Sida 1 av 1

Häva anmälan om körförbud/regbesiktning

Postat: ons 12 jan 2011, 04:21
av 400
Sitter i diskussion med en polare vars pojkvän har åkt på ett fint problem med sin Subaru Impreza...

En kväll i december blev han stoppad av trafikpolisen i länet, som kommer från annan ort än den han är hemmahörande i.

Det dom konstaterade när han fått öppna motorhuven var att han bytt förgasare på (sin insprutningsmotor) bilen ("vi har gått kurs hos besiktningen!", dummaste skit jag hört), och att den måste omregistreras för det. Dessutom påpekade dom att ljudnivån var för hög och att avgassystemet inte var korrekt. Detta utan att ha använt någon form av instrument för att mäta ljudnivån.

Sagt och gjort skrev han på anmälan mot bilen, trots protester om att bilen har insprutningsmotor.

SItuationen som gäller nu är:
* Bilen får körförbud inom en månad om den inte omregistreras
* För att omregistrera den måste han åka 6 mil bort
* För att kunna omregisrera den behöver han intyg på att allt i bilen är orginal
* Det kan inte bilhandlaren ge ut, bara Subarus huvudkontor kan göra det. Och det gör dom inte, bilen är i trafik sen 2002...


Vad göra?
Försöka få poliserna att backa på anmälan och stryka "förgasaren"? (stor chans)
Bilen tappar ju allt sitt värde om den inte går att få ut i trafik..

Det här är vad jag förstått av situationen i nuläget iaf, bilen kommer "dö", om inget går att ändra :S

Re: Häva anmälan om körförbud/regbesiktning

Postat: ons 12 jan 2011, 07:10
av Ticken
Jag undrar spontant: Är imprezan orginal? Då framförallt avgassystemet?

/Ticken

Re: Häva anmälan om körförbud/regbesiktning

Postat: ons 12 jan 2011, 12:35
av Marlboroman
Vad gäller avgassystemet så behövs ingen mätutrustning nå längre. Det kravet är borta, utan nu är det den som besiktar bilen som bestämmer om den låter för mycket eller inte.

Och regga om är väl bara att glömma eftersom bilen är nyare än 93. För på bilar inreggade efter 1/1 -93 så kan du få ut hur många intyg du vill från tillverkaren, men det hjälper inte han ett dugg. Kravet är nämligen et körcykelprov som kostar minst 50.000:- och är omöjligt att få gjort som privatperson om man inte har väldigt bra kontakter eller verkligen tjatar hål i huvudet på dem.

Han ska naturligtvis se till att ringa till bilprovningen och höra med en tekniker, men jag tror han kommer få svaret att det är omöjligt med nuvarande reglemente.

Som jag ser läget så är det en anmälan om tjänstefel eftersom man inte kan anmäla förargelseväckande inkompetens på nåt annat vis. Sen får man ju börja fundera på alternativ. Skippa att regga om och ta eventuella böter som dem kommer. Eller så bygger man nåt för bruk på bana av den.
Eller så finns det en variant som fungerade förr i alla fall, men som är krånglig och lite kostsam: export. Japp, du läste rätt. Sälj bilen till din polare i tyskland eller något annat land. Sen när hela den ägarbytesprocessen är klar så importerar man den till sverige igen. Men innan man ger sig in på ett sånt äventur så gäller det att kolla upp rgler och annat runt och se till att va säker.

