Sida 1 av 4

Chiptrimmade bilar, vara eller icke vara!?

Postat: mån 06 dec 2010, 09:46
av Variosboy
Nu har jag läst och hört otaliga gånger att chippade motorer slits hårt och att det är dåligt dåligt dåligt.

MEN, jag kan inte dra mig till minnes att jag hört någon som fått motorras eller något annat märkbart slitage på grund av att de kört runt med chip!
Nu pratar jag om BSR, Rica mfl. Alltså de kända och välbebeprövade märkena..

Och för att vara extra tydlig, jag pratar inte om trimmade motorer i allmänhet, utan enbart om dem som blivit trimmade med chip.
Är det inte lite av en seglivad myt, eller?

Vad har du för erfarenheter??

Re: Chiptrimmade bilar, vara eller icke vara!?

Postat: mån 06 dec 2010, 09:53
av Steff 99
Mycket intressant synpunkt, det skulle vara intressant om någon "volvo" mekaniker som möter Volvo bilar varje dag kan dela med sig av sina erfarenheter där ras inträffat på nya Volvomotorer eller följdras på växellådor efter effektoptimering

Re: Chiptrimmade bilar, vara eller icke vara!?

Postat: mån 06 dec 2010, 09:54
av Cox
Nu måste vi skilja på trim och fultrim, kan mycket väl tänka mig att det rasar hit och dit med en dieselbox som enligt mig är bara skit, direkt skadligt. Trim där mjukvaran skrivs om exempelvis Polestar BSR med flera är att föredra. Själv skulle jag valt Polestar som är godkänt av Volvo.

Re: Chiptrimmade bilar, vara eller icke vara!?

Postat: mån 06 dec 2010, 10:13
av Variosboy
Cox skrev:Nu måste vi skilja på trim och fultrim, kan mycket väl tänka mig att det rasar hit och dit med en dieselbox som enligt mig är bara skit, direkt skadligt. Trim där mjukvaran skrivs om exempelvis Polestar BSR med flera är att föredra. Själv skulle jag valt Polestar som är godkänt av Volvo.
Och det var precis det jag skrev i första inlägget!
Inga fultrim, eller i övrigt trimmade motorer, utan bara chip-trim från exvis: BSR, Rica, Polestar mfl...

INGA BOXAR SÅ SOM KCR ELLER PROMOTECH är av intresse...

Re: Chiptrimmade bilar, vara eller icke vara!?

Postat: mån 06 dec 2010, 10:26
av Cox
När det gäller mjukvarutrimmade motorer så har jag inte hört talas om något ras alls, dessa D5 dieslar från Volvo är hur tåliga som helst, jag skulle vilja säga att effektuttaget är i underkant på dessa. Därav att Volvo har godkänt trim från Polestar.

Re: Chiptrimmade bilar, vara eller icke vara!?

Postat: mån 06 dec 2010, 11:46
av kottskrapa
Jag har nog fått för mig att det beror lite på vem som har kört bilen i fråga innan man köper den..

Om det är någon som nyss fått körkort med blyfot eller om det är gunnar 40+ som vill ha lite extra till att köra sin enorma husvagn eller kunna flytta båten på ett smidigare sätt..

Re: Chiptrimmade bilar, vara eller icke vara!?

Postat: mån 06 dec 2010, 12:23
av Variosboy
kottskrapa skrev:Jag har nog fått för mig att det beror lite på vem som har kört bilen i fråga innan man köper den..

Om det är någon som nyss fått körkort med blyfot eller om det är gunnar 40+ som vill ha lite extra till att köra sin enorma husvagn eller kunna flytta båten på ett smidigare sätt..
Fast det gäller ju alla bilar oavsett trim eller inte. Varvar man till varvstopp på kall motor så får man väl skylla det på föraren och inte på trimmet. Och för övrigt, vad har du sett för fall av "gunnar 40+" som har en rasad motor pga. sitt trim?

