Sida 1 av 2

Kamaxellåsare

Postat: ons 29 jun 2011, 13:23
av vetten
Ska till och byta kamrem på både V40:in och Rav4:an, har aldrig bytt på en motor med dubbla kamaxlar så min fråga är funkar detta verktyg att låsa kammarna med?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... universal/

Vilken av bilarna tror ni är enklast att börja med Volvon eller Toyotan, man vill ju inte ge sej på den svåraste först, känns bättre att träna på den enklaste, men det kanske iofs. är lika svårt på båda.

Re: Kamaxellåsare

Postat: ons 29 jun 2011, 16:05
av Cox
Ett billigare sätt är att ta plasticpadding, blanda detta i en plastpåse tryck sedan ner det vid kamaxeln. Ta en fika under tiden det härdar sen är det bara att köra på.

Re: Kamaxellåsare

Postat: ons 29 jun 2011, 21:20
av eccy243
Vad är det för maskin i V40n?

Re: Kamaxellåsare

Postat: tor 30 jun 2011, 10:02
av Rådlös
En fråga till Cox, från en som inte hänger med i svängarna: Menar du att man trycker ner hela plastpåsen med ohärdad (men blandad) P-P, så att remhjulen blir fastlåsta? Hur får du sedan bort alltihop?

Re: Kamaxellåsare

Postat: tor 30 jun 2011, 12:23
av vetten
eccy243 skrev:Vad är det för maskin i V40n?
2,0 SE

Re: Kamaxellåsare

Postat: tor 30 jun 2011, 16:47
av *pettson*
Rådlös skrev:En fråga till Cox, från en som inte hänger med i svängarna: Menar du att man trycker ner hela plastpåsen med ohärdad (men blandad) P-P, så att remhjulen blir fastlåsta? Hur får du sedan bort alltihop?
Skjuter man bara in påsen lite ytligt mellan dreven så går det utmärkt att ta bort den igen. Knölar man in påsen som tyvärr jag vet MÅNGA som gjort efter farbror bildoktorns vassa tips. Då får man har bort det med huggmejsel eller plocka bort dreven för att få bort påsen.

Re: Kamaxellåsare

Postat: tor 30 jun 2011, 16:59
av vetten
vetten skrev:Ska till och byta kamrem på både V40:in och Rav4:an, har aldrig bytt på en motor med dubbla kamaxlar så min fråga är funkar detta verktyg att låsa kammarna med?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... universal/

Vilken av bilarna tror ni är enklast att börja med Volvon eller Toyotan, man vill ju inte ge sej på den svåraste först, känns bättre att träna på den enklaste, men det kanske iofs. är lika svårt på båda.
Men min fråga gällde denna låsare.

Bild

Re: Kamaxellåsare

Postat: tor 30 jun 2011, 19:31
av Cox
*pettson* skrev:
Rådlös skrev:En fråga till Cox, från en som inte hänger med i svängarna: Menar du att man trycker ner hela plastpåsen med ohärdad (men blandad) P-P, så att remhjulen blir fastlåsta? Hur får du sedan bort alltihop?
Skjuter man bara in påsen lite ytligt mellan dreven så går det utmärkt att ta bort den igen. Knölar man in påsen som tyvärr jag vet MÅNGA som gjort efter farbror bildoktorns vassa tips. Då får man har bort det med huggmejsel eller plocka bort dreven för att få bort påsen.
Självklart skall man inte begrava dreven med påsen, utan precis som pettson säger lite ytligt, jag har själv gjort detta på flertalet bilar, utan något problem att få bort påsen. Har funkat varje gång utan dyra spec verktyg. Men visst har man sådana är ju ordentliga verktyg att föredra. bara att testa och avgöra själv om man känner att det är en metod man kan använda sig av. Men enklast om man inte vet vad man gör är att lämna in bilen och få det ordentligt gjort. Det kostar om man gör fel.

Re: Kamaxellåsare

Postat: tor 30 jun 2011, 19:47
av *pettson*
Det bör fungera, men du får ha fantasi när dom ska monteras, det är inte alltid så enkelt som att skjuta ihop, pressa in och sen bara släppa isär och sen låsa igen så är det klart. Det brukar kunna krävas att man vågar sätta dom lite diagnonalt eller liknande, man får laborera alltså. Men det som räknas är ju att dreven är och förblir låsta under bytet oavsett hur vackert det är.

Re: Kamaxellåsare

Postat: tor 30 jun 2011, 19:49
av vetten
*pettson* skrev:Det bör fungera, men du får ha fantasi när dom ska monteras, det är inte alltid så enkelt som att skjuta ihop, pressa in och sen bara släppa isär och sen låsa igen så är det klart. Det brukar kunna krävas att man vågar sätta dom lite diagnonalt eller liknande, man får laborera alltså. Men det som räknas är ju att dreven är och förblir låsta under bytet oavsett hur vackert det är.
Tackar :-)-)