Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#593116
semmelman skrev:Det är nog svårt att veta, det där säger inte mig någonting, får man nog köpa grisen i säcken och hoppas tillverkaren inte bluffar.
Kan bara säga att min mycket större apparat går väl en ca 25% av sin fulla effekt här hemma och gör luften fräsch i ett stort rum och kanske intilliggande rum i viss mån, en bilkuppe är ju mycket mindre men å andra sidan kör man ju inte så långa körtider heller om man inte använder den i jobbet.

En annan tanke, vad skulle hända om du starta bilen, satte på fläkten på högsta och spruta utifrån in i luftfilterintaget vanlig doftspray? Borde inte den genomsyra fläktsystemet och fräscha upp i det? Risk finns kanske att det sen kommer lukta helsikes mycket kanske lång tid, men en tanke bara.
Ja den verkar lite väl liten.
Undra vart man får tag på en rejälare apparat till ett ok pris?
Nja lukter vill jag nig inte ha in i bilen, jag vill ha en fräsch "ickelukt"
#593291
Fast jag menade att den kanske inte är det, men jag bara gissar å andra sidan, svårt att veta, tycker den ser rätt nätt å lättplacerad ut, en lite större modell finns på Kjell för en hundring till (jag har den som är ännu större hemma) men den ska du ju hitta plats för nånstans i bilen och helst inte slå ihjäl nån om du krockar. Men det kan ju va bortslängda pengar vet man inte förrän man provat.

Kanske du kunde spruta in nåt odördödande typ yoco el ICE som inte luktar fullt så starkt i ventilationen.
#593330
semmelman skrev:Fast jag menade att den kanske inte är det, men jag bara gissar å andra sidan, svårt att veta, tycker den ser rätt nätt å lättplacerad ut, en lite större modell finns på Kjell för en hundring till (jag har den som är ännu större hemma) men den ska du ju hitta plats för nånstans i bilen och helst inte slå ihjäl nån om du krockar. Men det kan ju va bortslängda pengar vet man inte förrän man provat.

Kanske du kunde spruta in nåt odördödande typ yoco el ICE som inte luktar fullt så starkt i ventilationen.
Jag skall testa den lilla jonisatorn från http://www.sproutinghealth.se/xj800.html
Fick ett väldigt trevligt bemötande och ingående svar från det företaget.

Skall bli kul att testa den prylen!
#594263
semmelman skrev:Kul! Hoppas det blir bra bara, känner mig lite medskyldig nu. :D Men det ska bli intressant att höra om dina erfarenheter om pucken sen.
Jag har bara haft den i bilen lite grann när jag kört idag, ca 1,5 tim totalt kanske.
Lukten är helt borta, och man känner bara den ganska behagliga ozonlukten (tydligen genererar den en gnutta ozon med)
Den är dessutom såpass "snygg" att den gärna får stå ovanpå instrumentpanelen i bilen. Typiskt att man inte testade detta tidigt.
Man kanske tröttnar lite på ozon doften tillslut, men då kan ju jonisatorn få vila ett tag till det dyker upp lukt igen.
Jag köpte alltså http://www.sproutinghealth.se/xj800.html av Anders på "sprouting health" och jag fick tillåtelse att dela med mig av hans ingående svar han gav mig mailledes under ett flertal olika tillfällen.
Så varsågoda att ta del av Anders trevliga ingående svar till mig:
---------------------------------------------
Hej Anders

Jag blev lite nyfiken på den lilla 180:- jonisatorn för bilen.
Men funkar grejerna?
Se denna tråd, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Ganska lång, men intressant.
Det enda jag inte testat är just nu jonisering..
Vad tror du, kan det hjälpa mig? Eller har du lite större prisvärda grejer?

Vänligen, Bowen
------------------------------------------------------
Anders svar:
------------------------------------------------------

Hej!

Ja, det var en lång och ganska rolig tråd! :-)
Jag har sett flera liknande förr under åren, och det är inte lätt för en som letar efter lösningar på sina problem, och alla gissar sig till och gemensamt diskuterar och utbyter erfarenheter och det dyker ofta upp gamla husknep som ättika, bikarbonat, citron osv, och dessa kan faktiskt fungera i en del fall men långt ifrån för alla.

