Sida 1 av 1

Begagnat drag - någon risk att använda dom gamla bultarna?

Postat: mån 30 maj 2011, 10:48
av NiKeMaN
Hej.
Jag har fått tag i ett lätt begagnat drag till min S80. Fick det kalasbilligt så det lönade sig verkligen att ta ett beggat jämfört med ett nytt hos Volvo.

En fråga jag har är dock: Kan man använda dom redan använda bultarna? Tänkte mig om dom är "utmattade" efter första åtdragningen eller liknande?
Dras med 90Nm plus 60 grader....

Re: Begagnat drag - någon risk att använda dom gamla bultarna?

Postat: mån 30 maj 2011, 14:55
av *pettson*
Byt bultar, brickor och muttrar.

Re: Begagnat drag - någon risk att använda dom gamla bultarna?

Postat: mån 30 maj 2011, 19:29
av Rådlös
Nu skall jag inte uttala mig om hur det ser ut på en S80, men på en 240 som inte hade haft drag förut, satt det bultar med brickor och distansrör i hålen. Alltså färdigt från fabrik.

Tänk på när du monterar att det får inte vara någon underredsmassa på anliggningsytorna vid draget - balken. Det måste du skrapa och tvätta bort. Endast lackeringen är godkänd som ytbehandling där. Underredsmassan får du lägga på först efter godkänd besiktning. Det är bara att hoppas på att du har tur med vädret dom dagarna mellan montering och besiktning.
Kom också ihåg att ha dokumentation på draget som säger vilken typ, fabrikat etc. etc. det är. Om en verkstad gör montaget skall det finnas firmastämpel med underskrift på att det är gjort på föreskrivet sätt. Hur det blir i ditt fall (om du gör jobbet själv) kan jag inte uttala mig om. Men bli inte förvånad om du får något hårresande besked. :shock:
Jag lät en verkstad byta mitt drag på en senare 240. (Inte densamma som jag nämner i första exemplet) Det gamla hade blivit rostangripet. Vid besiktningen var kontrollanten mer intresserad av pappren än av draget i sig själv. Han var aldrig under bilen för att kolla, han bara såg att det satt där.

Re: Begagnat drag - någon risk att använda dom gamla bultarna?

Postat: mån 30 maj 2011, 22:32
av NiKeMaN
Usch lyssnar man på dig Rådlös så låter det som ett rent helvete... Har svårt att tro det men så illa kanske det är.

Då dragets bultar sitter väl gömda så finns det inte en chans att komma åt där efter att allt är monterat, så därför måste jag ytbehandla med underredsmassa där direkt för att ha en chans att skydda lite.

Det står ju på typ-brickan på draget att det är till en S80N -07 så det bör ju inte vara några problem. Installationsbeskrivning tog jag från Volvos hemsida.

Re: Begagnat drag - någon risk att använda dom gamla bultarna?

Postat: mån 30 maj 2011, 22:44
av *pettson*
Rådlös har dock rätt. Inget får behandlas innan det är godkänt, just för att man ska kunna se att monteringen gått korrekt till. Är det så det krävs att ha bilen halvt demonterad för att monteringen ska synas så är det i det skicket bilen ska besiktigas, just för att kontroll ska kunna ske. Sen att slentrian inträffat så att dom flesta bilar nysålda med drag inte ens fått en halv titt på sej. Det gör det inte mer rätt. När jag jobbade på opel så kom SBP en onsdag i veckan och besiktigade dragmonteringen på plats. Han tog 2-3 bilar av kanske 10 och körde upp, kände på nån bult, kanske två. Alla bilar var ihopmonterade och redan rostskyddade och inget drogs med moment, allt drogs med muttersmacken. Trots att han bara tittade på nån bult på några bilar godkändes alltså 10 i taget. Det säger en del om hur bra det fungerar. Det fungerade lika bra med gröna punkten, han kontrollerade kanske 5-6 bilar i veckan av låt säga 150 bilar i veckan som lagades, alltid samma gubbe, samma tid och samma tjuriga humör.

Re: Begagnat drag - någon risk att använda dom gamla bultarna?

Postat: ons 01 jun 2011, 03:05
av Nexus
Har då aldrig varit besiktat en bil med halva inredningen mm utriven bara för de ska se monteringen. Det har inte krävts de sista 15 åren jag varit på bes.
Senaste besiktningen på min v70 nymonterat drag (hemma monterat) kände de inte ens på bultarna utan kolla bara så papper stämde.

Som pettson säger. På verkstaden drog vi alltid med mutterpicka och aldrig ett nerslag på bes.....

Någon firma stämpel görs då inte när det monteras på verkstad vad jag vet