Sida 1 av 1

hur värdera extrem lågmilare

Postat: ons 13 apr 2011, 06:59
av hollan
hej jar har en 944 ltt-96 på gång som är i princip lika fin som när den rulla av bandet givetvis en ägare den är en vanlig S med ecc den har rullat under 4000mil 8) och jag är medveten om att en sån bil är värd mycke men frågan är hur mycke dom snackar om runt 50000:- ska man slå till eller låta bli?

Re: hur värdera extrem lågmilare

Postat: tor 14 apr 2011, 08:55
av *pettson*
hollan skrev:hej jar har en 944 ltt-96 på gång som är i princip lika fin som när den rulla av bandet givetvis en ägare den är en vanlig S med ecc den har rullat under 4000mil 8) och jag är medveten om att en sån bil är värd mycke men frågan är hur mycke dom snackar om runt 50000:- ska man slå till eller låta bli?
Den är värd mycket som museibil eller som entusiastbil (kommande värde) men absolut inte dom pengarna som bruksbil. Den har sin årsmodell även om den är lågmilad så åldras det mesta även stillastående. För en tid sedan såldes i min trakt en 850 GLT 92 som gått 2500 mil bara för hela 81000kr. Glad i hågen och hemkommen blev det reparationer för nästan 16000 eftersom bilen faktiskt inte rullat. Hjullager uppskattar inte att stå stilla, inte packboxar heller, oljebyten var inte gjorda och inte heller kamremsbyte. Bromsskivor och belägg uppskattar inte stillaståendet osv. Listan går att göra lång på sånt som inte ska stå stilla för mycket för att det skapar problem framöver. Det är med andra ord inte alltid en bra affär att köpa såpass lågmilat till höga pengar även om synliga skicket är kalas.

Re: hur värdera extrem lågmilare

Postat: tor 14 apr 2011, 09:31
av PTV
Som "Pettson" redan skrivit är bilar med lågt miltal som stått stilla under många år ibland rena riskköpen med dåliga bromsar , gummipackningar som torkat ihop samt packboxar som sagt upp sig pga detta stillastående mm.Har själv sett en bil som stod stilla helt under ca tre år och började smådroppa från packboxen.Den gången löste sig allt med att bilen fick rulla igång försiktigt med en ny ägare och efter tvåhundra mil var läkaget borta.Sådan tur har man tyvärr inte alltid.Somliga av dessa bilar är ju inte ens uppallade utan vilar på sina däck där man ju lätt kan tänka sig hur dessa lager och däck mår efter åratals parkering.Bilar är gjorda för att rulla någon gång då och då inte parkeras som museiföremål som sagt ibland utan någon form av uppstart under årtionden där ägaren sedan stolt påstår att bilen är som ny, det är den INTE slitagemässigt.Finns ju långmilare med full service historia och mer därtill som är bättre än dessa lågmilare som påstås vara nästan helt okörda men där samtidigt inga delar bytts ut under åren som förflutit.

Vem skulle köpa ett tio år gammalt vinterdäck som aldrig rullat bara för att det ser ut som om detta däck är i nyskick. :D

Re: hur värdera extrem lågmilare

Postat: tor 14 apr 2011, 21:34
av hollan
jo ni har rätt i era inlägg men denna bilen har inte stått killen eller ja farbrorn har brukat bilen vet ej om den har rullat på vintern för inga vinterhjul följer med den är servad vart år kamrem är bytt på åren jag har forskat i bilen kunde komma ner till 05 och då hade den rullat 3000mil efter de har den rullat i runda slängar 150mil om året har varit i trafik hela tiden sen 96 faktum är att han inte är last gammal född 43 så han var ju inte mer än 53 när han köpte den ny fick oxå reda på att det är en se med halvskinn elhissar ecc osv skall kolla på den i helgen och det suger i vill ha tarmen så jag slår nog till

Re: hur värdera extrem lågmilare

Postat: tor 14 apr 2011, 22:19
av *pettson*
Du gör precis som du vill. Jag personligen hade INTE köpt.. Det är ett nedköp.

Re: hur värdera extrem lågmilare

Postat: fre 15 apr 2011, 07:52
av Arnold
Om det nu är så att du absolut vill ha bilen så får du pressa priset rätt så duktigt.

Re: hur värdera extrem lågmilare

Postat: fre 15 apr 2011, 13:59
av XC60D3
Köpte precis en V40 2.0T Classic -04 som gått 5300 mil. Den var servad på årsbasis snarare än på antalet mil.

Första reperationen kom efter en dryg månad, skivor, klossar och bromsok bak, kostade 7500 kr, men gick på 3 månaders trafiksäkerhetsgarantin, som tur var.

Nu lyser servicelampan igen och det var 800 mil sedan senaste servicen :) (men ett år sedan). Så det är väl inte helt självklart att en lågmilare är bättre än en långmilare.

Min S40N -05 har gått mer än 3x så långt :)

Re: hur värdera extrem lågmilare

Postat: lör 16 apr 2011, 04:21
av JagulareN
Antar att du är intresserad av bilen för att konservera & bevara den. Sen ta ut & köra den fina vår & sommar dagar.
Har ingen aning om vad den är värd. Men såg en röd 945 SE 92:a som gått 1250 mil på blocket för ca 1 år sedan. Den begärde dom runt 100tkr för. Sen om den blev såld eller ej är en annan femma.
Men 50tkr låter ändå som ett okej pris. Om man nu är ute efter just en lågmilad 944 ltt.

Men man ska nog inte räkna med att den direkt kommer stiga något i värde dom närmaste 10-15 åren. Men antar att det inte heller är anledningen till varför du fundera på att köpa den.

Finns en 240 från 86 på blocket som bara gått 36.7 mil för 120tkr. Räknar man på vad den kostade ny & jämför med inflationen som varit så har just den snarare sjunkigt i värde.

http://www.blocket.se/kalmar/DYR__NY__V ... ?ca=17&w=3