Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#580624
LiddeLidman skrev:
VolvoB20 skrev:"Sterilizer 2000" producerar väl 50 g/h, nu finns det ju små professionella generatorer som ger 6000g/h. De kan säkert oxidera rätt frisk.
Vänta lite nu, Sterilizer 2000 producerar 50 mg/h alltså 0,05 gram/h och det finns inga små professionella generatorer som ger 6000 g/h (= 6kg/h). De Ozonaggregat som producerar dessa enorma mängder ozon väger ett par hundra kg och kostar åtskilliga tusenlappar. Ozongeneratorer som används i bilrekondbranschen ger oftast mellan 100-1000 mg/h som, i de allra flesta fall, är fullt tillräckligt för den lilla luftvolym som finns i en bilkupé.

Mvh Linus Palmér

http://www.bilvardshallen.se
Det var feltryck på deras site... uppdaterat nu till mg istället för gram

Denna gav 6000 mg och är ju inte större än en väska, det är ju i alla fall lika mycket som 120 st "Sterilizer 2000" och det kanske inte är så smart i en bil eller båt. Det var väl något sådant som hade ätiti upp allt skumgummi i dynorna över en helg.

Bild
#581959
Bowen skrev:Jag gjorde en sista desperat åtgärd och satte in en yoco dyna i bilen, samt sprayade med yoco-spray.
Tamejfan om det inte blivit bättre nu bara över natten! Det hade jag aldrig trott!
Jag hoppas detta är det som kan ta den sista udden ur lukten. Jag ger det nån vecka och meddelar er hur det känns sen.
Men se det var ju ett av mina tips. :D Tråkigt att läsa att ozongeneratorn inte funka, trodde på det ett tag, men det kanske bara är att köra igen? Hur som helst om yoco funkar så... gör det det fortfarande?
#581962
Kom på en annan sak, när man rengör AC-systemet så sätter man en burk med nåt innehåll på golvet och stänger rutorna och dörrarna och kör fläktsystemet så burkens innehåll får penetrera överallt i AC-system för att döda bakterier och vad det nu är, även din tidigare ägares rök borde ju dragits in där och lagras oxå där s a s, kanske kan göra nåt med det i tanke?
#582147
semmelman skrev:
Bowen skrev:Jag gjorde en sista desperat åtgärd och satte in en yoco dyna i bilen, samt sprayade med yoco-spray.
Tamejfan om det inte blivit bättre nu bara över natten! Det hade jag aldrig trott!
Jag hoppas detta är det som kan ta den sista udden ur lukten. Jag ger det nån vecka och meddelar er hur det känns sen.
Men se det var ju ett av mina tips. :D Tråkigt att läsa att ozongeneratorn inte funka, trodde på det ett tag, men det kanske bara är att köra igen? Hur som helst om yoco funkar så... gör det det fortfarande?
Jasså det kanske du sa tidigt. borde lyssnat :) Trodde inte det skulle funka alls faktiskt.
Nej i detta faller tycker jag inte att ozonet funkade tyvärr, röklukten var som sagt tillbaka som käftsmäll inom kort tid.

Det verkar som kuddarna funkar än, jag har två i bilen. Ibland kan det dofta lite, men så fort jag kör bilen och det blir lite fart på luften i bilen försvinner det.
I alla fall till den grad att jag inte stör mig på lukten längre.
Riktigt skönt faktiskt.

