Sida 1 av 2

Tyst däck?

Postat: mån 01 nov 2010, 10:55
av pekka88
jag har hört att så smalt däck som går ska användas, men har även tjockleken på däcket betydelse?
om vi bortser från olika typer av gummiblandningar som givetvis olika fabrikat mixtrar med?

Re: Tyst däck?

Postat: mån 01 nov 2010, 12:22
av wissel
Är inte riktigt säker på vad du menar, men jag skulle nog alltid
välja det som står i Regbeviset.
Typ 195 Bredd
och höjden 65 % av bredden som är vad du troligen menar med "tjock" ??
Tumtalet bestämmer ju fälgen.....på min ex.vis 15".
Bredare däck betyder lägre profil, typ 55- 45 osv. Spårkänsligare, stötigare högre risk för vattenplaning mm.
En del människor tycker det är snyggt med 235 / 40 18"....men jag vill inte ha det ens om jag fick det gratis. :D
Sommardäcken har jag 205/ 60 16" ....jag tycker om smala däck som är höga = mera gummi mellan fälg o asfalt.
med risk att få på skallen :D

Re: Tyst däck?

Postat: tis 02 nov 2010, 10:56
av isak
helt rätt analys Wissel.
yokohama har jag goda erfarenheter av såväl sommar som vinter do- 205-65 15" som- 195-65 15 vint 3,50 kg luftryck passar utmärkt ger perfekt slitagebild dårmed god ekonomi i slutändan. något stötigare men det får jag leva med.
Isak

Re: Tyst däck?

Postat: tis 02 nov 2010, 11:27
av *pettson*
isak skrev:helt rätt analys Wissel.
yokohama har jag goda erfarenheter av såväl sommar som vinter do- 205-65 15" som- 195-65 15 vint 3,50 kg luftryck passar utmärkt ger perfekt slitagebild dårmed god ekonomi i slutändan. något stötigare men det får jag leva med.
Isak
3,5kg :shock: Låter väl lite väl högt?
Nedan ett exempel från tillverkaren NOKIAN gällande sommardäck och vinterdäck, trycken är framtagna i samarbete mellan biltillverkaren och däckfabrikanten. Naturligtvis skiljer det ju lite mellan olika tillverkare. Men så mycket?
Bild

Re: Tyst däck?

Postat: tis 02 nov 2010, 11:29
av *pettson*
pekka88 skrev:jag har hört att så smalt däck som går ska användas, men har även tjockleken på däcket betydelse?
om vi bortser från olika typer av gummiblandningar som givetvis olika fabrikat mixtrar med?
Höjden på skuldran (sidan på däcket), bredden på däcket samt mönstrets utformning är dom stora i att sätta hur mycket buller du kommer att uppleva i bilen. Naturligtvis har även gummiblandningen sin påverkan också. Till sist bestämmer även underlaget du åker på hur mycket buller det ska bli i slutändan.

Re: Tyst däck?

Postat: tis 02 nov 2010, 12:17
av isak
går bara på däck tillverkarens uppgifter om viktklass och tryck som är uppgivet på de flesta fabrikat. bilfabrikanten sätter inte på mer än han behöver av kostnadskäl. låga luftryck anges av komfortskäl.
det har visat sig för mig när däcken är ut slitna på en perfekt slitagebild, rullar dessutom lättare, teoretiskt mindre energiåtgång.
Isak

Re: Tyst däck?

Postat: tis 02 nov 2010, 17:46
av mittipannan
isak skrev:går bara på däck tillverkarens uppgifter om viktklass och tryck som är uppgivet på de flesta fabrikat. bilfabrikanten sätter inte på mer än han behöver av kostnadskäl. låga luftryck anges av komfortskäl.
det har visat sig för mig när däcken är ut slitna på en perfekt slitagebild, rullar dessutom lättare, teoretiskt mindre energiåtgång.
Isak
lagom hårda fram å stenhårda bak så blir det lättare att sladda :D

Re: Tyst däck?

Postat: ons 03 nov 2010, 19:04
av *pettson*
isak skrev:går bara på däck tillverkarens uppgifter om viktklass och tryck som är uppgivet på de flesta fabrikat. bilfabrikanten sätter inte på mer än han behöver av kostnadskäl. låga luftryck anges av komfortskäl.
det har visat sig för mig när däcken är ut slitna på en perfekt slitagebild, rullar dessutom lättare, teoretiskt mindre energiåtgång.
Isak
Visst har du en teoretiskt bättre energiåtgång, men du har ju också en sämre markkontakt i stor skala. Där däcket skulle tagit upp ojämnheten i vägbanan har du en hockeypuck som istället studsar över ojämnheten. Det finns ingen fjäder eller stötdämpare som kan ersätta dom små utjämningar som däcken själva ska ta hand om. Att då göra däcken stenhårda gör tyvärr att du förutom sämre komfort också får sämre markgrepp överlag, inte som man tror (bättre grepp) iomed att man pressat ut slitbanan ordentligt. Sen kan man ju fråga sej hur högt däcktrycket blir när däcket blir varmt då man har så högt grundtryck.

Re: Tyst däck?

Postat: tor 04 nov 2010, 18:51
av pekka88
Hög profil = tystare bullernivå ?

Re: Tyst däck?

Postat: tor 04 nov 2010, 19:09
av isak
blir inte just något högre Petsson då däcket knådas mindre!
jag vet att värmen är däckets största fiende! förklara varför däckslitaget blir jämt över hela slitbanans bredd för mig?
har efter många år i bilbranschen roat mig att titta på gummiverkstäder nas av monterade PB däck. skulle vilja påstå att 85% gått med för lågt tryck. sen säkerheten genom anliggningsytan är ja väl medveten om, tycker det är av marginell betydelse. komforten kan aldrig bli sämre än 40 profil! så det argumentet faller.
Isak