Sida 1 av 2

Dubbla intagskablar på Calix motorvärmare

Postat: ons 27 jul 2011, 13:20
av Jansson402
Ja, är det möjligt att ha två intag på bilen? Ett i fram och ett i bak?
Jag vill helst gärna också ha laddare till det här och den blir bäst att ha i bak, eftersom min xc70 har batteriet där.

Men vad tror ni, är det möjligt? Vill ju helst ha laddaren att kunna gå på båda intagen, både det i bak och i fram.

Calix är det jag tänkt använda mig av eftersom Volvo ju kör med dom:)

Re: Dubbla intagskablar på Calix motorvärmare

Postat: ons 27 jul 2011, 13:58
av Xynter
Det kan gå, men du bör ha något som bryter kopplingen till det oanvända intaget så att det inte finns någon risk att någon skadas om de kommer åt det oanvända intaget.
Skulle jag göra något sådant så skulle jag satt in två 230V relän som får styrspänning från respektive intag och med brytande hjälpkontakter för att förhindra tillslag på det andra relät.

Jag kan lägga upp en skiss på mitt tankesätt då jag kommer hem från jobbet.

Re: Dubbla intagskablar på Calix motorvärmare

Postat: ons 27 jul 2011, 14:37
av SA4AQS
Det skulle fungera med ett två poligt växlande relä i ena utaget så leder relät igenom i andra utaget växlar relät och strömen leds igenom.

Re: Dubbla intagskablar på Calix motorvärmare

Postat: ons 27 jul 2011, 21:47
av Jansson402
Xynter skrev:Det kan gå, men du bör ha något som bryter kopplingen till det oanvända intaget så att det inte finns någon risk att någon skadas om de kommer åt det oanvända intaget.
Skulle jag göra något sådant så skulle jag satt in två 230V relän som får styrspänning från respektive intag och med brytande hjälpkontakter för att förhindra tillslag på det andra relät.

Jag kan lägga upp en skiss på mitt tankesätt då jag kommer hem från jobbet.
Ja, lägg gärna upp en skiss, det vore toppen.

Min tanke är alltså att skaffa en motorvärmarsats m. kupéuttag från Volvo och sendan bygga till laddare och ett intag i bak.
Så är tanken.
Men det vore ju bra om det gick att genomföra i praktiken:P Frågan är ju då var man placerar de här reläerna och hjälpkontakterna utan att behöva dra en mil motorvärmarkablar runt bilen:P

Re: Dubbla intagskablar på Calix motorvärmare

Postat: ons 27 jul 2011, 22:30
av Rådlös
Det har åtminstone tidigare funnits pluginsatser med förgreningar för både motorvärmare, kupévärmare och batteriladdare i samma enhet. Om dom finns kvar i dag skall jag låta vara osagt. Men i teorin är det ju bara att bygga grenskarvar så länge säkringen i elcentralen klarar av hela anläggningen. En motorvärmare ca 500 watt, en kupéfläkt ca 1500 watt, sedan har du kvar max 300 watt till laddaren.

Var skall du placera det här "kopplingsskåpet"? Det måste sitta absolut torrt med reläer och grenplintar. Någonstans bak i bilen, i bagagen kan man nog tänka sig. Men samtidigt blir man lite fundersam över det här. Anläggningen är definitivt en sådan som det krävs behörighet för att installera. Kolla upp med en behörig elektriker innan du gör något.

Re: Dubbla intagskablar på Calix motorvärmare

Postat: ons 27 jul 2011, 22:44
av Xynter
Min skiss är inte den vackraste och kanske inte så lätt att förstå.

Bild

Men tanken är iaf så här: (Jag har inte skrivit ut vilken kontaktor som är vilken på bilden.)

Intag 1 = I1
Intag 2 = I2
Förbrukare = MV
Kontaktor 1 = Q1
Kontaktor 2 = Q2

Från I1 går det till Q1 där det grenas av. En ledare går till spolen som går vidare till en NC hjälpkontakt på Q2 och sedan tillbaka till Q1. Från I2 går det till Q2 där det också grenas av. Samma visa där, fast där går ledaren till hjälpkontakten på Q1. På andra sidan av kontaktorn så kopplas dessa ihop och går till förbrukaren.

Detta tror jag är en säker lösning. Men om det är någon som anser att detta är ett säkerhetsvidirgt förslag så ska TS inte följa detta. Det är trots allt 230V som ska styras och det SKA ske på ett säkert sätt. Det får ju inte utgöra hot mot person, husdjur eller egendom enligt SS.

Re: Dubbla intagskablar på Calix motorvärmare

Postat: tor 28 jul 2011, 12:19
av isak
varför ska du ha 2 intag?
tycker jag har en elegant lösning som jag haft i alla mina bilar, har intaget placerat inne i bilen vid förarplatsen. o klämmer kabeln i övre bakre hörnet på förardörren. förgreningar till laddare kupeuttag döljs lätt bakom paneler hålet i torpedväggen matar motorvärmaren.
Isak

Re: Dubbla intagskablar på Calix motorvärmare

Postat: tor 28 jul 2011, 16:34
av Rådlös
Isak: Du må vara erfaren och kommer ibland med goda råd i olika bilfrågor etc. etc. Men ditt råd att klämma kabeln i dörren strider mot allt sunt förnuft och tankar om elsäkerhet. Och det känns nästan som det ligger i en gråzon mellan vad som är tillåtet eller inte. För mig, som har 25 års elmontörserfarenhet är det definitivt inte tillåtet.

Re: Dubbla intagskablar på Calix motorvärmare

Postat: tor 28 jul 2011, 17:10
av isak
du har säkert rätt!
men har funkat för mig i 30 år gäller givetvis att prova vad största utrymmet finns vilket oftast är det jag skrev.
vinsterna är saltfri kontakt o omöjlig att glömma, vilket kanske är en större el säkerhetsrisk?
de nya minipluggarna är oerhört saltkänsliga med överslag som följd
Isak

Re: Dubbla intagskablar på Calix motorvärmare

Postat: tor 28 jul 2011, 17:34
av Jansson402
isak skrev:varför ska du ha 2 intag?
tycker jag har en elegant lösning som jag haft i alla mina bilar, har intaget placerat inne i bilen vid förarplatsen. o klämmer kabeln i övre bakre hörnet på förardörren. förgreningar till laddare kupeuttag döljs lätt bakom paneler hålet i torpedväggen matar motorvärmaren.
Isak
Ja, varför inte 2 intag? Det är ju toppen om man backar in bilen på parkeringen :wink:
Större valfrihet liksom :D