Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Är på jakt efter en kupévärmare till 745:an, gärna billig! Har kikat på biltemas, är de nåt att ha?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 1300550-W/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ini-900-W/

Eller denna lite dyrare men kanske mycket bättre?? Väldigt liten och smidig! http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... re-1380-W/

Har en Calix i v70:n och den är kanonbra men kostar en slant, nu tänkte jag ha tag i nåt billigare, vad har ni för erfarenheter?
av Rådlös
Biltemas kupevärmarare är nog lika goda som några andra. Du bör dock inte köpa någon som ger lägre värme än 1000 Watt som max. Men glöm inte kolla eluttaget som du tänker använda. 10 Ampere klarar 2300 Watt. Inte mer.
Se också upp med benämningarna. Bl.a. Biltema säljer värmare som vid en noggrann kontroll visar sig inte vara godkända i en bil. Dom brukar heta värmefläkt, men kan presenteras i sammanhang där man förväntar sig att hitta kupevärmare till bilar. Och det är inte bara Biltema som marknadsför sig så, det förekommer på andra ställen också. Kolla alltså upp att den är godkänd och avsedd för användning i bil. Och minst 1000 Watt.
Användarvisningsbild
av isak
en bra placering som jag använder är på det utfällbara armstödet i baksätet, då får du rena rutor bäst.
givetvis med luftströmmen framåt.
Isak
av rd350
isak skrev:en bra placering som jag använder är på det utfällbara armstödet i baksätet, då får du rena rutor bäst.
givetvis med luftströmmen framåt.
Isak
Bara den "sitter kvar" där annars kan det bli varmare än beräknat! :shock: Har sett en Peugeot som brann upp av det, men det kan även drabba fullt normala bilar.
Användarvisningsbild
av isak
får ju givetvis sätta fast den på en lämplig plåt och en bläckfiskstropp.
Isak
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har själv köpt Biltemas (länk 1). Köpte även en ställning som fanns att köpa till.
Blev väldigt smidigt att ställa i baksätets mitt. Står väldigt stabilt så det är ingen risk att den trillar.

Dessa motorvärmare är svensktillverkade också (om det nu har någon betydelse).

Är nöjd med denna och det är inget problem att få bilen varm.
Tomas88 skrev:Har själv köpt Biltemas (länk 1). Köpte även en ställning som fanns att köpa till.
Blev väldigt smidigt att ställa i baksätets mitt. Står väldigt stabilt så det är ingen risk att den trillar.

Dessa motorvärmare är svensktillverkade också (om det nu har någon betydelse).

Är nöjd med denna och det är inget problem att få bilen varm.
Låter ju bra! Svensktillverkat är ju bra, om inte annat gynnar man den svenska arbetsmarknaden genom att köpa just svensktillverkat! Får bli en sån i julklapp till mig själv!
oskobe skrev:Jag skulle titta på Calix Slim line. Det är även den som volvo använder skulle jag tro. Verkar vara smart placering/ställning.
Kostar lite för mycket bara, annars säkert en bra grej!

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]

Svarta lådan som syns? Nån HF till mob[…]

Har både haynes boken och ett separat elsche[…]

Hej, jag har samma felkod som dig nu, men min driv[…]