Vinterstart
Postat: tis 23 nov 2010, 13:28
Funderade på att sätta dit en kondensator till startmotorn, någon som har någon riktlinje för styrka?
svinto skrev:Funderade på att sätta dit en kondensator till startmotorn, någon som har någon riktlinje för styrka?För att den överhuvudtaget ska göra någon nytta så måste den vara stooor, räcker inte med nån bilstereokonding på någon farad eller så.
svinto skrev:Efter som det ökade motståndet på vintern gör bilen svår-startad, med en kondensator blir det enklare.Vad är det för motstånd som ökar på vintern?..
*pettson* skrev:Låter jobbigt, bättre att ta in bilen i garaget då. Har man inget så bygger man ett :Dsvinto skrev:Efter som det ökade motståndet på vintern gör bilen svår-startad, med en kondensator blir det enklare.Vad är det för motstånd som ökar på vintern?..
Inte är det nåt i motorn iallafall som du kan märka av på det viset?
Däremot försvagas batteriet med kylan och därför går det tyngre ju kallare det är.
Vill du göra din bil en rejäl tjänst så ser du till att startmotorn är smord i växellådan och i lagren. Att det inte är oxiderat runt stommen på startmotorn.
Att du har ett fulladdat batteri, gärna med större kapacitet än vad som *rekommenderas*. Det viktiga på batteriet när du har ett i rekommenderad storlek eller större är dess CCA tal. Ju högre ju trevligare.
En vanlig 850 klarar ett batteri till xc90 på batterihyllan utan problem.
Vill du göra nåt rejält, gratis men lite bökigt så får du väl ta med batteriet in varje dag så det är rumstempererat.