semmelman skrev:Kom på en annan sak, när man rengör AC-systemet så sätter man en burk med nåt innehåll på golvet och stänger rutorna och dörrarna och kör fläktsystemet så burkens innehåll får penetrera överallt i AC-system för att döda bakterier och vad det nu är, även din tidigare ägares rök borde ju dragits in där och lagras oxå där s a s, kanske kan göra nåt med det i tanke?
Den grejen har jag inte hört innan, kanske skulle kollas upp.
Tack för dina tips!
#592414
Kom å tänka på denna tråd häromdan när jag handlade på stormarknaden, de hade rengöring av varukorgarna med joner, alltså typ samma mojäng som jag har hemma, uppenbarligen måste det funka annars skulle de inte köpa in såna grejer tycker man. Fast jag frågar mig om det verkligen kan ta bort all skit, inte klet kan jag inte tänka mig men den kanske förgör bakterier, vad vet jag inte stod inte på den.
Sen så för några veckor sen drog jag ur min apparat och efter ett dygn var den där fuktiga gammelträlukten tillbaka som jag hade i somras innan jag köpte jonmaskinen, sen satte jag på den igen men med timer så den går bara varannan timme, tyckte det blev lite mycket kopieringsmaskinlukt, nu luktar det varken det eller fuktigt trä så nu är det luktfritt och fräscht hemma. Båda handlar om joner, inte ozon, dock verkar det som det hemma alla fall att lukten kan komma tillbaka, dock har vi ju här läst om fungerande ozonmaskiner som raderat lukt bestående, men uppenbarligen funka inte din riktigt. Såvida inte den la grunden och tog bort 80% och sen så ligger dina nya kuddar och suger åt sig resten 20% kanske. Men kanske om kuddarna inte räcker att du skulle pröva med en liten jonmaskin, från Kjell där köpte jag min. Kanske inte så fel med en ännu mindre jonmaskin som alstrar litegrann hela tiden, men den fanns inte på Kjell utan intörnet.
Hursomhelst hur går det, har du kvar bilen och den är luktfri med kuddarna fortfarande?

Via reklamlänk nedanför kom jag till info om hur jonisering funka: http://www.joniseringsteknik.se/fungerar.htm
Det var ju prat här tidigare om att ozon gjorde plast sprött, kanske inte joner gör, eller?
#592970
semmelman skrev:Kom å tänka på denna tråd häromdan när jag handlade på stormarknaden, de hade rengöring av varukorgarna med joner, alltså typ samma mojäng som jag har hemma, uppenbarligen måste det funka annars skulle de inte köpa in såna grejer tycker man. Fast jag frågar mig om det verkligen kan ta bort all skit, inte klet kan jag inte tänka mig men den kanske förgör bakterier, vad vet jag inte stod inte på den.
Sen så för några veckor sen drog jag ur min apparat och efter ett dygn var den där fuktiga gammelträlukten tillbaka som jag hade i somras innan jag köpte jonmaskinen, sen satte jag på den igen men med timer så den går bara varannan timme, tyckte det blev lite mycket kopieringsmaskinlukt, nu luktar det varken det eller fuktigt trä så nu är det luktfritt och fräscht hemma. Båda handlar om joner, inte ozon, dock verkar det som det hemma alla fall att lukten kan komma tillbaka, dock har vi ju här läst om fungerande ozonmaskiner som raderat lukt bestående, men uppenbarligen funka inte din riktigt. Såvida inte den la grunden och tog bort 80% och sen så ligger dina nya kuddar och suger åt sig resten 20% kanske. Men kanske om kuddarna inte räcker att du skulle pröva med en liten jonmaskin, från Kjell där köpte jag min. Kanske inte så fel med en ännu mindre jonmaskin som alstrar litegrann hela tiden, men den fanns inte på Kjell utan intörnet.
Hursomhelst hur går det, har du kvar bilen och den är luktfri med kuddarna fortfarande?

Via reklamlänk nedanför kom jag till info om hur jonisering funka: http://www.joniseringsteknik.se/fungerar.htm
Det var ju prat här tidigare om att ozon gjorde plast sprött, kanske inte joner gör, eller?


Undra hur mycket jonisering som krävs, om man utgår efter att siffrorna längst ner på denna sidan stämmer, undra om det räcker:
http://www.sproutinghealth.se/xj800.html
Det kanske bara är en tiondel av vad som krävs för att det skall funka alls, det är det som är så svårt att veta med dessa saker.
#593068
Det är nog svårt att veta, det där säger inte mig någonting, får man nog köpa grisen i säcken och hoppas tillverkaren inte bluffar.
Kan bara säga att min mycket större apparat går väl en ca 25% av sin fulla effekt här hemma och gör luften fräsch i ett stort rum och kanske intilliggande rum i viss mån, en bilkuppe är ju mycket mindre men å andra sidan kör man ju inte så långa körtider heller om man inte använder den i jobbet.

En annan tanke, vad skulle hända om du starta bilen, satte på fläkten på högsta och spruta utifrån in i luftfilterintaget vanlig doftspray? Borde inte den genomsyra fläktsystemet och fräscha upp i det? Risk finns kanske att det sen kommer lukta helsikes mycket kanske lång tid, men en tanke bara.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]