Re: Häva anmälan om körförbud/regbesiktning

Postat: ons 12 jan 2011, 12:48
av Rådlös
Jag hänger på Ticken här. Är allt original i bilen? I så fall finns det ju uppgifter på vilken utrustning bilen skall ha. Trafikstyrelsen har dom uppgifterna, och du kan t.o.m. kolla själv. Just nu har jag glömt hur du söker uppgifterna, men det finns andra här på forumet som kan detta utantill. Dom uppgifterna är tillgängliga över internet.
Om du har gott samvete om din bil, alltså att allt är som det skall vara = Stämmer med Trafikstyrelsens uppgifter, så anser jag att du skall kontakta närmaste Bilprovning och förklara för dom hur det hela förlöpte. Var beredd att visa upp bilen för dom, även om det nu skulle vara 6 mil bort. (Det finns dom som har det mycket värre). Detta är knappast det samma som en årlig kontrollbesiktning. Det är en annan sak i sammanhanget.
Det hjälper inte att sitta här och svära över Polisen. Visserligen kan du överklaga en dom eller ett föreläggande, men det gör man inte på ett forum. Och om det skall vara någon idé så måste du ha klara papper och "torrt under fötterna", samt att det skall stämma på bilen med Trafikstyrelsens uppgifter som den står på gatan.
Om du vet att allt är OK, men du ändå inte får upprättelse, så skall du tala med en jurist. Har du en hemförsäkring, så ingår det förmodligen en rättskyddsförsäkring där. Den kan betala advokatkostnader med en självrisk på en tusenlapp. Kolla upp att du har detta innan du talar med juristen. Är du t.ex. medlem i Motormännens Riksförbund, så har dom egna jurister.
Så först och främst: Se till att bilen är OK enligt typbesiktningen innan du gör något.

Jag garderar mig för att det verkligen heter Transportstyrelsen, dom har bytt namn till något svårtmemorerat. I alla fall är det den instution som hette Vägverket förr i världen, och deras första kontaktyta/gränssnitt heter Svensk Bilprovning.

Re: Häva anmälan om körförbud/regbesiktning

Postat: ons 12 jan 2011, 14:06
av 400
Avgassystemet var inte som det skulle vid tillfället, så på den punkten får han skylla sig själv. I övrigt ska bilen vara orginal vad jag förstått.

Det som är intresse är fortfarande hur man kan ha bytt förgasare på en bil med insprutningsmotor..

Re: Häva anmälan om körförbud/regbesiktning

Postat: ons 12 jan 2011, 14:43
av vetten
Det skulle inte förvåna mej om det sitter ett sk. "Öppet filter" i bilen och snuten var väl inte riktigt närvarande på bilprovningens kurs, så han trodde kanske att när han såg ett öppet filter under huven så är det = bytt förgasare ?:-/ för honom :shock:
Med den insikt som jag har fått om många människor idag är att dom inte vet ett skit om vad som döljer sej under en motorhuv :-O)

Re: Häva anmälan om körförbud/regbesiktning

Postat: ons 12 jan 2011, 17:50
av *pettson*
Jag satsar mina kronor på en stor fet dumpventil som satt där och blänkte under huven. För en oinvigd liknar den just en förgasare.
Den är likväl olaglig att ha. Och avgas?.. Tja.. ofta rakt rör med en japsdämpare på. Låter som f...? Det är bara min gissning eftersom polisen ens brydde sej.

Men jag förstår inte problemet? Det finns två alternativ. Antingen körs bilen i nuvarande skick och då måste den regbesiktigas i det utförandet, körförbudet gäller bilens nuvarande skick.
Eller så återställs bilen till orginalskick. Lämnas in på märkesverkstan för jämförande komponentkontroll, verkstan gör då ett utlåtande om att bilen synligt är i orginalskick, jag gjorde flera såna när jag jobbade på opel. Det är inte en djup komponentkontroll utan en som görs enligt en lista, man kikar så avgas är av orginaltyp, belysning likaså, bromsar likaså, och motorn får inte ha öppet filter eller för den delen några dumpar. Den får inte ha högre ladd än orginal och den klarar avgaskraven vid en vanlig service osv. Vet att jag hade en bil som inte gick igenom. En calibra med annan front från irmsher, trots att den faktiskt är köpt hos opelhandlaren en gång i tiden i det skicket då irscher är hovleverantör på opel, så är den inte tillåten. Så frontbyte så var allt bra.
Det underlaget tas med till bilprovningen som provar bilen enligt kontrollbesiktningsreglerna då verkstans papper bara är ett *specialist utlåtande*. Ut på andra sidan som orginalbil och felfri.
Sen gäller det nog att ha bilen i orginalutförande ett tag eftersom polisen nog gärna håller kollen på bilen ett tag.

Problemet är att olika märken ser helt olika på komponentkontrollen. Opel tyckte verkstan kan fixa det.. volvo verkar tycka att det är raketforskarsaker som absolut måste köras långt upp i hierarkin.