Ja, det går att köra dom flesta bilar på E85.
Du kan antingen låginblanda, eller konvertera för att köra på enbart E85. Om du låginblandar så börjar du med t.ex. 20% E85 och resten bensin. sedan ökar du inblandningen för varje tankning med förslagsvis 5%. Använd körjournal så du har koll på läget hur mycket blandning du har. Fortsätt så uppåt tills du märker att bilen inte går som förut, (ofarligt!) Då går du tillbaka till det tidigare blandningsförhållandet genom att hälla i några liter bensin. Då vet du också var gränsen går för din bil. Man brukar generellt säga att dom flesta bilar klarar 30% inblandning med etanol utan någon åtgärd. Inom detta område klarar motorstyrningen att hålla Lambda 1. Men det finns bilar som klarar mer. Det är detta man får pröva sig fram till.
Dom här experimenten är gratis, förutom papper och penna för din körjournal. Vill du konvertera din bil för att köra på 100% E85, så finns det några olika metoder att gå, men då får man räkna med ett utlägg på mellan en tusenlapp och uppåt ~ 5 000 kr beroende på vilken metod man väljer. Där kan man ju också lägga in funderingen om man avser att behålla bilen för ett överskådligt antal år framåt. Flera konverteringar är enkla "Plugin-system", så dom går lätt att flytta till en annan bil om man vill det. Andra kräver lite mekande med utbyte av delar mm.
En viktig detalj i sammanhanget: Se till att du har en fungerande luftförvärmning till motorn. Etanol vill ha något tiotal grader varmare förbränningsluft för att förgasas ordentligt än vad bensin vill ha. Det kanske ser tufft ut (?) med s.k. öppna sportluftfilter, men dom passar alltså inte i E85-sammanhang. Där behåller man bilens original luftförvärmning i funktion.
Om du går in på
http://www.etanol.nu så får du veta mycket mer om metoder och i viss mån kostnader.