Hur bra är kvalitén på Volvo bilar egentligen?
Postat: tis 19 jul 2011, 17:17
Hej
Jag köpte en Volvo S70 2.5 T -99 som gått 7500 mil för ett par år sen. Direkt efter den var köpt så tändes motorlampan och verkstäderna sa att det var antingen LMM(Luftmassemätare) eller någon Lamdasond. På den tiden kostade LMM ca 3000 kr så jag bestämde mig för att köpa en LMM på biltema som kostade 990 kr. Efter bytet fungerade bilen fortfarande bra och lampan var släckt i 1/2 år.
Under detta halvår så uppträder ett annat problem, när man bromsar inför en vänster sväng så rasslar det i ABS:sen, detta blir värre och värre till slut kan man även höra rassel när man kör rakt fram. Verkstaden säger att hjullager på vänster sida är slut och höger låter något men inte tillräckligt. ABS kugghjulen ser sådär ut trotts de är borstade. ABS kuggarna bytas samt vänster hjullager utan förändring. Jag lyckas inte själv få av höger ljuslager så det får verkstaden göra och efter detta så är problemet helt löst.
Efter ca 1/2 år börjar motor lampan tändas och släckas igen och felkoderna var LMM eller någon av lamdasonderna (precis som tidigare fel), oftast tändes den när det var kallare ute.
Efter många om och men (kunde ju varit fel på någon lamdasond också) så bytade jag LMM mot en orginal Bosch och efter det var det inte några problem under en längre period, men sen tändes lampan igen och bilen började gå dåligt (första gången bilen verkligen gick dåligt). Det var in på verkstad igen med den och denna gången var det främre lamdasond och gasspjäll, gasspjället bytades på verkstad medan främre lamdasond bytades av mig själv ( de var knappt jag kom till garaget efter gasspjälls bytet så den söndriga lamdasonden var troligen det STOR problemet).
Efter detta går bilen mycket bra en period, men så börjar det igen. När man släpper gasen så rycker bilen till samt att farthållaren går inte att slå på, problemet uppträder bara periodvis och låter man bilen stå lite(par minuter) så försvinner det för ett kort tag. Verkstaden läser av koderna men finner inget fel, tiden går och bilen blir värre och värre, det börjar även uppkomma ljud som påminner om slitet hjullager. Till slut tänds motorlampan bilen har då gått 10 500 mil. På verkstaden tar man en snabb koll och konstaterar att vänster ljudlager är slut samt att höger hjullager väsnas något och detta är alltså hjullager som bytades för ca 7-8 månader sedan. Dessutom säger felkoden att det är spjällläge - Signal saknas. Efter att jag kör ifrån verkstaden så tänds även ETS lampan och bilen känns inte särskilt kry.
Andra mindre fel som uppstått är :
- Battriet har taget slut när bilen stått och det har visat sig vara en bakdörr som signalerar att den är öppen vilket gör att lampan i dörren är tänd trortts att dörren är stängd, detta drar helt slut på batteriet. Fett, kontaktspej och liknande hjälper inte. Istället har jag fått stänga av inner belysning i bilen tillsvidare.
- Dörr spärr gått isönder så att det smäller rijält i bilen när man öppnar och stänger dörren, åtgärdat på verkstaden genom att svetsa fast hållaren igen.
- 3 Bromsok har kärvat så de fått bytas
- Antennen åker inte ut som den ska
Man kan ju tro att det är en nergången bil men det är den faktiskt inte, den är i väldigt fint skick och väl omhändertagen. Alltid servad på verkstad o.s.v.
Jag är minst sagt trött på denna bil nu, detta är ju min första Volvo och jag fick för mig att Volvo stod för kvalité men just nu känns det som att till och med min förra bil (SAAB 900 2.3 -94 23 000 mil) var av bättre kvalité?
Självklart är jag inne på att sälja denna bilen så snart felen är åtgärdade, visst man kan ju tänka så att när felen är åtgärdade så kan det ju inte inträffa så mycket mer men så har jag tänkt efter varje fel och ändå har det bara rasslat in problem.
Är det verkligen så att jag fått ett måndags ex? Finns detta när det gäller bilar som ändå kostat 250 000 kr nya? Eller är Volvo = dålig kvalité?
