Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1467467
Jobbar ju med ozonsanering så tänkte slänga in mina tankar här även om jag inte läst alla inlägg :)
Finns ju en del olika typer av ozongeneratorer. Från små som producerar kanske 50mg/h ozon i timmen till kraftigare på 10.000mg/h. Tiden man kör dom beror ju på effekten.
Om man har ett "chockaggregat" på 5000 / 10000mgh/h så bör man nog inte köra längre än en 30min i en bil. (Också inte köra när det är för varmt ute för då reagerar ozonet för starkt.)
Dock om man väntar en två timmar och sedan vädrar ordentligt (öppnar dörrarna) så finns det ingen fara att man kan bli skadad av ozonet.
Ozon är väldigt bra på neutralisera lukter som det kommer åt. (Är ju en gas så det kommer åt rätt mycket) Det man dock kan få mekka lite med är att ozonet inte kan tränga in helt i kuddarna på bilen. Vilket gör att man tar bort lukt i bil och delvis i kuddarna men sedan sätter man sig på en kudde och det kan komma ut lukter innefrån stoppningen.
Så man kan få sanera ett gäng gånger innan man får helt bort lukten. Och med fördel städar man ju normalt också. ;)
Senast redigerad av 1 grillchips, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fimpar reklamen
#1467491
JonasN skrev: tis 05 okt 2021, 15:16 Här är en artikel jag skrev i ämnet för ett tag sedan för mera info: [EJ REKLAM TACK]
Du skrev " Ozonet oxiderar och spjälkar sen upp de organiska partiklar som orsakat den dåliga lukten. Samma sak gäller mögelsporer och bakterier som ofta uppstår i trånga utrymmen och skrymslen. Resultatet är en luktfri bil där bakterier och virus utplånats. "

Det du skrev stämmer till 100%,

En tanke bara ..... Man ska komma ihåg att Ozonet även oxierar svavelbryggorna som gör gummi elastiskt så gummit blir hårt och åldras. Vet en person som körde alldels för länge och mycket med en proffsgenerator så hans dynori båten blev stenhårda och fjädrade inte tillbaka när man reste sig upp, De åldrades 25 år på en helg :-o

Skumgmmit i hans dynor blev som Oasis/Stickblock om ni någon gång monterat trokade blommor vet ni vad jag menar,

Bild
Senast redigerad av 1 grillchips, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fimpar reklamen
#1512904
Jag har provat ozon i bil många gånger, och jobbar faktiskt med det. Det funkar mot röklukt.
Det är tiden som är det viktiga. Gör man för långa behandlingar kan det påverka material, men inte med de 15 minuter som rekommenderas. (Sen får man göra om det några gånger, för lukten sitter säkert i sätena och det tar lite tid innan mer lukt kommer ut, så ozonet kan nå den och ta bort den. Typ en gång i månaden tills all lukt är borta.) Raderat reklam./Mod
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]