisatorn jag köpte ska va på hela tiden och man ska kunna vistas i det då ozonet som bildas är under gränsvärdet. Varje morgon jag vaknar får jag känslan av att det regnat ute, härligt, trots kopieringsmaskinslukten, men inga dåliga lukter alls längre.

På classeolsson har de luktborttagare på spray som funkar oxå, bara spruta på överallt, kan ge lite vitt pulver som spår men det torkar man upp. Sen på bilavd har de sonax vinylinteriörcleaner som oxå tar bort lukter och ger fräsch doft, ta det oxå. Så kanske jonisatorn/ozonmaskin inte behövs.
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
#567476
Ok, där ser man.
Låter ju bra förstås. Kanske skulle ta och köpa den lilla versionen till bilen, det är ju inte mycket pengar för att testa. Luktar det kopiator/regn/åska så kommer det ju ut en del ozon med, frågan är hur mycket,
Det verkar vara stor skillnad på hur mycket ozon dom alstrar. Och lukten får man vid ytterst små koncentrationer tydligen.

Jag får kolla in detta.

Borttagen citering
#567478
När jag googlade kom det upp en liten jonisator oxå som inte var större än 1 dm i diameter som skulle va i bilen hela tiden, den kanske kunde va nåt oxå.
Inte så dumt i bilköer och stadsmiljöer med mycket avgaser då det sägs kunna rena sånt.

Jonisator mest negativa joner och mycket lite ozon (men luktsinnet är känsligt), ozonmaskiner mycket ozon.
#567482
Japp jag har sett dom, och även små ozongeneratorer för cigguttaget.
Men jämför man hur mycket dom alstrar så är det inte mycket att hänga o granen tyvärr verkar det som.
Dom lever nog bara vidare för att det faktiskt luktar lite ozon (som det tydligen krävs små små koncentrationer för som vi sagt innan)
Tydligen så är jonisatorer ok, men ozon "is the shit"..

Borttagen citering
#567546
Camel skrev:Jag har hört att ozonbehandling kan påverka plasterna i bilens inredning negativt, men jag har inga faktauppgifter.

Det finns ett annat sätt att ta bort lukt. En gång exploderade en flaska apelsinjuice som luggit i bilen ett tag och jäst. Hela inredningen blev nedsprutad med rutten apelsinjuice och jag tänkte att det blir en dyr sanering. Bilen luktade rutten apelsinjuice. Jag fick tips att tvätta noga med vanliga rengöringsmedel för bilinredningar. Det blev rent för ögat men den ruttna lukten var kvar om bilen fick stå i solen någon timma. Enligt tips jag fick strödde jag ut bikarbonatpulver över hela inredningen. I taket sprutade jag vatten blandat med pulver för att kunna applicera detta. När vattnet torkade blev pulvret kvar. Efter att pulvret legat i bilen ett dygn togs det bort med dammsugaren. Lite svårt att få bort på vissa ställen men det går. Lukten var nästa borta. Efter ytterligare en bikarbonatbehandling försvann lukten helt. Kanske fungerar det mot cigarettlukt också? Jag vet inte. Bikarbonat kan man köpa i livsmedelsaffären.
Det kan nog fungera om man råkat spraya ned synliga ytor men något äckligt. Problemet med tobaksrök är att den tränger in precis överallt, även där man inte kommer åt att tvätta. Den tränger in under och in bakom instrumentpanelen, under stolarna, ja, precis överallt. För att få bort stanken måste man antingen kapsla in odören, till exempel med hjälp av "foggning" eller få bort molekylerna på något vis. Jag jobbade hos en känd rekonditioneringsfirma en gång i tiden och de hade fått in en bil som luktade brandrök. Det var i omöjligt att få bort lukten helt. Detta var många år sedan och tekniken har säkert gått framåt sedan dess. Nu är det för sent i trådskaparens fall, men mit tips är att hålla sig undan från råkta bilar. Jag skulle inte vilja ha en om jag så fick den för en tredjedel av marknadsvärdet.
#567686
llesrof skrev:Problemet med tobaksrök är att den tränger in precis överallt, även där man inte kommer åt att tvätta. Den tränger in under och in bakom instrumentpanelen, under stolarna, ja, precis överallt.
Ja, vid närmare eftertanke så tror jag inte man kommer så långt med bikarbonatpulver i sådant fall.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]