Sida 1 av 2
Registreringsbesiktning vid byte av dragkrok?
Postat: sön 29 aug 2010, 22:36
av Hilmer
Nån som vet ifall man måste registreringsbesiktiga när man byter ut en avtagbar dragkrok till ett drag med fast kula?
Re: Registreringsbesiktning vid byte av dragkrok?
Postat: sön 29 aug 2010, 22:43
av Nexus
Ja! svarar jag på det. För det måste ju stämma med pappren vad för draganordning bilen är utrustad med.
Men de skulle nog kunna missa det på bilprovningen men förr eller senare upptäcker någon det.
Re: Registreringsbesiktning vid byte av dragkrok?
Postat: mån 30 aug 2010, 06:24
av Hilmer
Ok, misstänkte att det var så.
Nån som har några tips på detaljer att beställa hem innan man ger sig på ett byte av dragkroken?
Andra svårigheter kring detta?
Bilen det handlar om är en 855GLT -96.
Re: Registreringsbesiktning vid byte av dragkrok?
Postat: mån 30 aug 2010, 09:10
av Rådlös
Jag lät en verkstad byta min, jag fick en 2:a på den gamla p.g.a. rost. Vid besiktningen var det "superviktigt" att det fanns dokumentation på kroken, konstruktionen och monteringen. Verkstaden fick med firmastämpel och namn intyga att dom hade följt monteringsanvisningarna. Detta var principiellt viktigare än att kolla själva kroken. Kroken skall vara tillverkad och godkänd för just den aktuella bilmodellen.
Vem som skall intyga etc. etc. om du gör det själv, vet jag inte, men se till att du har alla papper, typintyg och spec samt monteringsunderlag med dig vid besiktningen i alla fall.
Vid själva besiktningen får inte krokens fästen i balkarna vara sprayade eller målade med t.ex. tectyl. Det gör man efteråt, så välj besktningsdag till en med torrt väder om du kan. :) *Det får inte heller finnas någon form av underredsmassa eller annat mellan fästytorna på draget och balken. Endast lackeringen är godkänd där.
Nu blir kanske detta överkurs eftersom dom var mer intresserade av dokumentationen än av kroken i sig själv, men dom kanske agerar annorlunda om du monterar själv. Det kanske antas att en auktoriserad verkstad känner till reglerna, och att det var bl.a. detta som den nästan pedantiska kontrollen av papprena gick ut på?
*Det här fick jag veta vid ett tidigare montage på en äldre bil som inte hade krok från början. Tvätta bort underredsmassa på kontaktytorna vid montering!
Re: Registreringsbesiktning vid byte av dragkrok?
Postat: mån 30 aug 2010, 12:56
av *pettson*
Rådlös skrev:Jag lät en verkstad byta min, jag fick en 2:a på den gamla p.g.a. rost. Vid besiktningen var det "superviktigt" att det fanns dokumentation på kroken, konstruktionen och monteringen. Verkstaden fick med firmastämpel och namn intyga att dom hade följt monteringsanvisningarna. Detta var principiellt viktigare än att kolla själva kroken. Kroken skall vara tillverkad och godkänd för just den aktuella bilmodellen.
Vem som skall intyga etc. etc. om du gör det själv, vet jag inte, men se till att du har alla papper, typintyg och spec samt monteringsunderlag med dig vid besiktningen i alla fall.
Vid själva besiktningen får inte krokens fästen i balkarna vara sprayade eller målade med t.ex. tectyl. Det gör man efteråt, så välj besktningsdag till en med torrt väder om du kan. :) *Det får inte heller finnas någon form av underredsmassa eller annat mellan fästytorna på draget och balken. Endast lackeringen är godkänd där.
Nu blir kanske detta överkurs eftersom dom var mer intresserade av dokumentationen än av kroken i sig själv, men dom kanske agerar annorlunda om du monterar själv. Det kanske antas att en auktoriserad verkstad känner till reglerna, och att det var bl.a. detta som den nästan pedantiska kontrollen av papprena gick ut på?
*Det här fick jag veta vid ett tidigare montage på en äldre bil som inte hade krok från början. Tvätta bort underredsmassa på kontaktytorna vid montering!
Har monterat många drag själv hemma och på jobb. Dom är mera intresserade av hur jobbet är gjort när det kommer från verkstan än när det är hemgjort. Verkstan använder i mångt och mycket muttersmacken och slår dit allt. Man är inte särskilt intresserad av att använda momenyckeln. Hempularen däremot har gott om tid och gör sitt jobb lugnt. Han har ofta däremot momentnyckeln med för att inte åka dit i provningen..
Så en momentnyckel är ett krav för att göra en BRA montering.
Re: Registreringsbesiktning vid byte av dragkrok?
Postat: tis 31 aug 2010, 09:09
av Hilmer
Fler "dumma" frågor i ämnet ;)
*Skiljer det nåt på dragen mellan 4 & 5-dörrars?
*Skiljer det nåt mellan årsmodellerna, t ex ta ett drag från -93 till min -96a?
*Ser att det finns olika höjd på kulan trots att det är originaldrag, skiljer väl nästan 5cm, varför?
*Alternativet till att montera ett beg fast drag är ju kanske att köpa sig ett nytt löstagbart, nån som vet på rak arm vad ett sådant kostar på volvo?
Re: Registreringsbesiktning vid byte av dragkrok?
Postat: tis 31 aug 2010, 11:28
av Nexus
om jag inte minns helt galet så kostar ett löstagbart på volvo 4500. köpte mitt på mekonomen då det var billigare
eller så köper du ett fast drag på biltema och sparar många sköna slantar :D
Re: Registreringsbesiktning vid byte av dragkrok?
Postat: tis 31 aug 2010, 11:47
av Hilmer
Ett originaldrag (avtagbart) kostar 4050:- va ändå inne på Volvo efter annat så jag passade på att fråga.
Ett fast drag kostade runt 1900:-
Re: Registreringsbesiktning vid byte av dragkrok?
Postat: tis 31 aug 2010, 12:27
av Rådlös
Som jag minns det när jag (en verkstad) bytte drag, var det noga angivet i den medföljande dokumentationen till vilken bilmodell draget var avsedd. Och det var t.o.m. typgodkänt. Så om du uppger din bil, 855 GLT -96, så tycker jag att du borde få det draget som är avsett för den. (Oavsett eventuella höjdskillnader på kulan)
Re: Registreringsbesiktning vid byte av dragkrok?
Postat: tis 31 aug 2010, 14:18
av Hilmer
Det är ju så att jag har ett par begagnade drag att tillgå, därför ställer man sig ju frågan om det finns skillnader som man bör ha med i beräkningarna:)