Jag antar att du menar att du har samma sorts problem som killen som startade tråden, med röklukt i bilen?

Röklukt är bland det svåraste att få bukt med, eftersom det rör sig om både partiklar och gaser.
Att många saneringar inte fungerar beror oftast på att de inte tränger ned så djupt i materialens porer under den korta stund som saneringen pågår.
Jag har haft en hel del kunder som har lagt ut stora pengar på saneringar och tvättar, men som sedan har fått tillbaka lukterna när de kryper fram ur porerna, antingen med tiden eller när bilen blir uppvärmd av solen eller kupévärmare. De har då börjat titta på mindre apparater som mina, och förvånats över hur bra det fungerar i de flesta fall.

Rök har en förmåga att hitta in i minsta skrymslen, och sådant finns det ju gott om i en bil.
Om mycket av röken sitter i bilsätenas porer, och troligen också i ventilationsanläggningen och bakom plastdetaljer och dörrfoder, på elektronikkomponenter mm, så är det inte lätt att komma åt allt detta. Speciellt inte i dess partikelform, som kan ligga överallt och inte nås med dammsugare ens.

Säg att man har sanerat bilen med stark ozonmängd under ett antal timmar eller över en natt, ja då har det med säkerhet tagit hand om det ytliga i luften och på ytorna i bilen, men inte hittar ned djupt i porerna. Då räcker det ju att man sedan sätter sig i bilen, ocn när kroppstyngden pressar samman bilsätena så pyser det ut ganska mycket luft (som en blåsbälg :-) och då förstås även röklukt ifrån dessa porer.
Sätena t.ex är ju som en slags svamp med sin mjukhet och att de rör på sig, - pressar ut luften inuti när man sätter sig, och sedan suger in lika mycket luft igen när man reser på sig. Vid insuget så fungerar de ju som en "luftrenare" som samlar på sig mer och mer med tiden i skumgummit och andra material.

För en luktöverkänslig person så räcker det ju då att det kommer ut ett fåtal rökpartiklar eller väldigt lite rökluktgas, så är det ju klippt igen och man upplever det som väldigt obehagligt bara en kort stund efter en sanering, eller efter några dagar när man har satt sig och gått ut ur bilen ett antal gånger och pumpat fram mer lukt ifrån sätena.
Lukter som sitter i porer i hårdare material och plastdetaljer frigörs också efter en tid när det sipprar fram igen av värme och soljus.
Så det är inte lätt - måtte det bara en dag bli förbjudet att röka, så vi blir av med alla problem som rökningen innebär. :-)

Tips!
Om det nu är så att man vill ta reda på var röken sitter mest, så är ju en idé att plocka ut sätena ett och ett och känna ifall röklukten är kvar då efter en noggrann städning av övriga ytor. Om röken är borta så kan man ju koncentrera sig på att sanera själva sätena utanför bilen.
Ett tips är i så fall t.ex stoppa ett säte i en stor plastpåse (så att det bildas luft inuti och att den då inte sitter för tajt emot sätena), och att placera en jonisator ovanpå
sätet inne i plastpåsen, och täppa till påsen. (men den kan vara öppen upptill, eftersom den laddade luften väger lite mer än vanlig luft, så sjunker den nedåt och fyller säcken ungefär som vatten).
Genom att lägga det i en plastsäck så kan inte anjonerna och ozonet sväva iväg och försvinna, utan samlas i en starkare koncentration, och få en chans att verka mycket effektivare. Det borde räcka gott med en vanlig jonisator för detta, och låta den verka i ett antal dagar eller någon vecka.
Samtidigt vore det ju bra om man liksom "masserade" och stter sig på sätesdelarna så mycket som man hinner och orkar, så att man pressar ihop materialet så att anjonerna sugs i djupt i materialet så att det får verka även därinne och neutralisera lukten där också och sedan blåses ut när det får gå tillbaka till sitt natruliga läge igen.

