Montera extraljus Ford Connect
Postat: fre 03 sep 2010, 16:03
av Fisch
Tänkte montera extraljus på en Ford Connect Transit -08. Har dock aldrig tidigare skruvat med ford och undrar därför vilken kabel som är matningen för helljuset vid strålkastarna?
Någon som vet?
Re: Montera extraljus Ford Connect
Postat: fre 03 sep 2010, 18:33
av Rådlös
Leta upp dom som går till heljuset nu, följ bakåt. Då kommer du troligen till ett relä. Vanligtvis ett så kallat stegrelä. Först kollar du igenom följande lista, sedan letar du upp dom aktuella anslutningarna på relät. Då är du rätt.
Överkurs: Om relät är lite "påkostat" så har du färdiga utgångar för extraljus på relät.
1 Lågspänning, tändspole till tändfördelare
1a Lågspänning, tändspole 1 till brytare 1
1 Lågspänning, tändspole 2 till brytare 2
2 Kortslutningskontakt vid magnettändning
4 Högspänning, tändspole till tändfördelare
4a Högspänning, tändspole 1 till tändfördelare
4b Högspänning, tändspole 2 till tändfördelare
7 Transistortändning, brytare till styrdon
7a Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 1
7b Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 2
7f Kondensatortändning, tändapparat till laddningskontakt
15 Tändning och dagsförbrukare
15a Förkopplingsmotstånd till tändspole
17 Kontrollmotstånd kortslutet
19 Kontrollmotstånd inkopplat
30 Batteri, plus
30a Batteriomkopplare, plus batteri 2
31 Batteri, minus
31a Batteriomkopplare, minus batteri 2
31b Minus över strömställare resp. relä till gods
31c Batterifrånskiljare från minus batteri 1
32 Elmotorer, återledning (Polaritetsväxling)
33 Elmotorer, huvudanslutning
33a Elmotorer, parkeringsläge
33b Elmotorer, kortslutningsfält
33f Elmotorer, lågt varvtalssteg 2
33g Elmotorer, lågt varvtalssteg 3
33h Elmotorer, lågt varvtalssteg 4
33L Elmotorer, vänstergående
33R Elmotorer, högergående
44 Utjämningsledning, parallelldriftgenerator
45 Huvudström, parallelldrift startmotorer
45a Manöverström, parallelldrift startmotor 1 (över 42 V)
45b Manöverström, parallelldrift startmotor 2 (över 42 V)
48 Styrning av startupprepningsrelä
49 Blinkdon, ingång
49a Blinkdon, utgång (blinkkrets 2)
49c Blinkdon, utgång (blinkkrets 3)
50 Startkontakt (direkt)
50a Startkontakt (indirekt över batteriomkopplare)
50b Startkontakt vid parallelldrift av 2 startmotorer
50c Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 1
50d Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 2
50e Styrning av startspärrelä, ingång
50f Styrning av startspärrelä, utgång
50h Startupprepningsrelä, till anslutning 50 startmotor
51 Utgångslikriktare
52 Alarm för punktering
53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning
53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal
54 Bromsljus
54f Bromsljus vid 2-krets blinkersströmställare
54g El-styrd broms
55 Dimstrålkastare
56 Huvudstrålkastare (ledning från ljusströmställare till avbländningsomkopplare)
56a Helljus
56b Halvljus
56c Separat helljusglödlampa
56d Ljustuta
57 Parkeringsljus, endast motorcyklar
57a Ingång ljusströmställare parkeringsljus
57L Parkeringsljus, vänster
57R Parkeringsljus, höger
58 Baklyktor, skyltlyktor, instrumentbelysning och positionsljus
58b Bakljus, för enaxlad traktor
58c Bakljus, släpvagn (över separat säkring)
58d Reglerbar instrumentbelysning
58L Baklykta, vänster
58R Baklykta, höger
59 Utgång, växelspänning
59a Utgång, växelspänning för laddningslindning
59b Utgång, växelspänning för bakljuslindning
59c Utgång, växelspänning för bromsljuslindning
61 Laddningskontrollampa
63 Laddningsregulator, ändring av spänning
63a Laddningsregulator, ändring av strömbegränsning
64 Styrledning för laddningsregulator med halvledare
71 Ingång, signalväxeldon
71a Utgång, signalväxeldon låg ton
71b Utgång, signalväxeldon hög ton
72 Omkopplare, körvisarblink/varningsblink
75 Bilradio
76 Högtalare
77 El-styrning av dörrventil
81 Ingång, omkopplare (öppnar och växlar)
81a Utgång, omkopplare, öppnar 1
81b Utgång, omkopplare, öppnar 2
82 Ingång, omkopplare, stänger
82a Utgång, strömställare, stänger 1
82b Utgång, strömställare, stänger 2
82z Ingång 1, strömställare, stänger (skilda strömkretsar)
82z1 Ingång 2, strömställare, stänger (skilda strömkretsar)
83 Ingång, stegströmställare
83a Utgång, stegströmställare, steg 1
83b Utgång, stegströmställare, steg 2
83L Utgång, stegströmställare, vänster steg
83R Utgång, stegströmställare, höger steg
84 Ingång, strömrelä
84a Styrning strömrelä
84b Utgång strömrelä
85 Relä, styrning utgång
85c Alarmkopplare till signalväxeldon
86 Relä, styrning, ingång
86a Relä, styrning, ingång, lindning 1
86b Relä, styrning, ingång, lindning 2
87 Relä, ingång, öppnar och växlar
87a Relä, utgång 1, öppnar
