Sida 1 av 6
Vilka rostfria bilar finns?
Postat: lör 14 maj 2011, 18:44
av semmelman
Funderade lite på om det finns några rostfria bilar, alltså bilar som är gjorda i nåt rostfritt material. Porsche 911 är ju inte det fast jag först trodde det, det är bara 928 som är. Däremot finns Audi A2 vars kaross är gjord i aluminium och Audi TT som är mestadels gjord i andra metaller men dörrar och halva bottenplattan eller nåt i stål. Vet ej om Alfa Romeo har men de har väl några som har mycket galvat i liksom en Fiat Uno jag hade en gång fast den rosta ändå. Peugot skulle ha nån helgalvad oxå men... hur är det med Mini och Smarten? Finns det nån mer? En fördel med Porsche är väl att även om det inte är rostfritt så är det ju rätt lite plåt på såna och säkert bra kvalitet samt bra rostskyddat, men det var inte det frågan gällde...
Re: Vilka rostfria bilar finns?
Postat: lör 14 maj 2011, 19:31
av eccy243
Att ha galvad plåt är inte desamma som rostfri. Galvanisering är bara en rostfördröjare. Helgalvaniserade bilar finns det gott om. Bland annat Volvo 740 från och med -86.
Enda bilen jag vet som är tillverkad helt i rostfritt är DeLorean DMC-12.
Audi A2 och A8 har ju tillverkats med deras "Space Frame"-teknik, helt i aluminium. Men aluminium är ju inte heller en korrosionsfri metall. Den reagerar friskt med syre och blir porös.
Jag vet inte hur det står till med östtyska Trabantens rostbenägenhet, då karossen på denna är tillverkad i Duroplast.
Chevrolet Corvette har ju karossen helt i glasfiber, så den rostar ju inte. Men ramverket på densamma består av järnbalkar.
Re: Vilka rostfria bilar finns?
Postat: lör 14 maj 2011, 22:45
av mikebike
Koenigsegg?
Plast rostar inte....
Re: Vilka rostfria bilar finns?
Postat: lör 14 maj 2011, 23:12
av vetten
Alla vanliga svenssonbilar som dom flesta av oss kör ROSTAR förr eller senare och detta är standard. För övrigt så blir alla typer av karosser och bottenplatta angripna eller försvagade hela tiden under sin livstid och det oavsett vilket material dom är gjorda av. Plåt rostar, alu vittrar, plast försvagas osv.
Re: Vilka rostfria bilar finns?
Postat: lör 14 maj 2011, 23:42
av crumpets
Aluminium poröst?
Såvitt jag vet är aluminium en av de metaller vars oxider är o-porös, till skillnad från t.ex. järn eller magnesium om jag inte missminner mig. Google är inte min vän idag och jag är typ 10 mil från mina materialböcker :(
Å andra sidan kanske det var på ett rent teoretiskt plan mest, väder och vind kanske gör det poröst på något vis.
Lite kuriosa är dock att aluminium är ett av ämnena som aldrig någonsin undgår materialutmattning. Till skillnad från stål kommer det att gå av förr eller senare oavsett hur små krafter det utsätts för.
Re: Vilka rostfria bilar finns?
Postat: sön 15 maj 2011, 00:46
av matzen10
@crumpets: Det där med materiallära lät intressant! Om inte aluminium bryts ner genom porositet, hur bryts det ner då?
Jag har absolut ingen kunskap kring detta men det lät intressant att alu faktiskt har egenskaper som är/kan vara sämre (ur vissa aspekter) är t.ex. stål.
M V H
---> M10
Re: Vilka rostfria bilar finns?
Postat: sön 15 maj 2011, 12:53
av eccy243
Aluminium bryts ju ner till som ett mjöl. Väldigt dåliga billiga aluminiumfälgar kan man se detta på. Så fort det blir en skada på lacken så sätter en oxideringsprocess igång och "äter" sig in under den friska lacken. Lacken börjar bubbla precis som vid rost. Pillar man loss denna lack så ser man ett vitt mjöl av oxiderad aluminium, och själva aluminiumet i fälgen ser väldigt poröst och tråkigt ut.
Men crumets: Dina kunskaper i materiallära tvivlar jag inte en sekund på. :) Går bara på det jag sett irl.
Re: Vilka rostfria bilar finns?
Postat: sön 15 maj 2011, 15:07
av semmelman
Vill inte flyga efter jag läst detta....
Vet inte ens om jag vågar lita på mina fälgar...
Men jag hade en Buster en gång, ren aluminium inte målad alltså, alltså de bryts ju inte ner så där fast de utsätts för vatten å vind å sol och skador, hur förklarar ni det? En gammal repa såg ju som den var nyrepad flera år efter.
Re: Vilka rostfria bilar finns?
Postat: sön 15 maj 2011, 20:43
av crumpets
Semmelman, det är därför varje plan har ett visst antal tillåtna flygningar. När detta antal är uppnåt måste exemplaret skrotas. Det roliga var att detta fenomen upptäcktes EFTER att flygplan kraschat pga fenomenet ett antal år. Många liv som försvann ner i atlanten innan man fått fram testrutiner :shock:
Ang aluminiumfälgarna gissar jag att det på nåt sätt oxiderar in under en repa och fortsätter tills det täckt hela fälgen.
Därifrån borde det inte ha ätit sig in i gropar utan bara var ett tunt fint jämnt lager?
Men det kan ju förstås vara mer korrosionsbenägna legeringar i fälgar :) Jag har mest skrapat på ytan och skulle ta mig rejält vatten över huvudet om jag påstod att jag hade koll på alla legeringar som finns :lol: Det är så hisnande många att jag undrar hur nån egentligen vet nåt.
Re: Vilka rostfria bilar finns?
Postat: sön 15 maj 2011, 22:46
av VolvoB20
semmelman skrev:Vill inte flyga efter jag läst detta....
Vet inte ens om jag vågar lita på mina fälgar...
Det är dödsstraff på att använda vägsalt för att halkbekämpa på en flygplats, salt går hårt åt alu.
helt i rostfritt