Ozonet i dessa små mängder (som bildas av jonisatorer) har sällan den effekten att det torkar ut materialen. Det finns förvisso sämre kvaliteter på vissa plaster och
gummidetaljer som kan torka ut fortare än andra material, men det är mycket sällan som jag hör talas om detta i praktiken, då dessa material oftast är mycket bättre och beständigare idag än förr.
Det är mest en gammal skröna dock som hänger med fortfarande. Men helt vanliga gummiband kan dock torka upp, det har jag sett, om jag råkat ha ett sådant liggande framför en jonisator. Men dessa brukar ju torka och gå sönder även under helt normala beting ändå, då de inte är så hållbara.
Men skulle man ha en väldigt kraftig ozongenerator, så kan det ju vara en större risk att vissa material torkar sönder.
Sedan ser man ju ibland vissa utvändiga plastdetaljer på billiga bilar som åldras väldigt fort av vanligt solljus och ser hemska ut, både torkar och blir ljusgråa redan efter bara något år efter bilinköpet, så visst finns det sämre plast och gummimaterial även idag. Men i en Volvo så är det tveksamt om det finns så dålig kvalitet i dem.


En person med ett vanligt doftsinne skulle uppfatta det som att doften försvinner om man lyckas bli av med kanske 80-90% av lukten, men med luktöverkänsliga är det en helt annan sak. För de senare så räcker det ju md ett fåtal rökpartiklar som cirkulerar inne i bilen så uppfattas det som väldigt starkt och obehagligt.
Jag har haft kontakt med en del luktastmatiker under åren, och de har det sannerligen inte lätt.
Även om joniseringen och ozon skulle fungera för dem, så kanske de inte alls tål den lilla ozonlukten (som en normal person kan känna doften av redan vid 1/4 av gällande gränsvärde), utan de får då satsa på en jonisator som inte producerar något ozon alls, men de är ju då inte lika effektiva mot lukter såsom ozonet är. (T.ex svenska Lightair är en jonisator som är helt ozonfri, som jag brukar rekommendera till dem som är allra känsligast mot lukter, men som ändå vill kunna använda en jonisator i sitt hem.)


Många av dem som har köpt den lilla XJ-800 av mig är mycket nöjda med dess resultat. För en del så förvsinner lukten helt, för andra så minskar det så pass att de inte störs av den längre.
Det behöver inte vara så starka mängder av vare sig negativa joner och/eller ozon för att det ska vara bra mot lukter, men ju starkare de är, desto snabbare får man ju jobbet gjort. Men i väldigt många fall så klarar man sig utmärkt även med små mängder anjoner och ozon, det är bara tidsfaktorn som då bestämmer hur bra resultatet blir. :-) Det kan behövas en vecka eller två i en del fall, andra märker stor skillnad efter bara några timmar.


Men samtidigt är det lite mer bakom ifall en jonisator är bättre eller sämre på ett specifikt jobb eller ej, och det är dessvärre väldigt många tillverkare runtom i världen som inte riktigt vet vilken typ av negativa joner som de alstrar. Det finns nämligen långsamma och snabba anjoner, samt kortlivade och långlivade.
Det hela gör det inte enklare då det saknas en gemensam standard för dels vilken sorts anjoner som bildas, och dels hur och på vilket avstånd som de ska mätas upp.
Så även om flera apparater uppvisar samma mängd anjoner och ozon, så kan deras resultat skilja sig jättemycket åt, och en apparat med en mycket lägre specad mängd kan funger mycket bättre än en med högre specade värden, men det kan också bvara tvärtom.
En del mäter upp värdena precis eller nästan rakt inpå den jonalstrande källan (t.ex nålen om det rör sig om corona-teknik), och kan då presentera skyhöga värden.
Andra kan mäta upp sitt en meter ifrån apparaten, och visar då upp väldigt mycket lägre värden.

Laddningen minskar oftast drastiskt med avståndet ifrån apparaten, och kan då vara 10-100 gånger lägre efter bara en meter bort. I själva inandningsluften i ett rum är värdena således ofta väldigt låga i förhållande till de värden som apparaten är specificerad att avge, och det beror på faktorerna som nämndes ovan, samt på luftens ledningsförmåga, fuktighet, temperatur mm. Så värdet på ozon kan vara nästan obefintligt i själva inandningsluften, även om det ser högt ut i specifikationen när det är uppmätt 5-10cm framför nålarna. Rumscirkulationen tunnar samtidigt ut det ännu mer, och har det bara något i rummet att reagera med dessutom så blir det inte mycket ozon kvar ö.h.t i den faktiska inandningsluften.


