Sida 1 av 1

Vinterstart

Postat: tis 23 nov 2010, 13:28
av svinto
Funderade på att sätta dit en kondensator till startmotorn, någon som har någon riktlinje för styrka?

Re: Vinterstart

Postat: tis 23 nov 2010, 13:34
av Rådlös
Vad skall den ha för uppgift?

Re: Vinterstart

Postat: tis 23 nov 2010, 15:02
av svinto
Efter som det ökade motståndet på vintern gör bilen svår-startad, med en kondensator blir det enklare.

Re: Vinterstart

Postat: tis 23 nov 2010, 15:21
av VolvoB20
En fete-konding typ denna på 2.0 Farad ligger ju på runt 2000 kr....

Bild

Lägg de pengarna på ett riktigt bra batteri istället, det ger mycket mer för

Re: Vinterstart

Postat: tis 23 nov 2010, 15:28
av Variosboy
svinto skrev:Funderade på att sätta dit en kondensator till startmotorn, någon som har någon riktlinje för styrka?
För att den överhuvudtaget ska göra någon nytta så måste den vara stooor, räcker inte med nån bilstereokonding på någon farad eller så.
Som VolvoB20 säger så är det mycket vettigare och mycket billigare att köpa ett riktigt bra batteri!

Re: Vinterstart

Postat: tis 23 nov 2010, 16:58
av *pettson*
svinto skrev:Efter som det ökade motståndet på vintern gör bilen svår-startad, med en kondensator blir det enklare.
Vad är det för motstånd som ökar på vintern?..
Inte är det nåt i motorn iallafall som du kan märka av på det viset?
Däremot försvagas batteriet med kylan och därför går det tyngre ju kallare det är.
Vill du göra din bil en rejäl tjänst så ser du till att startmotorn är smord i växellådan och i lagren. Att det inte är oxiderat runt stommen på startmotorn.
Att du har ett fulladdat batteri, gärna med större kapacitet än vad som *rekommenderas*. Det viktiga på batteriet när du har ett i rekommenderad storlek eller större är dess CCA tal. Ju högre ju trevligare.
En vanlig 850 klarar ett batteri till xc90 på batterihyllan utan problem.
Vill du göra nåt rejält, gratis men lite bökigt så får du väl ta med batteriet in varje dag så det är rumstempererat.

Re: Vinterstart

Postat: ons 24 nov 2010, 16:15
av Cox
*pettson* skrev:
svinto skrev:Efter som det ökade motståndet på vintern gör bilen svår-startad, med en kondensator blir det enklare.
Vad är det för motstånd som ökar på vintern?..
Inte är det nåt i motorn iallafall som du kan märka av på det viset?
Däremot försvagas batteriet med kylan och därför går det tyngre ju kallare det är.
Vill du göra din bil en rejäl tjänst så ser du till att startmotorn är smord i växellådan och i lagren. Att det inte är oxiderat runt stommen på startmotorn.
Att du har ett fulladdat batteri, gärna med större kapacitet än vad som *rekommenderas*. Det viktiga på batteriet när du har ett i rekommenderad storlek eller större är dess CCA tal. Ju högre ju trevligare.
En vanlig 850 klarar ett batteri till xc90 på batterihyllan utan problem.
Vill du göra nåt rejält, gratis men lite bökigt så får du väl ta med batteriet in varje dag så det är rumstempererat.
Låter jobbigt, bättre att ta in bilen i garaget då. Har man inget så bygger man ett :D

Re: Vinterstart

Postat: ons 24 nov 2010, 16:52
av Rådlös
Eller gör en kompromiss, monterar elektrisk motorvärmare. En så kallad blockvärmare.