Re: Chiptrimmade bilar, vara eller icke vara!?

Postat: mån 06 dec 2010, 13:02
av kottskrapa
Variosboy skrev:
kottskrapa skrev:Jag har nog fått för mig att det beror lite på vem som har kört bilen i fråga innan man köper den..

Om det är någon som nyss fått körkort med blyfot eller om det är gunnar 40+ som vill ha lite extra till att köra sin enorma husvagn eller kunna flytta båten på ett smidigare sätt..
Fast det gäller ju alla bilar oavsett trim eller inte. Varvar man till varvstopp på kall motor så får man väl skylla det på föraren och inte på trimmet. Och för övrigt, vad har du sett för fall av "gunnar 40+" som har en rasad motor pga. sitt trim?

Jo det har du helt rätt i!
Men jag menade att det är nog säkrare att köpa en trimmad bil av gunnar än av någon som precis fått körkort och kanske testat 0-100 på x antal sekunder lite oftare.
Men självklart så kan båda bilarna vara hur bra som helst och likväl lika sönderkörda båda 2.

Men jag TROR att det är säkrare att köpa av någon med lite mer erfarenhet bakom ratten och som kanske är lite mer försiktig med gasen i allmänhet, men det kan vara precis tvärt om i bland också.. självklart..

Kanske uttryckte mig lite dumt

Re: Chiptrimmade bilar, vara eller icke vara!?

Postat: mån 06 dec 2010, 13:59
av Steff 99
Men vi väntar på lite kommentarer från de som "vet" och inte bara tror.
Jag tror en massa själv om detta, men det är lite vetenskap som är intressant att lyssna på.

Re: Chiptrimmade bilar, vara eller icke vara!?

Postat: mån 06 dec 2010, 14:48
av Marlboroman
Variosboy skrev:Nu har jag läst och hört otaliga gånger att chippade motorer slits hårt och att det är dåligt dåligt dåligt.

MEN, jag kan inte dra mig till minnes att jag hört någon som fått motorras eller något annat märkbart slitage på grund av att de kört runt med chip!
Nu pratar jag om BSR, Rica mfl. Alltså de kända och välbebeprövade märkena.
Ras pga chip är inget ovanligt. Men då lär man titta på äldre modeller. Då lär man börja titta på modllerna 99 och äldre. Volvo har ju inte förstäkt motordelarna i omgångar för skojs skull. Om vi håller oss till första generationen vitblock så är ju vevstakarna klena. Och det finns många exempel på folk som knäckt dem. Även ett fåtal på ochipade som en liten sidonotering. Gamla 83mm blocken är ju kända för att spricka i ovankant, och det är inte heller ovanligt i kombination med trim. Även otrimmade motorer kan spricka så.

Ökat slitage är inget man bara ska vifta bort heller. Med ökat vridmoment ökar påfrestningarna på alla roterande delar. Spridare, bränslepump, turbo och grenrör får ju mer stryk vid trim. Spridarna brukar (beroende på steg) få slita ont och gå för fullt i stort sett vilket inte är optimalt ur någon synvinkel. Pumpen ska helt plötsligt inte bara leverera högre flöde, den ska dessutom göra det med högre tryck i systemet. Och på dem nyare så är det väl dessutom 3,8 bar grundtryck och med högt laddtryck så kommer man upp i ett systemtryck som inte är hälsosamt för varken pump eller spridare. Grenrör och turbo får ju sitt pga mottryck och högre temperatur. Nu har ju grenrören blivit bättre på nyare modeller, men bättre ändå skadar inte. Turbon får ju leverera mer luft och tryck. Och originalaggregaten är små vilket innebär att mottrycket ökar och att effekt/vridkurvorna ser ut som en puckel. Just mottryck är något at se upp med. Trim utan att öppna upp andningen i avgassystemet är inte den bästa lösningen om man säger så.