Sida 1 av 2

Köra med dubbfritt + dubbade däck?

Postat: fre 26 nov 2010, 18:57
av Volvobeundraren
Tjena

Har köpt en vinterbil, 940 sedan, och tänker ställa av min 945a kombi nu över vintern. På 940in (nya) sitter det hyfsade dubbfria däck på, åtminstone bak. Det är inga som helst problem att köra "normalt" på varken fram eller bakdäcken, utan problemet är när man ska köra på breställ. När man svänger kraftigt med 940in så kanar bara bilen framåt, och detta är bara jobbigt, tråkigt och farligt.

945an, bilen som skall ställas av, har dubbade däck. Här är det tvärtom, framdäcken är i bra skick och bakdäcken i dåligt skick (kanske inte så konstigt? :lol: ). De bakre dubbdäcken är t.o.m. ganska mycket sämre än de dubbfria däkre däcken på nya vinteråket.

Vad jag då funderar på att göra att montera de främre dubbdäcken på 945an på nya vinterbilen, och då skulle jag således köra med dubbade däck fram och odubbade bak. Detta jag tror jag kommer funka riktigt bra. Vad jag undrar är vad ni tycker om detta, och vad säger lagen? Måste man ha samma typ av däck på alla hjul (både dubbat och dubbfritt är ju egentligen samma typ, vinterdäck)?

Mvh,
Johan.

Re: Köra med dubbfritt + dubbade däck?

Postat: fre 26 nov 2010, 19:27
av Marlboroman
Utan att veta säkert så borde det ju vara lungt. Du får ju ha olika mönster fram och bak bara däcken uppfyller kraven. Och jag har svårt att se att det inte skulle vara tillåtet. Däremot om man ska köra med släp så lär man nog ha 4 vinterdäck av samma sort eftersom det finsn regler för vad man ska ha för däck på vagnen beroende på vad man har för däck på bilen.

Re: Köra med dubbfritt + dubbade däck?

Postat: fre 26 nov 2010, 19:37
av Hilmer
Har svårt o tro att det skulle vara lagligt att inte ha dubbar i två när det finns i dom andra.

Re: Köra med dubbfritt + dubbade däck?

Postat: fre 26 nov 2010, 19:48
av Rådlös
Så här säger Vägverket:
” Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.”

Läs mer här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... interdack/

Re: Köra med dubbfritt + dubbade däck?

Postat: fre 26 nov 2010, 20:49
av Udenius
Enda gången man lagligt kan blanda dubbat och odubbat är om bilen har odubbat och släpfordonet har dubbat.
Aldrig på samma fordon.

Sen är frågan varför man vill det, annat än av ekonomiska anledningar. Jag kan inte se några fördelar.

Re: Köra med dubbfritt + dubbade däck?

Postat: fre 26 nov 2010, 22:31
av Volvobeundraren
Okej ja då var det inte tillåtet då.. Får väl flytta över alla fyra dubbdäcken, är dock sjukt dåligt grepp med de bakre vinterdäcken.

Re: Köra med dubbfritt + dubbade däck?

Postat: fre 26 nov 2010, 22:41
av Hilmer
Volvobeundraren skrev:Okej ja då var det inte tillåtet då.. Får väl flytta över alla fyra dubbdäcken, är dock sjukt dåligt grepp med de bakre vinterdäcken.
Köp nya däck eller kör "som folk" så ska du se att det löser sig ändå;)

Re: Köra med dubbfritt + dubbade däck?

Postat: tis 30 nov 2010, 13:21
av VolvoB20
Volvobeundraren skrev: 945an, bilen som skall ställas av, har dubbade däck. Här är det tvärtom, framdäcken är i bra skick och bakdäcken i dåligt skick (kanske inte så konstigt? :lol: ). De bakre dubbdäcken är t.o.m. ganska mycket sämre än de dubbfria däkre däcken på nya vinteråket.
Nästa gång du köper däck, byt ofta mellan fram och bak så får du jämt slitage och slipper dessa "problem".

Re: Köra med dubbfritt + dubbade däck?

Postat: tis 30 nov 2010, 15:07
av Variosboy
VolvoB20:

Eller rättare sagt: Istället för att som nu inte ha råd med två nya däck kommer han stå med 4 dåliga däck och med ännu mindre "råd".. :D

Re: Köra med dubbfritt + dubbade däck?

Postat: tis 30 nov 2010, 16:05
av VolvoB20
Variosboy skrev:VolvoB20:

Eller rättare sagt: Istället för att som nu inte ha råd med två nya däck kommer han stå med 4 dåliga däck och med ännu mindre "råd".. :D
Däcken håller ju dubbelt så länge om du sliter jämt på alla fyra istället för att såga ned bara 2 på nolltid :D