Sida 1 av 1

Batteriladdare, snabbladdare, starthjälp

Postat: sön 03 okt 2010, 21:36
av Udenius
Hej
Här finns säkert någon kunnig vad gäller laddning av batterier.
Laddaren jag har idag strular så det är dags att byta mot bättre.

Följande behov har jag;
Ladda vanliga bilbatterier till ett par äldre volvo (65 Ah) och en japps (50Ah). Bilarna står mest så det blir till att ladda när man skall flytta runt dem.
Ladda batteriet i en MB med dieselsexa som står i garaget och som måste ut när jag mekar (100 Ah). Skall här också kunna fungera som starthjälp, alt. max 1h laddtid så den går igång.
Ladda batteriet i snöröjartraktorn, är en del belysning på den så man får ladda batteriet ibland (lågvarvig diesel = klent med kräm till batteriet). Batteriet är på 150 Ah. Måste defintivt fungera som starthjälp när kylan kickar in och traktorn trögar sig.

Har tittat runt på laddare och konstaterar att det är någon motsvarande biltemas 170A laddare, booster, starthjälp jag behöver. Frågan är, för den finns angivet 80-250 Ah laddningskapacitet. Betyder det att jag laddar sönder ett 50/65Ah batteri med den även om jag ställer den på lägsta effekt?
Kan även tänka mig att lägga en eller ett par lappar till på att få en bra apparat.

Alla tips mottages tacksamt!

// A

Re: Batteriladdare, snabbladdare, starthjälp

Postat: sön 03 okt 2010, 21:40
av ~Kalle~

Re: Batteriladdare, snabbladdare, starthjälp

Postat: sön 03 okt 2010, 22:28
av isak
en cteck
som kalle hänvisar till är nog marknadens bästa laddare som går över på underhållsladdning utan att ladda ihjäl halvdana (fosfatera-de), tyvärr är det ingen starthjälp.
Isak

Re: Batteriladdare, snabbladdare, starthjälp

Postat: sön 03 okt 2010, 22:42
av Fluffen
Ctek tycker jag är väldigt smidiga små laddare, kan verkligen rekomenderas. :-)-)
Låter som en dålig generator på snötraktorn men ett fulladdat batteri och motorvärmare så kommer den starta fint i minusgrader om inte motorn är slut.
Starthjälp använder jag aldrig om jag inte är absolut tvungen.

Re: Batteriladdare, snabbladdare, starthjälp

Postat: mån 04 okt 2010, 09:32
av Udenius
Hej och tack för svaren,
Cteck har jag kollat på nu och den största verkar okey, dock saknar jag starthjälpsfunktionen.

Laddar dåligt, jo så är det ju, traktorn är fortfarande utrustad med likströmsgeneratorn ...
Nåväl, det är en annan historia, får byta till växelström vid tillfälle.

Fler tips?

// A

Re: Batteriladdare, snabbladdare, starthjälp

Postat: mån 04 okt 2010, 12:35
av Rådlös
Om du har en ständig underhållsladdning på alla dina fordon, så behöver du ingen starthjälp. Eftersom du inte använder alla fordon på en gång, så är det ju lämpligt att flytta runt laddaren i ett regelbundet system. Följ också den här bilden:

Bild

Och tanken med växelströmsgeneratorn skall du nog ägna dig åt så fort du bara kan. Det finns liksom inget att förlora på det.
Kom ihåg att ett friskt och fulladdat batteri tål kyla utan problem. Bättre än värme inomhus. Där blir självurladdningen mycket större, och förkortar batteriets livslängd.

Re: Batteriladdare, snabbladdare, starthjälp

Postat: tis 05 okt 2010, 21:33
av xxargs
Låt aldrig batterierna stå tomma till halvladdade med än max 48 timmar. från 50% laddgrad till helt urladdat så går sulfatiseringen snabbt och batteriet tappar kapacitet fort med tiden och det är inte något som kan återställas hur mycket man än laddar efteråt. frysrisken med sönderbrutna plattor vid minusgrader är också hög om batterierna är under 50% laddgrad medans vid fulladdad status (full syravikt) tål de -30 grader C utan problem.

Riktpunkt är att om polspänningen över batteriets blypoler (och avtagen batterianslutning på minst en batteripol, minst 24 timmar innan mätningen) så är det dags att ladda batteriet när polspänningen ligger runt 12.5 - 12.6 Volt och lägre för batterier med påfyllningsproppar alternativt när kulan i ögat på den underhållsfria batteriet verka vilja försvinna om man ruskar batteriet en smula eller har försvunnit (då är det bråttom) . AGM-batterier bör man ladda när spänningen sjunkit till 12.6 Volt - men å andra sidan tål dessa ofta stå ett år utan underhållsladdning utan att gå ned så lågt i spänning efter en korrekt laddning...

Att plocka av en batteripol är bra om fordonen har långa stillestånd då det nästa är alltid krypströmmar och småförbrukare som larm mm. som sakta tömmer batteriet.

Sedan är det stor skillnad på AGM-batterier (AGM = Absorbed Glass Mat) som ofta kan stå ett år utan underållsladdning efter en korrekt uppladdning i jämförelse med batterier med påfyllningsproppar behöver laddas var och varannan månad då dess självurladdning är mycket högre (beroende på tilläggsmetaller som antimon, kalcium, silver etc. i blyet som gör plattorna mekaniskt starkare) medans AGM-batterier har renare bly och när det är hårt inlidat i glasull och nerpressat i cellerna så blir dom stabila ändå rent mekaniskt trots mjukare bly.

Re: Batteriladdare, snabbladdare, starthjälp

Postat: lör 09 okt 2010, 11:08
av Udenius
Nu har jag skaffat en Ctek nånting 7000 som skall klara normalladdning av 30-150 Ah och underhållsladdning ?-250 Ah. Har provat den på några batterier men är inte helt nöjd måste jag säga. Ett batteri på 100 Ah verkar vara slut, men laddaren visar "grönt", dvs fulladdat efter några timmar trots att batteriet inte tagit någon laddning. Det tycker jag inte är "världens smartaste laddare" som det står på den.

Nåväl, jag provar vidare.

// A

Re: Batteriladdare, snabbladdare, starthjälp

Postat: mån 11 okt 2010, 08:48
av *pettson*
Udenius skrev:Nu har jag skaffat en Ctek nånting 7000 som skall klara normalladdning av 30-150 Ah och underhållsladdning ?-250 Ah. Har provat den på några batterier men är inte helt nöjd måste jag säga. Ett batteri på 100 Ah verkar vara slut, men laddaren visar "grönt", dvs fulladdat efter några timmar trots att batteriet inte tagit någon laddning. Det tycker jag inte är "världens smartaste laddare" som det står på den.

Nåväl, jag provar vidare.

// A
Har bruksanvisningen följts, och har rätt laddningsläge valts? Den här laddaren är ju lite mera komplicerad än att bara lägga dit kontakterna och sätta i väggkontakten.

Re: Batteriladdare, snabbladdare, starthjälp

Postat: mån 11 okt 2010, 17:06
av Udenius
Ja och ja.

Har även provat Recond-läget, vilket efter cirka 10 timmar avslutas med indikering grön, fulladdat. Batteriet har polspänning, men det räcker inte ens att glöda.

Har ett batteri som är helt dött, inte tar någon laddning. Där får jag ett larm helt i sin ordning.

// A