Så som du märker så är det en ren djungel att veta vilken apparat som faktiskt är bra och vilken som inte är det, bland alla som finns på marknaden.
Man får pröva sig fram, eller lyssna på andra som har testat dem.

Det är detta som är anledningen till att jag låter kunderna berätta om sina upplevelser, så kan man jämföra med hur de upplever dem i verkliga livet, och en person som då letar efter något som liknar deras situationer kan då känna igen sig och se iflal det fungerar eller inte för det aktuella behovet.

Jag kan bara säga att hitills så är kunderna efter dessa 8 år nöjda med vad produkterna gör för dem, och jag har sällan några returer alls pga missnöje.
De enda som jag har fått returer ifrån under åren är ifrån just dem som antingen är extremt luktöverkänsliga eller ljudöverkänsliga i de övre ljudregistren. Dt har rört som om totalt 6-7 personer under dessa år. Det har då rört sig om de modeller som inte har någon inbyggd fläkt, då de inte sprider ut och tunnar ut det lika mycket som en fläktdriven gör. Då har de besvärats av den lilla ozonlukten, eller så har de (i fallet med XJ-2000) uppfattat det mycket tysta väsandet (som de flesta uppfattar som knäpptyst) som ett jättejobbigt högfrekvent ljud.


Så den lilla XJ-800 är populär trots sin litenhet, och mer potent än man kan tro, fast den är så billig.
Låter man den vara i bilen i ett antal veckor så lär det till slut även hitta in djupare i porerna i materialen, så att lukten förvinner till slut elelr minskas så pass att det inte längre är störande.

Skulle det dock mot förmodan inte gå att få bort all lukt för den som är luktöverkänslig, och vet man då att det mesta av lukten sitter i sätena, så kan man kanske ta och byta ut sätena mot andra ifrån skroten, eller byta säten med en vän som kanske har samma bil men som inte alls besväras av röklukten ifrån dina säten.

Ett annat tips är att montera in kolfilter i ventilationskanalerna, för då suger det upp lukterna om man låter kupéluften återcirkulera när man kör. Det brukar finnas kolfilter på lösmeter i vissa butiekr eller på nätet, det är imte så dyrt. Det är så poröst att det inte bromsar upp luftflödet, men är ändå effektivt mot lukter, fast man får byta ut det med jämna mellanrum (kanske var eller varannan månad) då de förbrukas ganska fort.

XJ-800 är ju billig och omtyckt, så skillnad kommer den ju definitivt att göra, frågan är bara om det räcker för den som är luktöverkänslig.
Men den kan ju vara igång när man kör också, och tar ju då hand om lukten som redan sipprat ut i luften och lär åtminstone minska det mycket.
En större fläktdriven apparat (som t.ex XJ-3000C) med extra saneringsläge och som suger upp partiklar är ju förstås effektivare, men också dyrare. Då får man dra in 230 V i bilen genom en ruta och täppa för så gott det går så anjonerna och ozonet inte försvinner ut genom rutan innan det hinner verka i materialen. Men den får jag hem först någon gång i januari, då den är slutsåld för tillfället.

Hoppas att du har fått ett något sänär bra svar på din undran.


Hälsohälsningar
Anders

----------------------------------------------------------------------

Ytterligare lite frågor från mig:
-------------------------------------------------
Hej!
Jag fick jonisatorn idag, satte in den i bilen och startade den lite omgående, omedelbart kände jag samma lukt som från en ozonmasikn jag haft i bilen tidigare, och det bådar ju gott. Avger jonisatorn lite ozon med, eller är det bara så att dom luktar liknande endå?
----------------------------------------------
Anders svar:
----------------------------------------------
Hej!

