Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#574401
Ajdå.
...Men borde inte röklukt eller all lukt för den delen avta med tiden, så om maskinen tagit bort 80% av lukten (?) kanske tiden kan ta bort resten?
Nåväl det verkar alla fall inte va helt båg alla fall det där med ozon, det var kul att veta.
Spraya med nån doftspray, för bil eller vanlig badrumsspray på mattorna i bilen bara för att få en fräsch doft som förhoppningsvis maskerar det som ozonet inte tog bort.
Har du för det första provat yokoair spray å dynor du kan köpa på clasohlsson? http://www.luktfritt.nu/Press.htm#auto Där har de även typ torrbollar i form av pingviner som sägs suga upp fukt och dåliga lukter t ex i garderober och bilar, jag vet inte om de funkar (har i garderoben) men tipsa bara (fr annan liknande tråd).
Vad menar du med varmt om ett par månader? Ska du på bilsemester? :D
#574426
Bra tips med Yokoair efter att jag fått bort allt hår i bilens mattor sprutade jag det på mattan och jag tyckte att det blev en förbättring om inte helt avgörande. När jag sprutade på taket så blev det ännu litet förbättring. Sedan tror jag på att man också måste mekaniskt fortsätta med såpvatten att tvätta ur mattor och tak. Det är aldrig fel. Såpa "återfettar" materialet lite också så om ozon-maskinen gör att det blir lite porösare och hårdare kanske det kan skydda lite också. Fast det är bara en okunnigt antagande.

Jag tror också att lukten avklingar med tiden. Så var vid gott mod. Det blir bättre!
#574884
semmelman skrev:Ajdå.
...Men borde inte röklukt eller all lukt för den delen avta med tiden, så om maskinen tagit bort 80% av lukten (?) kanske tiden kan ta bort resten?
Nåväl det verkar alla fall inte va helt båg alla fall det där med ozon, det var kul att veta.
Spraya med nån doftspray, för bil eller vanlig badrumsspray på mattorna i bilen bara för att få en fräsch doft som förhoppningsvis maskerar det som ozonet inte tog bort.
Har du för det första provat yokoair spray å dynor du kan köpa på clasohlsson? http://www.luktfritt.nu/Press.htm#auto Där har de även typ torrbollar i form av pingviner som sägs suga upp fukt och dåliga lukter t ex i garderober och bilar, jag vet inte om de funkar (har i garderoben) men tipsa bara (fr annan liknande tråd).
Vad menar du med varmt om ett par månader? Ska du på bilsemester? :D

Ja det är nu helt ok, även ett par dar senare. Så ozonet verkar funka ok i alla fall som sagt.
Tror inte jag kommer behöva yokoair, eller nåt.
Med varmt menar jag sommaren. :) Tror att det kommer börja lukta lite igen när bilen står i solen och kokar..
#574886
aalex skrev:Bra tips med Yokoair efter att jag fått bort allt hår i bilens mattor sprutade jag det på mattan och jag tyckte att det blev en förbättring om inte helt avgörande. När jag sprutade på taket så blev det ännu litet förbättring. Sedan tror jag på att man också måste mekaniskt fortsätta med såpvatten att tvätta ur mattor och tak. Det är aldrig fel. Såpa "återfettar" materialet lite också så om ozon-maskinen gör att det blir lite porösare och hårdare kanske det kan skydda lite också. Fast det är bara en okunnigt antagande.

Jag tror också att lukten avklingar med tiden. Så var vid gott mod. Det blir bättre!

Ja jag hoppas det håller sig eller till och med blir bättre, för nu är det ok lukt i bilen i alla fall.
Kanske ge sig på inredningen en gång till med vattendammsugare eller motsvarande med.
#577989
VolvoB20 skrev:"Sterilizer 2000" producerar väl 50 g/h, nu finns det ju små professionella generatorer som ger 6000g/h. De kan säkert oxidera rätt frisk.
Vänta lite nu, Sterilizer 2000 producerar 50 mg/h alltså 0,05 gram/h och det finns inga små professionella generatorer som ger 6000 g/h (= 6kg/h). De Ozonaggregat som producerar dessa enorma mängder ozon väger ett par hundra kg och kostar åtskilliga tusenlappar. Ozongeneratorer som används i bilrekondbranschen ger oftast mellan 100-1000 mg/h som, i de allra flesta fall, är fullt tillräckligt för den lilla luftvolym som finns i en bilkupé.

Mvh Linus Palmér

http://www.bilvardshallen.se
#578368
Nu när alla huskurer är diskuterade och genomförda kan jag tipsa om att de flesta rekondfirmor har ett program för luktborttagning.

Kompisens V70 hade haft en åksjuk katt i bakluckan som hade lyckats rymma och vomera över större delen av baksätet, lite i taket(!) och på passagerarstolen innan han hade hunnit stanna och greppa den i nackskinnet för återförande till sin bur. Kan tala om att det luktade inte hallon, 4 meter från bilen luktade det *fruktansvärt* och min kompis var väldigt deppad och sa att "nu måste man väl lösa in bilen".

Han fick då ett tips att testa Mr Cap's luktsaneringsprogram och tänkte att "tja, billigare att betala nån tusenlapp än att byta bil med allt vad det innebär". In med bilen, iförd gasmask vilket fick killarna på Mr Cap att stanna upp och titta nervöst på varandra.

2 dagar senare hade de gjort en rengöring av hela inredningen, och sedan kört med sin "luktätare" som de kallade den och ta mig fasen, ingen kan ana att misse lade en Technicolor-gäspning i hela bilen.

NewMatizing & UG-2 och sedan Damage & Sanitation för att avslutas med en SmellStop

Nix, jobbar inte på Mr Cap, känner ingen där heller men vet bara hur hans bil luktade och hur den slutade med det sen.
#578535
LiddeLidman skrev:
VolvoB20 skrev:"Sterilizer 2000" producerar väl 50 g/h, nu finns det ju små professionella generatorer som ger 6000g/h. De kan säkert oxidera rätt frisk.
Vänta lite nu, Sterilizer 2000 producerar 50 mg/h alltså 0,05 gram/h och det finns inga små professionella generatorer som ger 6000 g/h (= 6kg/h). De Ozonaggregat som producerar dessa enorma mängder ozon väger ett par hundra kg och kostar åtskilliga tusenlappar. Ozongeneratorer som används i bilrekondbranschen ger oftast mellan 100-1000 mg/h som, i de allra flesta fall, är fullt tillräckligt för den lilla luftvolym som finns i en bilkupé.

Mvh Linus Palmér

http://www.bilvardshallen.se

Ja det är precis det här som har vart svårt att få fram. En maskin är inte samma som en annan liksom.
Många slänger frisk med siffror om vad som funkar och inte funkar, men det är världens skillnad på kapacitet som jag snuddade vid tidigare i tråden.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]