Sida 1 av 2
Slitage på enbart snö
Postat: lör 15 jan 2011, 08:31
av autumnleaf
Undrar om ett dubbdäck slits något när man gasar på i moddigt underlag, d v s när hjulen spinner i snömoddet?
Kan man leka med gott samvete? :D
Re: Slitage på enbart snö
Postat: lör 15 jan 2011, 08:35
av *pettson*
Snö äter inte gummi eller dubb. Men når man ned i underlaget så slits det.
Re: Slitage på enbart snö
Postat: lör 15 jan 2011, 12:03
av svedan
leka är väl bra träning. Fast så länge du har friktion, så sliter du på dubb och gummi! Det krävs samma energi att bromsa bilen från säg 50 knutar till noll. Sämre friktion ger längre tid 7sträcka, men den totala "bromseffekten" måste tas upp av däcken. Enkel fysik faktiskt. Spinner du i modd tar det längre tid att få upp farten än att spinna på asfalt (kortare tid men mer slitage per tidsenhet). Men frågan är intressant. Inget tvärenkelt ssvar faktiskt....
(En polare i Kiruna verkar byta vinterdäck lika ofta som jag. Kör på snö/is men säsongen är längre)
Re: Slitage på enbart snö
Postat: lör 15 jan 2011, 16:40
av PTV
Vid friktion (F = μN) uppstår värmebildning när två objekt samverkar med varandra i detta fallet däckets gummi och vägbanans asfalt i samband med motståndskraft, hastighet och tyngd.Ju större friktionen / motståndet är ju mer ökar naturligtvis slitaget.Ett däck slits därmed mer mot asfalt än mot snö och is.Vinterdäck respektive sommardäck innehåller var för sig en gummiblandning som är anpassad till kyla / värme för att uppnå maximala vägegenskaper, det vill säga rätt friktion till sin omgivande körbana.Eftersom snö och is inte har den motståndskraften rent slitagemässigt som en asfalterad vägbana innehåller lär det få slitas enormt mycket snö och is innan däcken uppvisar samma slitage.
Re: Slitage på enbart snö
Postat: lör 15 jan 2011, 22:55
av svedan
PTV: Om du kör i en kurvad bana i säg 50 knutar utan sladd, dels på snö, dels på asfalt. kan du då förklara varför det slits mer på asfalt??
(Motståndskraft och tyngd finns inte i fysiken, vi säger kraft och massa.) Förklara gärna din formel? Verkar tagen ur wikipedia Dessutom var frågan om däcket slits eller ej. Jag skrev att friktionen är lägre mot snö men under längre tid, så slitaget finns där.
Re: Slitage på enbart snö
Postat: lör 15 jan 2011, 23:44
av PTV
Begriper du inte varför ett däck slits mer på asfalt än i snö då lär ingen förklaring i världen hjälpa i ditt fall.Och jag behöver inte förklara något för dig när mitt svar var ämnat för "autumnleaf" och ingen annan där jag en gång skaffade mig svaret på just detta ämne under en högskoleutbildning.Förstår att det i ditt fall är svårt att acceptera andra människors teorier men sådant är livet ibland på gott och ont. :D
Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare.
Re: Slitage på enbart snö
Postat: sön 16 jan 2011, 11:31
av crumpets
Svedan, enligt newtons lag nr x (minns icke) så påverkar två kroppar varandra med precis samma kraft.
I vårt fall är det asfalt och däck som påverkar varandra med kraften som kommer att föra bilen framåt.
Detta ger upphov till skjuvspänningar i såväl däck som mark. Med hög friktion kan vi uppnå en högre skjuvspänning i de båda innan material börjar avverkas. Eftersom gummit i fallet med asfalten är den svagare av de två kan man gissa att gummit är det som slits hårdast först vid kraftigt pålagt moment.
Däremot i fallet med snön som inte har mycket till motstånd mot skjuvning alls är så högt så kommer snön fortsätta skjuvas med precis den låga kraft som krävs, vilket ju gör att däcket i sin tur också utsätts för bara den låga kraften, och ju lägre kraft desto mindre slitage.
Re: Slitage på enbart snö
Postat: sön 16 jan 2011, 14:11
av svedan
Jag svarade pettson att visst slits det (han sa att det inte slits). Memn om ni skriver att däcken inte slits när man kör på snö, får ni förklara varför man byter däck i norr? Klar att det slits. Jag skrev att det slits mindre, men frågan var när man leker i modd. Och det sliter både gummi och dubb (sedan förstår jag att det slits mer på asfalt /tidsenhet, men det var inte frågan).
Re: Slitage på enbart snö
Postat: sön 16 jan 2011, 17:16
av *pettson*
svedan skrev:Jag svarade pettson att visst slits det (han sa att det inte slits). Memn om ni skriver att däcken inte slits när man kör på snö, får ni förklara varför man byter däck i norr? Klar att det slits. Jag skrev att det slits mindre, men frågan var när man leker i modd. Och det sliter både gummi och dubb (sedan förstår jag att det slits mer på asfalt /tidsenhet, men det var inte frågan).
Däck slits jämt egentligen. Det är så faktiskt. Men det är så minimalt att det är ett totalt ointressant slitage.
Även om du lägger däcken på biltaket så kommer luften som strömmar runt dom också att slita på dom över tiden. Dels på grund av friktionen och dels på grund av förslitningar från föroreningar som repar däcken som ett sandpapper. Allt som berörs av friktion slits. En fråga om HUR MYCKET bara.
Men jag trodde ju inte att man skulle slira runt i modden i ett par årtionden vid detta tillfället för att kunna avläsa en halv mm slitage bara på grund av snön. Att slira i modd som inte har kontakt med underlaget sliter inte ned ett par däck under våran livstid ihop här så det föranleder ett byte. Stora anledningen till byten, är av rena åldersskäl som man byter däcken, dom åldras varesej dom ligger i källaren eller sitter på bilen på grund av vulkningsprocessen, det påskyndas naturligtvis när dom sitter på bilen. Gummi som rör sej hela tiden (slitbana och skuldror) konstant blir uppvämt, uppvärmningen påskyndar processen. Det gör att gummit hårdnar sakta men säkert. Det gör att däcken får andra egenskaper över tid och därmed vill man inte ha dom kvar.
Re: Slitage på enbart snö
Postat: mån 17 jan 2011, 16:33
av CalleV70
*pettson* skrev:
Att slira i modd som inte har kontakt med underlaget sliter inte ned ett par däck under våran livstid ihop här så det föranleder ett byte..
Håller inte med dig. håller med sveden. Vad är modd om inte underlag. men startar du på asfalt så sliter du lite en kort tid, på modd spinner du längre tid för att uppnå samma fartökning. Så nog sliter du. Friktion har du mest vid start, broms etc, inte så mycket när du rullar rakt fram. Men att tro att man inte sliter för att det är snö, köper jag inte.