Sida 1 av 1
mönsterdjup
Postat: ons 14 sep 2011, 21:57
av monarped
fick underkänt på ett framhjul på bilprovningen i dag
mönstret i mitten va jäms med slitageklacken,varnaren ja mätte det till 1,6 mm
resterande mönster låg på mellan 3o 4 mm
va e de som gäller
hört talas om 75 % av slitytan ska hålla minst 1,6
med andra ord kan de ju va ganska sneslitet på insidan eller utkanten
Re: mönsterdjup
Postat: ons 14 sep 2011, 22:41
av hollan
jo så är det men är det 1,6mm i mitten så är det ju 50% som är olagligt 25% insida 25% utsida
o andra sidan är besiktningsmannens ord lag har han underkänt ditt däck är det bara till och byta
Re: mönsterdjup
Postat: ons 14 sep 2011, 23:41
av len
Minst 1,6 mm mönsterdjup i däckets huvudmönstret (motsvarar de mittersta 75% av slitbanans bredd). Gäller hela omkretsen så har du låst däcket så en del är mer sliten, är det det som räknas.
Re: mönsterdjup
Postat: ons 14 sep 2011, 23:42
av *pettson*
monarped skrev:fick underkänt på ett framhjul på bilprovningen i dag
mönstret i mitten va jäms med slitageklacken,varnaren ja mätte det till 1,6 mm
resterande mönster låg på mellan 3o 4 mm
va e de som gäller
hört talas om 75 % av slitytan ska hålla minst 1,6
med andra ord kan de ju va ganska sneslitet på insidan eller utkanten
Om han mätte det till 1.6mm så kan han inte underkänna det. Men däremot tala om för dej att det är väldigt dags att byta.
Eftersom det underkändes så måste djupet varit mindre än 1,6mm. Det räcker med 1,5mm så är det kört.
Resterande mönsterdjup är ointressant om det översteg 1,6mm.