Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
#586928
Det kan väl förefalla ganska riskfritt att göra det mesta av brottslighet så länge man är ostraffad tidigare, frågan är om det är den typen av samhälle vi vill ha..??
Det mest riskfria är väl att råna åldringar på landet, tillräckligt många rån så kan ni säkert åka "gratis"(i princip spelar det väl ingen roll vem man stjäl ifrån) i era dieslar om ni inte har råd att tanka lagligt. :x :evil:
av mojja
#586950
Steff 99 skrev:Det kan väl förefalla ganska riskfritt att göra det mesta av brottslighet så länge man är ostraffad tidigare, frågan är om det är den typen av samhälle vi vill ha..??
Det mest riskfria är väl att råna åldringar på landet, tillräckligt många rån så kan ni säkert åka "gratis"(i princip spelar det väl ingen roll vem man stjäl ifrån) i era dieslar om ni inte har råd att tanka lagligt. :x :evil:

Vad pratar du om? Vart kommer råna tanter ifrån och inte ha råd att tanka sin bil in i denna diskution?

Vart du alldelles för klåfingrig i pillerburken igår?
av Steff 99
#586977
Det var inte meningen att trampa på en öm tå..men vad jag vill säga att det är en moralfråga om man skall smita från skatt eller utföra något annat brottsligt....vad jag avser är att detta är ett brott (köra på oskattad diesel)som finns beskrivet i brottsbalken.
Användarvisningsbild
av crumpets
#587122
Skatten är ju där som en avgift som ska hålla nere konsumtionen. Hur man än vänder och vrider på det så är det sina medmänniskors luft man försämrar med åkandet. Skatten är där som en straffavgift för att man ska göra det lite mindre.

Men att det är löjligt att stöld från vissa prioriteras högre än den från "småfolket" skriver jag under helhjärtat på.
Som synes ser prioritetsskalan ut:
Stjäla från företag med mycket pengar>stjäla från staten>stjäla från vanligt folk.
av Knatch
#1275987
Kapar tråden!
I finland finns det något som heter mpö som är eldningsolja.
Hur är den som drivmedel till en v70 d5 -04 med 163hk motorn?
Sen om det är moraliskt fel eller inte de dritter jag fullständigt i för det är en annan diskussion.
Vad är skillnaden mellan den och exempelvis vanlig mackdiesel
av Andersljungberg
#1567747
Om du är rädd för att konsistensen skulle vara för tjock så är vi bara blanda i lite HVO 100 typ 30 % kanske
Då behöver du nog inte vara lika orolig för Partikelfilter heller . Och automatiskt så får du högre cetanhalt på köpet

Annars skulle väl några enstaka deciliter bensin kunna tunna ut den men det ska väl vara Den sorten med så lite etanol som möjligt
Det skulle inte alls förvåna mig om det skulle räcka med 2.5 deciliter till tex 50 l Diesel . Bensinen först sedan dieseln

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]