Sida 1 av 3

Hållbarhet på Bensin

Postat: tis 30 aug 2011, 18:42
av SvenB
Nu har jag åter i en instruktionsbok för en trädgårdsmaskin läst att man inte skall förvara bensin mer än tre månader. Vad är det som händer? Jag har haft bensin till gräsklipparen i dunken mer än ett år, och det har fungerat. Är det något som är skadligt för motorer?

Re: Hållbarhet på Bensin

Postat: tis 30 aug 2011, 19:15
av Rådlös
Jag vet inte, men gissar på dom kända hartsavlagringarna. Jag har också läst att alkylatbensin inte är lika känslig för sådan långtidsförvaring. Därför kör jag gräsklipparen på alkylatbensin, och har gjort så sedan den var ny, för ett ½-år sedan. Jag utvecklar det här lite grand, lite OT. I instruktionsboken som är tryckt i USA, står det att man skall enbart köra på ren bensin. Men jag skrev då till Briggs & Stratton (motorns fabrikat) i Sverige och frågade om det går att köra på alkylatbensin. Det går alldeles utmärkt. Vi har prövat, svarade dom.
Jag frågade senare en tillfällig bekantskap som bor i USA om dom använder alkylatbensin, eftersom det inte nämns i boken. Han svarade att det är så gott som okänt där. Dom kör på som dom alltid har gjort, t.o.m med tvåtaktare i många småmotorer.

Re: Hållbarhet på Bensin

Postat: tis 30 aug 2011, 19:25
av StringerBell
Är det någon som vet hur det är med diesel? I reservdunken skvalpar 2 år gammal diesel.

Re: Hållbarhet på Bensin

Postat: tis 30 aug 2011, 19:30
av rd350
Det första som händer med bensinen är att de "lättantändliga" ingredienserna dunstar bort och motorn blir svårstartad, har du bensinen i en dunk så tar det ju dock ganska lång tid innan det försvinner. Sen får man lätt beläggningar i förgasare och annat.

Re: Hållbarhet på Bensin

Postat: tis 30 aug 2011, 22:19
av Rådlös
Stringerbell frågade om diesel. Det har ju inga lättflyktiga gaser, men diesel har en egenskap som kan bli minst lika otrevlig. Vatten i bränslet!
Om risken är stor för kondens och i lite tvivelaktiga förvaringskärl så är det som upplagt för problem. Läs här: http://old.sxk.se/tekniska/btf/bransle/ ... ransle.htm
Detta är en båtsida egentligen, men risken är lika stor om man förvarar diesel på ett lite oöverlagt sätt. Oavsett var och hur den senare används.

Re: Hållbarhet på Bensin

Postat: tis 30 aug 2011, 22:31
av StringerBell
Hur kasserar man 10 l diesel på bästa sätt? Jag bor i lägenhet i stan.

Re: Hållbarhet på Bensin

Postat: tis 30 aug 2011, 23:53
av Rådlös
Är du ordningsam och skötsam så går du till kommunens miljöstation med den. Har du i stället ett rymligt samvete med gott om plats, så talar du med någon som kan elda upp det.

Re: Hållbarhet på Bensin

Postat: ons 31 aug 2011, 10:57
av llesrof
Rådlös skrev:Är du ordningsam och skötsam så går du till kommunens miljöstation med den. Har du i stället ett rymligt samvete med gott om plats, så talar du med någon som kan elda upp det.
Det låter ju som att det är enklare och smidigare att åka till miljöstationen. Det brukar vara gratis för privatpersoner.

Re: Hållbarhet på Bensin

Postat: ons 31 aug 2011, 11:46
av mikebike
StringerBell skrev:Hur kasserar man 10 l diesel på bästa sätt? Jag bor i lägenhet i stan.
Man häller den i bilen och fyller reservdunken på nytt, minst en gång per år.

Re: Hållbarhet på Bensin

Postat: ons 31 aug 2011, 11:54
av SA4AQS
Är det inte bara och blanda den gammla diseln med ny i bilen evetuelt filtrera ut eventuella partiklar som kan ha uppståt?