87b Relä, utgång 2, öppnar
87c Relä, utgång 3, öppnar
87z Relä, ingång 1, öppnar och växlar (skild strömkrets)
87y Relä, ingång 2, öppnar och växlar (skild strömkrets)
87x Relä, ingång 3, öppnar och växlar (skild strömkrets)
88 Relä, ingång, stänger
88a Relä, utgång 1, stänger
88b Relä, utgång 2, stänger
88c Relä, utgång 3, stänger
88z Relä, ingång 1, stänger (skild strömkrets)
88y Relä, ingång 2, stänger (skild strömkrets)
88x Relä, ingång 3, stänger (skild strömkrets)
B+ Batteri plus
B- Batteri minus
C Blinkdon, kontrollampa 1
C01 Blinkdon, ingång, kontrollankare
C2 Blinkdon, kontrollampa 2
C3 Blinkdon, kontrollampa 3
D+ Generator, plus
D- Generator, minus
DF Generator, fältlindning
DF1 Generator, fältlindning 1
DF2 Generator, fältlindning 2
J växelströmsgenerator med skilda likriktare
(fältlindning, plus)
K växelströmsgenerator med separat likriktare (fältlindning, minus)
L Blinklyktor, vänster
R Blinklyktor, höger
Mp växelströmsgenerator med separat likriktare (mittpunktsanslutning)
U växelströmsanslutning på växelströmsgenerator
W växelströmsanslutning på växelströmsgenerator
Re: Montera extraljus Ford Connect
Postat: lör 04 sep 2010, 17:07
av Fisch
Jag svarar på min egen fråga.
Det är den lila/svarta kabeln inne i lamphuset.
Re: Montera extraljus Ford Connect
Postat: lör 04 sep 2010, 20:07
av Rådlös
Jag vågar inte uttala mig om hur det ser ut i en Ford, men om dom följer samma beteckningar på anslutningar som dom flesta andra bilfabrikat, så ser du i tabellen att dom anslutningar som handlar om strålkastarna heter 56. Den kabeln som kommer från strömbrytaren i din instrumentpanel heter 56. Vanligtvis går den till ett relä som växlar mellan hel- och halvljus. Det kallas stegrelä eller växlingsrelä. Utgången på detta relät heter 56a för helljus och 56b för halvljus. Eftersom jag inte känner till några kabelfärger i din bil så hoppar vi över det. Kablarna här, 56a och 56b går i alla fall till strålkastarna. Där finns en tredje kabel också 31. Det är jord. Om det finns beteckningar på den trepoliga kontakten till lamporna, så heter dom samma där, 56a och 56b, och 31 .
Nu ville du koppla in extraljus. På vissa stegrelän finns det färdiga och lediga stift för extraljus. Dom skall i så fall heta 56c. Dom ger spännig ut när helljuset är på. Skulle det inte finnas någon 56c, så kan du i stället koppla in dig med en flatstifthylsa med förgrening på 56a. Då får du spänningen där enbart på helljuset. För det är ju inte tillåtet att ha extraljus på halvljuset. Om det nu är så att du skall ha ett eget relä för extraljuset (rekommenderas oftast) så använder du samma 56a-förgrening till styrspänning för det relät. Dessutom bör du ha en strömbrytare så att du kan stänga av extraljusen men ändå kunna ha helljuset på. Den kan du också sätta på den 56a-kabeln. Du får alltså dra in den till instrumentpanelen, och sätta en strömbrytare där, och ut igen till extraljusrelät.
Nu vet jag inte vad för extraljusrelä etc. etc. du har, men spänningen till lamporna hämtar du enklast från säkringspanelens ingångssida. Alltså innan dom är avsäkrade. Ibland finns det också lämpliga skarvplintar att hämta spänning ifrån, men som sagt, jag vet inte hur det ser ut i din bil. Detta för att du skall ha full matning från batteriet. Ibland finns det olika matningar till säkringspanelen. Vissa matas bara när tändningsnyckel är till, medan andra matas alltid. Där får du kolla upp. Antagligen har extraljusrelätillverkaren tänkt sig någon färdig lösning där och då bör du följa den. Efter den anslutningen bör du sätta en sladdsäkring, och den skall vara så stor att den kan släppa igenom så mycket ström som extraljusen kräver, med några procents marginal, men inte mycket mer. Detta får du ju räkna fram: I = P/U. I är strömmen och samtidigt storleken på säkringen. P är effekten, den samlade wattstyrkan på extraljusen. Lägg ihop om det är flera. U är spänningen, 12 volt i detta fallet. Tänk också på att dimensionera kablarna för den aktuella strömmen. Det finns tabeller för sådant, men dom kan jag inte utantill. Extraljus- och relätillverkaren borde upplysa om detta, tycker jag. Där är det också viktigt att du väljer rätt kabelskor för rätt kabel.
Som du ser, du skall absolut inte koppla in något framme på strålkastarna! I det här fallet har du bara dom för att lokalisera 56a.
Re: Montera extraljus Ford Connect
Postat: sön 05 sep 2010, 09:03
av Fisch
Jag köpte en kompletet ledningssats från Hella med dubbla reläer och säkringar, alltså upp till fyra extraljus. Jag kopplade in mig med ett grenstift framme vid strålkastaren för att hämta impulsen från helljuset, spänningen till ljusen tas ju inte därifrån.