Preem Evolution diesel
Postat: fre 08 apr 2011, 17:17
StringerBell skrev:"Alla dieselfordon kan köra på den, oavsett om det är en ny långtradare eller en 20 år gammal grävmaskin."
Ja, precis. Dieselmotor är för grävmaskiner och långtradare. Inga fördomar här.
bilgalen skrev:Brukar inte du MattiasD förespråka att vi i framtiden måste hålla olika alternativa bränslen för våra bilar. Det här är kanske ingen revolution, men ett steg i rätt riktning. Dieseln har ju iaf fortfarande den fördelen att den funkar som bränsle för oss vanliga bilister som inte villl tanka flera ggr i månaden.Absolut behövs det många olika alternativa bränslen. Har man en dieselbil tycker jag att man ska försöka tanka hos Preem. Det jag menar är att ska man köra ny bil idag, ska man inte välja dieselbil före etanol/gas med Preems diesel som argument. Eftersom det inte löser utsläpp av härsofarliga avgaser och miljöprestandan är inte mycket att hänga i granen. Bättre så att låta lastbilar använda Preems diesel där det är lönsamt med ordentlig avgasrening. Dessutom håller sig lastbilar (oftast) utanför städer.
Etanol kanske är bra i diverse forskarrapporter, men värdelöst i den praktiska verkligheten som tex jag lever i.
Cunningham skrev:Med dagens högeffektiva dieslar med sin underbara momentkarakteristik, finns ingen anledning att köra på något annat.Jag är mer fascinerad av att man har mage att ta mer betalt för en dieselbil i hela dess liv. Alltifrån beställningen, dess liv till dess byten och till sist delar som död. En diesel slits nämligen betydligt hårdare än en bensinare tack vare sin konstruktion och är faktiskt betydligt billigare att tillverka till trots. Den görs i otroligt stora volymer, men medeleuropen han ler när han får betala extra för den, den är ju lite unik, här iallfall..
Hopplösa och törstiga bensinare med sin symanskinskarakteristik, för att inte tala om E85, gas och andra avarter, betackar jag mig för.
Synd bara att oljebolag och mackar fortfarande inte fattat galoppen. Titta var köerna är, jo vid dieselpumparna, medan "gröna" och "blåa" slangar för det mesta hänger oanvända.
Att sedan majoriteten av bilnyförsäljningen i Europa är dieslar talar sitt tydliga språk.
Jag tycker mest synd om de som fortfarande av olika orsaker tvingas köra omkring med annat än diesel i tankarna. (OBS dubbeltydigheten!)