Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av chrisf
#1564345
Det är väl Autel och de, dyrare, större och mer generella läsarna som dels kan läsa ut felkoder, men även lite service.

Dock får du ju inte allt som Vida har med "manualer", specifika Volvo funktioner m.m.

D5T5 finns ju också, de ska fungera fram till 2024 säger de plus att du kan trycka in extrafunktioner och sådant.. men det kostar över 700kr om året...

Finns inget vettigt köp och behåll för alltid för bilar efter ~2014... alla vill tjäna pengar idag tyvärr..

Edit..
Verkar som att Vdash kanske är "gratis" för standardfunktionalitet.. läsa och nolla felkoder.. de har ju även viss - definitivt inte all - funktionalitet som en verkstads Vida har med att kunna lägga till ny funktionalitet i bilar. Men det kostar, per moment, precis som i Vida för verkstäder.

Om de har begräsningar för vad privatpersoner mot vad verkstäder kan göra vet jag inte riktigt..

Plus att de har en j2534 kabel som ska fungera dels med deras Vdash (inkl SPA/CMA) program men även Vida (exkl SPA/CMA).
Användarvisningsbild
av Derank
#1564364
Pertan skrev:
Derank skrev: fre 15 dec 2023, 22:38nej
Vad ska man då välja för att ha en vettig felkodsläsare med lite "lull lull"?
Icarsoft och Foxwell är 2 prisvärda alternativ, jag har båda och de räcker till allt jag gör iaf. Men du kan inet göra någar ändringar och så om det är det du är ute efter.

>Är du inne på den linjen är det helt andra saker som gäller, jag själv lånade en SMOK UHDS och använde på min XC60 och ändrade en massa parametrar och aktiverade funktioner i bilens CEM, men då är det att knäcka pinkoder och sånt som gäller och du får hosta upp en sisådär 7-8lax. VDASH har samma funktioner do så kostar allt. SMOK är en engångskostnad och kan användas på andra fordon än ditt eget. VDAS och SMOK är ochså rätt buggiga program att hålla på med med man kan göra mycket roligt med dom beroende på bil, på min XC60 la jag bla till:

Starta dieselvärmarem med nyckeln.

Avaktiverade bältespåminnaren USA marknad

Aktiverade GPSen

tog bort stöldskydden ITP så jag kan byta enheter i bilen som jag vill utan att progga in dom.

Ändrade färg i förardisplayen.

mm mmm mm det finns en uppsjö av saker man kan andra beroende på bil och utrustning.
av chrisf
#1564383
Tufft, tack för den informationen! :-D
av StoreTure
#1576670
Hej,

Jag tänker beställa en Vida/Dice då jag behöver byta VOC batteriet och därmed kalibrera om det, tänker att det även är bra för framtiden.

Men jag tycker det ser ut som att det finns två varianter där jag inte riktigt förstår skillnaden..

1: vanliga enheten med en Dice-box, tex denna:
https://www.aliexpress.com/item/1005006615085224.html

2: endast OBD-USB, tex denna
https://www.aliexpress.com/item/1005005100267421.html

Förstår inte riktigt skillnaden här, kommer jag kunna utföra exakt samma saker med den som bara är ren kabel? Varför köper folk isåfall Dice enheten? Den är även mycket billigare.

Tack på förhand
  • 1
  • 236
  • 237
  • 238
  • 239
  • 240

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]