Sida 1 av 1

Hur lossa kärv skruv bäst?

Postat: ons 06 okt 2010, 23:59
av Johnnie
Hej!
Har gått och funderat på det här länge nu.
Om man är rädd att gängan(aluminium) ska gå sönder eller att skruven ska gå av när man drar loss, vad är bäst? :???:

1. Dra långsamt?
2. Dra snabbt?
3. Knacka/slå på snabbt och hårt på spärrskaftet?
4. Använda mutterpicka?

Re: Hur lossa kärv skruv bäst?

Postat: tor 07 okt 2010, 08:25
av ~Kalle~
Jag skulle INTE använda mig av punkt 2. eller 4. :)

Får man fråga vad det är du ska lossa för något? Kanske man kan ge några andra tips.

/Kalle

Re: Hur lossa kärv skruv bäst?

Postat: tor 07 okt 2010, 23:04
av Johnnie
Det är inget speciellt jag ska lossa just nu.
Vill bara veta vilken den bästa metoden är... :)

Re: Hur lossa kärv skruv bäst?

Postat: lör 16 okt 2010, 03:14
av stagesix
Att dra aluminium när det är varmt (till exempel lossa tändstiften när du precis slagit av motorn) är också en dålig idé då aluminium inte är så starkt då, risken finns att de blir generalknas :P

/stagesix

Re: Hur lossa kärv skruv bäst?

Postat: lör 16 okt 2010, 21:11
av VolvoB20
Har samma problem, en skruv med krysspår sitter av bara helvete på mitt båt-drev

Skruven är M6 tror jag och i rostfritt skruvad in i drevet av alu. Värma är inte lätt då det är en STOR alu-klump ju.

Har inte lyckats....

Re: Hur lossa kärv skruv bäst?

Postat: lör 16 okt 2010, 21:21
av Rådlös
Jag har sett och prövat en sådan här i aktion: http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/m ... 7-bar.html
Man håller den mot skruvskallen och låter den hacka en stund. Gärna från olika håll. Då ger dom flesta ihopkärvade gängor med sig. Den snurrar alltså inte, bara hackar. Vrida får man själv göra sedan med det verktyg som är avsett, hylsor, mejslar etc. etc.
Nackdelar: Den kräver tryckluft och väsnas.

VolvoB20: Jag tror att det är Helicoilgängor i aluminiumet i drevet. Där får man inte slå (hacka) på skruven. Men pröva med så kallad krypolja.