Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#578539
NCR skrev:Nu när alla huskurer är diskuterade och genomförda kan jag tipsa om att de flesta rekondfirmor har ett program för luktborttagning.

Kompisens V70 hade haft en åksjuk katt i bakluckan som hade lyckats rymma och vomera över större delen av baksätet, lite i taket(!) och på passagerarstolen innan han hade hunnit stanna och greppa den i nackskinnet för återförande till sin bur. Kan tala om att det luktade inte hallon, 4 meter från bilen luktade det *fruktansvärt* och min kompis var väldigt deppad och sa att "nu måste man väl lösa in bilen".

Han fick då ett tips att testa Mr Cap's luktsaneringsprogram och tänkte att "tja, billigare att betala nån tusenlapp än att byta bil med allt vad det innebär". In med bilen, iförd gasmask vilket fick killarna på Mr Cap att stanna upp och titta nervöst på varandra.

2 dagar senare hade de gjort en rengöring av hela inredningen, och sedan kört med sin "luktätare" som de kallade den och ta mig fasen, ingen kan ana att misse lade en Technicolor-gäspning i hela bilen.

NewMatizing & UG-2 och sedan Damage & Sanitation för att avslutas med en SmellStop

Nix, jobbar inte på Mr Cap, känner ingen där heller men vet bara hur hans bil luktade och hur den slutade med det sen.
Även här då så år det ju en väldig skillnad på lukter.
Jag tror dessutom att ett par koncentrerade blaffor är ganska "lätt" att ta bort, och sen få bort odören via "foggning" eller ozon funkar fint.
Men att likställa det med mitt problem med gammal röklukt (om än inte så mycket) tror jag inte man kan göra.
Hur lång tid har det förresten gått sedan bilen sanerades? Dvs. Luktar den bra än, eller kom det tillbax?
#578540
En uppdatering då på mitt problem efter några veckor.

Tyvärr är problemet helt åter i ursprunglig kraft, i alla fall vad jag känner.
Idag var det extra kväljande och vedervärdig (jag är känslig mot lukter, speciellt röklukt, men endå)
Det jag gjort är noga rengöring med mina mått mätt, men ingen klädseltvätt eller liknande.
Ozon i två nätter ca 20 Tim med en ozon generator som tydligen ger 5mg/h

Frågan är om en rekondfirma kan göra bättre. Jag tvivlar. Besviken och rådvill är jag dock nu.

Tips någon? (som inte innefattar kaffebönor eller ättika.....)
#578545
Bowen skrev:Hur lång tid har det förresten gått sedan bilen sanerades? Dvs. Luktar den bra än, eller kom det tillbax?
Ringde honom och det var ca 1,5 år sen säger han. Ingen lukt alls, och blaffor, du, det var kattspya typ överallt...
#578799
kattblaffa/kattpink och röklukt är olika saker, även om man verkligen undrar vad kattpink egentligen är gjord av ibland.

Är man rökluktkänsligt (som jag också är) så är det dessvärre att man får försöka undvika att köpa bilar som det har rökts i och som någon nämnde är en sådan bil bara värd 1/3-del av priset av en motsvarande rökfri dito.

kort sagt man får inte bort rökdoften mer än temporärt hur man än gör om bilen är inrökt, så vida man inte byter hela inredningen med dörr och takklädsel inklusive instrumentpanelens plast och ventilationen fläktar och rör, urskurning och tvätt av alla lackytor invändigt är hela kupén är rensad.

Det beror att det är väldigt många olika ämnen i röken vara en del är feta och helt enkelt löser sig in i plasten och därifrån sakta dunstar ut igen - med ozonoxidering och tvätt så kanske man får bort den yttersta lagret på ytan men så blöder det fram sakta inne ifrån plasten igen och det börja stinka igen. Det här tar aldrig slut och likaså doften tar aldrig slut om man inte är villig att vänta i 50 år eller så...

om du inte kan förlika dig med rökdoften så är det nog dessvärre dags att fundera på att byta bil - till en rökfri sådan...
#578847
xxargs skrev:kattblaffa/kattpink och röklukt är olika saker, även om man verkligen undrar vad kattpink egentligen är gjord av ibland.

Är man rökluktkänsligt (som jag också är) så är det dessvärre att man får försöka undvika att köpa bilar som det har rökts i och som någon nämnde är en sådan bil bara värd 1/3-del av priset av en motsvarande rökfri dito.

kort sagt man får inte bort rökdoften mer än temporärt hur man än gör om bilen är inrökt, så vida man inte byter hela inredningen med dörr och takklädsel inklusive instrumentpanelens plast och ventilationen fläktar och rör, urskurning och tvätt av alla lackytor invändigt är hela kupén är rensad.

Det beror att det är väldigt många olika ämnen i röken vara en del är feta och helt enkelt löser sig in i plasten och därifrån sakta dunstar ut igen - med ozonoxidering och tvätt så kanske man får bort den yttersta lagret på ytan men så blöder det fram sakta inne ifrån plasten igen och det börja stinka igen. Det här tar aldrig slut och likaså doften tar aldrig slut om man inte är villig att vänta i 50 år eller så...

om du inte kan förlika dig med rökdoften så är det nog dessvärre dags att fundera på att byta bil - till en rökfri sådan...

Så lär det vara, jag får vänja mig..
#579021
Nu har jag inte tillämpat denna metod på en del år men när jag hade taxiåkeri och man hade oturen att få en spya i bilen så fanns bara ett recept. Magsyror är bland det värsta man kan få i bilen och det enda som gick att göra var att lämna in på rekond firma. Dom gjorde rent med sina rengöringsmedel och mycket vatten som sedan sögs upp. Som avslutning förseglade dom bilen med ozongas i kupen som fick verka under natten. När man hämtade bilen så kunde man inte märka att någon spytt i bilen. Har nog råkat ut för det 10 gånger minst och alla gick att rädda på detta sätt. Vet ju förstås inte idag med vad som är miljövänligt och så om det får användas. Det här är några år sedan. /Clas
#579407
Jag gjorde en sista desperat åtgärd och satte in en yoco dyna i bilen, samt sprayade med yoco-spray.
Tamejfan om det inte blivit bättre nu bara över natten! Det hade jag aldrig trott!
Jag hoppas detta är det som kan ta den sista udden ur lukten. Jag ger det nån vecka och meddelar er hur det känns sen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)