Sida 1 av 3
Vilka tillverkningsdatum på däck kan man acceptera?
Postat: mån 28 mar 2011, 12:33
av Arnold
I helgen var jag och skiftade till sommardäck. På firman som gjorde jobbet tycket de att mina sommardäck var så dåliga att de behövde bytas. Jag var medveten om detta och hade tänkt byta däcken. Den här däckfirman har märkesdäck till hyggliga priser. Problemet är bara att däcken har gamla tillverkningsdatum. De tog fram ett däck som var datummärkt 2008. Det tyckte jag var för gammalt så jag backade ur. Hur gamla däck kan man acceptera med tanke på säkerheten, vad säger ni om detta?
Re: Vilka tillverkningsdatum på däck kan man acceptera?
Postat: mån 28 mar 2011, 12:51
av *pettson*
Arnold skrev:I helgen var jag och skiftade till sommardäck. På firman som gjorde jobbet tycket de att mina sommardäck var så dåliga att de behövde bytas. Jag var medveten om detta och hade tänkt byta däcken. Den här däckfirman har märkesdäck till hyggliga priser. Problemet är bara att däcken har gamla tillverkningsdatum. De tog fram ett däck som var datummärkt 2008. Det tyckte jag var för gammalt så jag backade ur. Hur gamla däck kan man acceptera med tanke på säkerheten, vad säger ni om detta?
Frågar du däckbranschen så är det så farligt att åka på dom att du självdör på torrt underlag.
Frågar du däcktillverkaren så är dom helt okej att åka på eftersom dom lagras på korrekt sätt. Dom är naturligtvis inte senaste utvecklingen av gummi o mönster, men är det sånt du är ute efter så är det ju dom senaste som gäller.
Frågar du mej så gör det absolut ingen som helst skillnad för en normalförare överhuvudtaget. Det finns 1000 argument mot däck som inte är purfärska med hur många större risker som helst satta i laboratorium och säkert några satta av nån däcktestare i en miljö dina däck aldrig nånsin ser, men tydligen är det inte lika viktigt att anpassa farten, bromsar, service på bromsar, stötdämpare och bussningar och fordon och förarträning för att klara ut sin fina bil när det går snett, är inte allt det i toppskick kan inte dina däck göra det där fina som dom köpte dom för. Det gör att däcken är i stort det MINSTA problemet du har runtomkring dej. Jag hade köpt dom om priset varit relevant naturligtvis. Utan tvekan.
Re: Vilka tillverkningsdatum på däck kan man acceptera?
Postat: mån 28 mar 2011, 13:40
av XC90_Executive
Jag hade inte köpt det. Däcken är den enda kontakten man har med vägbanan. Det ska vara det bästa möjliga! Det är omöjligt att säga hur däcken har varit förvarade under tiden.
Re: Vilka tillverkningsdatum på däck kan man acceptera?
Postat: mån 28 mar 2011, 17:48
av svedan
Frugans bil har ju upp till 5 år gamla däck innan hon köper nya. Och dagens däck blir inte gamla som det var på 60-talet. Får jag välja så klart man tar dom nyaste om priset är samma. Men jag skulle inte vara rädd för 2 år gamla däck. Och vilket är sämsts, "nya" 2 år gamla eller ett par halvslitna??
Re: Vilka tillverkningsdatum på däck kan man acceptera?
Postat: mån 28 mar 2011, 18:50
av PaS83
Grabbarna på Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk (
http://www.brv-bonn.de/) har som
riktlinje att
rätt förvarade däck skall anses som fabriksnya i tre år och nya i upp till fem år...
Re: Vilka tillverkningsdatum på däck kan man acceptera?
Postat: mån 28 mar 2011, 19:53
av *pettson*
Jag säger det igen..större delen av svensk vagnpark som är av årsmodell 2003 och äldre uppnår inte en sån standard att skillnaden på 4däck nyproducerade i 1500kr/st klassen, skulle göra en uppmätbar skillnad mot ett par år äldre däck av till och med nåt billigare klass..
Om alla skulle uppnå det som dom köper däck för, ja då vill jag se stötdämparbyten vid senast 10.000 mil. Bussningsbyten i fram och bakvagn vart 5000 mil. Nya skivor och korrekt inkörda klossar samt funktionstestade bromsok som hållits sysselsatta för att alltid gå lätt. Hur många uppnår det med sina bilar? Det är dom små glömda sakerna som gör att däcken kan göra sitt jobb fullgott. Ja naturligtvis EFTER det att din fram och bakvagn klassats som avancerad eller som standard. För standard klarar betydligt mindre än en avancerad oavsett däck.
Konstigt nog börjas i det alltid i andra ändan.. svindyra däck och eftersatt underhåll på bilen med tanke på däckvalet. Däcken kan inte prestera mer än ditt chassie gör. Varför görs det inte däcktester med en 24000 mila bilar som har taskiga bussningar och stötdämpare som cykelpumpar?
Förmodligen inte för att dom inte finns många av utan för att det skulle aldrig någonsin belysa däckens förträfflighet. Det skulle bli utsuddat och vad ska man då göra reklam med..
Re: Vilka tillverkningsdatum på däck kan man acceptera?
Postat: ons 30 mar 2011, 13:16
av CalleV70
Hittade följande:
I en undersökning genomförd av Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI) hade oanvända vinterdäck som lagrats korrekt i tre år lika bra grepp som ett nytillverkat vinterdäck av samma märke.
Re: Vilka tillverkningsdatum på däck kan man acceptera?
Postat: ons 30 mar 2011, 14:32
av XC90_Executive
"som lagrats korrekt"
Problemet är väl hur man kan vara säker på det?
Re: Vilka tillverkningsdatum på däck kan man acceptera?
Postat: ons 30 mar 2011, 15:42
av PaS83
Hur kan man vara säker på något alls?
Re: Vilka tillverkningsdatum på däck kan man acceptera?
Postat: ons 30 mar 2011, 16:08
av Arnold
CalleV70 skrev:Hittade följande:
I en undersökning genomförd av Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI) hade oanvända vinterdäck som lagrats korrekt i tre år lika bra grepp som ett nytillverkat vinterdäck av samma märke.
Om vi nu antar att man kör på samma däck i 3 år. Om däcken är 3 år när man börjar köra på dem. Hur bra är de då år 4, 5 och 6?