Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av silentdawg
#567529
Tankade grön diesel en period i en 220 cdi jag hade förut och jag sänkte förbrukningen med en halv dec. samt bilen gick märkbart piggare på en och samma sträcka. Det är ju erkänt att vi har riktigt mesig blaskdiesel i sverige och hollands mackar under diverse miljöomsvep så jag skulle vara uppriktigt förvånad om det är exakt samma innehåll som den färgade såsen. Möjligen fick jag tag på klass 2 enl ovan men bra skit var det iaf.

Ang böter så påstår jag att det är i allra högsta grad beroende på var du bor om det är en risk man bör kalkylera med eller inte. Röd diesel antyder att du bor långt norrut i landet, där finns nog en risk. I sthlm med omnejd går det att köra på vad skit som helst för ingen kommer nånsin kolla innehållet i en tank här. Men kör du med ibc-dunk på ett flak ska du troligen inneha ADR-certifikat för att frakta så mycket bränsle plus att du som det står i lagtexten du klippte in är faktiskt skyldig att skatta för det, annars är det dieselsmuggling enligt lagen..

Att det kostar 10000 första gången man torskar, sen 20000 etc låter lite som en skröna, länka gärna till något prejudikat eller lagtext som stödjer detta och inte nåt "jag hörde om en som kände en som.." för även om det förekommer bötesbelopp är det nog beroende av lite fler parametrar.
av bilen
#567601
Det är inte bara diesel som kan drabbas av microorganimser (bakterier), även om diesel med RME kräver större omsorg. Däremot har fått folk fått upp ögonen i samband med RME intåget. Kan tipsa om http://www.spi.se hemsida som ger svar på de flesta frågorna.

http://spi.se/faktadatabas/kategorier/f ... organismer

Allt onödigt tillfört vatten meför större risk för problem, där högryck nog är en av de som kan bidra.
Användarvisningsbild
av len
#567787
silentdawg skrev: Att det kostar 10000 första gången man torskar, sen 20000 etc låter lite som en skröna, länka gärna till något prejudikat eller lagtext som stödjer detta och inte nåt "jag hörde om en som kände en som.." för även om det förekommer bötesbelopp är det nog beroende av lite fler parametrar.
Jodu, "skrönan" bjuder jag på.

*Den 1 januari 2008 ändrades lagen (1994:1776) om skatt på energi, vilket innebär att det inte längre är tillåtet att ha röd diesel i bränsletank på motorfordon eller i medförd reservdunk. Om ett fordon påträffas med röd diesel i bränsletanken eller om en medhavd reservdunk innehåller röd diesel, debiterar Skatteverket en skatt på 10.000 SEK för personbilar, lätta lastbilar samt lätta bussar. Andra motorfordon som tunga lastbilar, tunga bussar, traktorer och tunga terrängvagnar som är registrerade i vägtrafikregistret debiteras efter skattevikten.
av silentdawg
#567823
ah se där, vi hade båda delvis fel.
Upp till 3500 kg är det 10 000, åker man dit igen inom ett år är det 1,5 X beloppet. Om man ska vara petig..
Användarvisningsbild
av len
#567840
båda delvis??? Du ifrågasatte att jag skrev 10 papp som en skröna. Men jag visste vad jag pratade om, dvs att det är tuffa böter. Sedan om det är 15 eller 20 papp andra gången är jag osäker på. Men det stiger. Anledningen var tidigare att då kunde du ha färgat i entrepenadmaskiner, så det lönade sig att köra dieselbil (då var det mindre än 7 % dieslar i Sverige, mest taxi) och ta soppa från grrävaren. så 10 papp var kanske ok, men inte om beloppet ökade. Sedan ändrades dom reglerna, men soppan blev så dyr, så andra spelregler kom in så lagen återinfördes 1 jan 2008 (har jag för mig).
(Det värsta är, att tankar man färgat en gång, finns färgen kvar ett antal tankningar innan det är tillräckligt utspädd)
Användarvisningsbild
av StringerBell
#567855
len skrev: (Det värsta är, att tankar man färgat en gång, finns färgen kvar ett antal tankningar innan det är tillräckligt utspädd)
Visst, men hur blir man upptäckt?
av umekille
#568118
Allt handlar om att köra på
ett oskattat drivmedel.
Med påföljd dryga böter.
Allt drivmedel som inte
beskattats som fordonsbränsle
är olagligt. Undantaget om du varit
utomlands(viss tid) och har fyllt bilens tank där.
De flesta utl'ändska åkare som kör i landet har extremt
stora bränsletankar på tradarna för att slippa undan tanka
här.
Användarvisningsbild
av crumpets
#568121
StringerBell skrev:
len skrev: (Det värsta är, att tankar man färgat en gång, finns färgen kvar ett antal tankningar innan det är tillräckligt utspädd)
Visst, men hur blir man upptäckt?
Är väl relativt vanligt att snuten stoppar ner mätsticka i tanken på dieselbilar? Jag har sett det hända åtminstone en gång.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#568305
crumpets skrev:
StringerBell skrev:
len skrev: (Det värsta är, att tankar man färgat en gång, finns färgen kvar ett antal tankningar innan det är tillräckligt utspädd)
Visst, men hur blir man upptäckt?
Är väl relativt vanligt att snuten stoppar ner mätsticka i tanken på dieselbilar? Jag har sett det hända åtminstone en gång.
Låter tämligen riskfritt såvida det inte finns tips att gå på.
av razze
#585802
I Norge finns det s.k skattefri diesel som används till båtar /traktorer mm. Vet inte vilken färg den har men den kostar c.a 2NOK mindre per liter en vanlig diesel. Förövrigt är nog energiinneållet i den norska dieseln högre än i den svenska eftersom de inte har massa miljötillsatser.

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]

Oljud under bilen

Är länkarna till krängningshäm[…]