Apparaten avger som max 0,04 ppm ozon (uppmätt 5cm framför nålarna) och 100.000 anjoner/cm3, vilket räcker gott och väl till för små utrymmen som i en bil.
Då kan man vistas i bilen samtidigt som den körs utan att det är någon som helst hälsofara, som det kan vara med starkare ozongeneratorer som ger 10ggr högre mängder. Men trots den låga ozonmängden så tar den ändå bort mycket dofter och mögel mm. :-) Så det är den mindre ozonmängden som du känner av luktmässigt.

Hoppas att du en gång för alla nu blir av med röklukten helt efter ett tags användning, eller att apparaten åtmnstone tar bort lukten som frigörs ifrån materialen och kommer fram i luften så att du inte längre känner av den när du kör, eftersom apparaten kan vara igång i bilen år efter år om man vill det - antingen i läge LO eller HI, eller om man har den igång via nätadaptern och kopplar den till en dygnstimer så kan man själv välja vilka tider som den ska vara igång på.
----------------------------------------------------------------------------

Tänk om alla var så hjälpsamma och vänliga som Anders var!
#594277
Ja ska bli intressant att höra hur det går för dig framöver, ser fram emot rapporter.

Mycket i detta liknar min jonmaskin jag har hemma. Initialt körde den lite för mycket så det lukta ozon men nu har jag nog hittat lagom nivå (satt en timer som är på varannan timme) som inte luktar ozon men håller tillbaka odörerna.
#599827
semmelman skrev:Ja ska bli intressant att höra hur det går för dig framöver, ser fram emot rapporter.

Mycket i detta liknar min jonmaskin jag har hemma. Initialt körde den lite för mycket så det lukta ozon men nu har jag nog hittat lagom nivå (satt en timer som är på varannan timme) som inte luktar ozon men håller tillbaka odörerna.

Allt funkar fortfarande kalas.
Maskinen kördes en natt eller två början.
Men nu är den bara igång när jag kör bilen.

Det skall även bli intressant att se hur det funkar i sommar när bilen blir varm, då tenderar det ju att komma fram mer lukter.

Jag är i alla fall nu nöjd med en helt luktfri och fräsch bil!
#798880
Kan inte låta bli att väcka denna gamla tråd, men jag har lyckats att få bort röklukten ur min bil.

Jag köpte ac-rengöring (2 burkar) på biltema som avgav samma sorts skum som klädseltvätt gör. Satte ihopa dom medföljande slangarna så jag fick c:a 1,5-2 meter. Plockade bort kupéfiltret och matade in slangen så långt jag kunde och tryckte av. Skummet började expandera så att det till slut kom ut i luftintaget framför rutan. Då visste jag att systemet var fullt med skum.
Ur dräneringarna under bilen började det sippra ut den mest vedervärdiag soppan jag någonsin sett. En bit vitt hushållspapper blev med ens grått/svart av alla föroreningarna som suttit i systemet.
Efter några timmar gav jag den en liten dos till, och satte tillbaka lyftfiltret och återställde, men denna gången drog jag igång fläkten på max, och ändrade konstant på luftspjällen och värmen så att skummet skulle leta sig till alla platser.
Sen drog jag ner på tempot, kopplade laddaren och lät fläkten stå och gå. Vid detta laget luktade det rätt kraftigt av medlet i kupén så det var bara att vädra med fläktens hjälp. Redan vid detta laget hade röklukten försvunnit, men jag visste att den riskerade att komma tillbaka. Därför lånade jag en liten ozongenerator som jag satte i fotbrunnen på passagerarsiden, och riktade den framåt/uppåt. Varför gjorde jag nu så? Jo.....
joner som binder föroreningar blir tunga och faller ner. Detta brukar ske precis framför jonisatorn. Hade den stått på ett säte, så hade risken för en grå fläck framför varit överhängande. Därför startade jag fläkten på 1/4 fart, stängde recirkulationsspjället, och lät luftanläggningen recirkulera luften där ozongeneratorn stod riktad rakt mot luftintaget (som ör öppen vid recirkulering) på så sett kunde jag sprida joniserad luft jämt i bilen och få en ytterligare rengöring av joner i luftsystemet. Generatorn fick gå tillsammans med kupéfläkten i c:a ett dygn.
Överarbetat?, nej. Detta fungerade faktiskt.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]