Sida 1 av 1

insprutningsventil vs spridarventil

Postat: tis 07 dec 2010, 03:56
av Alatar
Hallå där!

Jo, jag mailar, eftersom jag har en fråga om motoruppbyggnad.

Närmare bestämt vill jag gärna veta: Vad är skillnaden mellan en insprutningsventil och en spridarventil?
Tydligen så har äldre dieselmotorer en insprutningsventil, medans nyare dieslbilar har en spridarventil.

Men vad är skillnaden? :D

//Martin

Re: insprutningsventil vs spridarventil

Postat: tis 07 dec 2010, 06:18
av rd350
På bensinmotor heter det insprutare. På diesel spridare. Sen finns det en mängd olika benämningar där emellan! Dagens moderna comonrail-dieslar har dock en helt annan konstruktion på sina spridare som påminner om bensinmotorns insprutare.

Re: insprutningsventil vs spridarventil

Postat: tis 07 dec 2010, 16:22
av CalleV70
Själv tror jag det är olika benämningar på samma sak?? Ventil är något som öppnar, det är en insprutare samt den sprider. Gamla dieslar med förkammare och tändkulemotor, hade så låga insprutningstryck att man spred bränslet som en vattendysa.
I den direktinsprutade dieselmotorn sitter insprutningsmunstycket direkt i förbränningsrummet.
I Common Rail är det en kombinerar mekanisk högtryckspump med en elektriskt och datorstyrda insprutningsmunstycken.
Comon rail generation 3 använder sig av piezoelektriska bränslespridare!
(dom som sprutar in kanske 7 ggr under insprutningsfasen)