MVH
Jag köpte en Volvo S70 2.5 T -99 som gått 7500 mil för ett par år sen. Direkt efter den var köpt så tändes motorlampan och verkstäderna sa att det var antingen LMM(Luftmassemätare) eller någon Lamdasond. På den tiden kostade LMM ca 3000 kr så jag bestämde mig för att köpa en LMM på biltema som kostade 990 kr. Efter bytet fungerade bilen fortfarande bra och lampan var släckt i 1/2 år.
Under detta halvår så uppträder ett annat problem, när man bromsar inför en vänster sväng så rasslar det i ABS:sen, detta blir värre och värre till slut kan man även höra rassel när man kör rakt fram. Verkstaden säger att hjullager på vänster sida är slut och höger låter något men inte tillräckligt. ABS kugghjulen ser sådär ut trotts de är borstade. ABS kuggarna bytas samt vänster hjullager utan förändring. Jag lyckas inte själv få av höger ljuslager så det får verkstaden göra och efter detta så är problemet helt löst.
Efter ca 1/2 år börjar motor lampan tändas och släckas igen och felkoderna var LMM eller någon av lamdasonderna (precis som tidigare fel), oftast tändes den när det var kallare ute.
Efter många om och men (kunde ju varit fel på någon lamdasond också) så bytade jag LMM mot en orginal Bosch och efter det var det inte några problem under en längre period, men sen tändes lampan igen och bilen började gå dåligt (första gången bilen verkligen gick dåligt). Det var in på verkstad igen med den och denna gången var det främre lamdasond och gasspjäll, gasspjället bytades på verkstad medan främre lamdasond bytades av mig själv ( de var knappt jag kom till garaget efter gasspjälls bytet så den söndriga lamdasonden var troligen det STOR problemet).
Efter detta går bilen mycket bra en period, men så börjar det igen. När man släpper gasen så rycker bilen till samt att farthållaren går inte att slå på, problemet uppträder bara periodvis och låter man bilen stå lite(par minuter) så försvinner det för ett kort tag. Verkstaden läser av koderna men finner inget fel, tiden går och bilen blir värre och värre, det börjar även uppkomma ljud som påminner om slitet hjullager. Till slut tänds motorlampan bilen har då gått 10 500 mil. På verkstaden tar man en snabb koll och konstaterar att vänster ljudlager är slut samt att höger hjullager väsnas något och detta är alltså hjullager som bytades för ca 7-8 månader sedan. Dessutom säger felkoden att det är spjällläge - Signal saknas. Efter att jag kör ifrån verkstaden så tänds även ETS lampan och bilen känns inte särskilt kry.
Andra mindre fel som uppstått är :
- Battriet har taget slut när bilen stått och det har visat sig vara en bakdörr som signalerar att den är öppen vilket gör att lampan i dörren är tänd trortts att dörren är stängd, detta drar helt slut på batteriet. Fett, kontaktspej och liknande hjälper inte. Istället har jag fått stänga av inner belysning i bilen tillsvidare.
- Dörr spärr gått isönder så att det smäller rijält i bilen när man öppnar och stänger dörren, åtgärdat på verkstaden genom att svetsa fast hållaren igen.
- 3 Bromsok har kärvat så de fått bytas
- Antennen åker inte ut som den ska
Man kan ju tro att det är en nergången bil men det är den faktiskt inte, den är i väldigt fint skick och väl omhändertagen. Alltid servad på verkstad o.s.v.
Jag är minst sagt trött på denna bil nu, detta är ju min första Volvo och jag fick för mig att Volvo stod för kvalité men just nu känns det som att till och med min förra bil (SAAB 900 2.3 -94 23 000 mil) var av bättre kvalité?
Självklart är jag inne på att sälja denna bilen så snart felen är åtgärdade, visst man kan ju tänka så att när felen är åtgärdade så kan det ju inte inträffa så mycket mer men så har jag tänkt efter varje fel och ändå har det bara rasslat in problem.
Är det verkligen så att jag fått ett måndags ex? Finns detta när det gäller bilar som ändå kostat 250 000 kr nya? Eller är Volvo = dålig kvalité?
MVH