Sida 1 av 1

Renault Laguna 94 bra dålig?

Postat: tis 28 sep 2010, 22:38
av Hasse63
Då jag har noll koll så tänkte jag fråga er :)

Har fått erbjudandet att ev köpa en förmodligen en 112hk har bara sett den på bild än och den ska visst inte starta. Varför den inte startar pris mm får jag reda på inom kort. det ska visst vara en sån här vad jag förstår http://www.blocket.se/varmland/Renault_ ... m?ca=4&w=3

Vi som vet av barnsjukdommar på dessa skriv av en gärna för och nackdelar.

Re: Renault Laguna 94 bra dålig?

Postat: tis 28 sep 2010, 22:56
av Guligan
Om de begär 10 Tkr för den så är det bäst att den startar...
Det var länge sen jag körde Laguna, men den bilen är snygg och ser fortfarande modern ut.

Re: Renault Laguna 94 bra dålig?

Postat: ons 29 sep 2010, 06:55
av rd350
En mycket dyr bil att serva...har så varit sen de var helt nya. Max fem tusen för en besiktigad bil som går någerlunda.

Re: Renault Laguna 94 bra dålig?

Postat: ons 29 sep 2010, 08:45
av Georg
Köpte precis en Laguna som andrabil.
Den är typisk fransk med mjuka säten, överlätt styrning och trevliga köregenskaper ,men besvärligare än vanligt att meka med. Hade tur som fick tag i en 140-hästars så det är bra sprutt i den.
Mycket elfel och konstigheter och efter att vimsat runt på olika Lagunaforum så verkar det som om det finns startproblem, så kan det sluta hur besvärligt som helst.
Heynes reparationshandbok är ju alltid till hjälp, men elschemat är bara översiktligt och även Bilia som delvis säljer Renault medger att de har besvär med bilen när det kommer till det elektriska.
Mitt råd:
Köp ingen Laguna där det är startproblem eller elfel med på köpet.
Hittar Du en Laguna som verkar funka bra så köp den, men pruta rejält.
En sådan bil med den åldern ska under tiotusen spänn innan kardan åker fram.
Lycka till.

Georg

Re: Renault Laguna 94 bra dålig?

Postat: ons 29 sep 2010, 09:09
av Hasse63
Tack ska ni ha så långt.

Har kollat lite på blocket och vissa har elfel och några har bytt framfjädrar bl a. få fel finns det jo och de på alla bilar

Mecka de är det inga problem med men elfel är ju döden själv, och är det en barnsjukdom på dom så avstår jag direkt :|

Re: Renault Laguna 94 bra dålig?

Postat: ons 29 sep 2010, 09:18
av Nexus
kompisen hade en sådan tidigare och elbakrutan la av. Det var tydligen något kretskort som var sönder och kostade 4000 byta. Så el på dessa tycks vara dyrt reparera. Sen satte värmepaketet igen men det kan ju mera vara ägarbetonat fel.

Re: Renault Laguna 94 bra dålig?

Postat: ons 29 sep 2010, 17:17
av ~Kalle~
Är det inte sjukt jobbigt/dyrt att byta kamrem på de bilarna :roll:

Re: Renault Laguna 94 bra dålig?

Postat: ons 29 sep 2010, 17:50
av Racetwin2
Georg skrev:Köpte precis en Laguna som andrabil.
Den är typisk fransk med mjuka säten, överlätt styrning och trevliga köregenskaper ,men besvärligare än vanligt att meka med. Hade tur som fick tag i en 140-hästars så det är bra sprutt i den.
Mycket elfel och konstigheter och efter att vimsat runt på olika Lagunaforum så verkar det som om det finns startproblem, så kan det sluta hur besvärligt som helst.
Heynes reparationshandbok är ju alltid till hjälp, men elschemat är bara översiktligt och även Bilia som delvis säljer Renault medger att de har besvär med bilen när det kommer till det elektriska.
Mitt råd:
Köp ingen Laguna där det är startproblem eller elfel med på köpet.
Hittar Du en Laguna som verkar funka bra så köp den, men pruta rejält.
En sådan bil med den åldern ska under tiotusen spänn innan kardan åker fram.
Lycka till.

Georg
Fast det är främste den senare lagunan (den som kom efter) som hade grymma problem med elfel. Vi har haft en exakt likadan men en 98:a. Motorn var helt OK. Bra vrid men varvade en del då den var kort växlad. Personligen tyckte jag den var grymt bra. Vi köpte den vid 1.000 mil 1999 och sålde den förra året och då hade den gått ca 14.000 mil.

Enda bekymmret jag hade var dålig värme och fick spola kylsysystemet för att det skulle bli bra. Haynes manual funkade galant för just det :)

Kondensorn fram till AC:n gick också tidigt men den utbyteskondensorn vi fick (4500kr) funkade fortfarande när vi sålde den.

Kamremsbytet var också en dyr historia men annars så bytte jag olja och filter etc och det funkade kanon. inte ett enda elfel hade jag och jag tyckte snarare den var lättmekad. Iaf 8-ventilaren (2,0RT). Den har driftsäkerhet som en B23. Allt är lättåtkomligt och de har haft den goda smaken att montera generatorn överst på motorn.

ROST är dock ett bekymmer och jag underredesbehandlade den själv när vi fick den men ändå började det bubbla vid bakre skärmkanten när vi sålde den. Vi hade också problem med att folien på dörrsidorna släppte när bilen stod i solljus. Fick häfta fast den till slut. Men på det hela taget en bra bil som alltid startade under de 10 år vi hade den.