Sida 1 av 3

Bilen börjar brinna – på motorvägen

Postat: lör 29 maj 2010, 14:11
av Sharkbait
Citerat från Aftonbladet.

"Mitt under en omkörning på E20 slutade Volvon fungera.
Adam kunde varken gasa eller bromsa och plötsligt började motorn ryka.
Inom loppet av några minuter slog lågor ut från motorhuven.
Adam och hans sambo var på väg i familjens Volvo V70 av 2007 års modell till några vänner för att grilla på Valborgsmässoafton.
I baksätet sov deras två barn, 1,5 och 3 år gamla.
– Jag gjorde en omkörning när motorn började hacka. Plötsligt tog inte gasen längre. När jag försökte sakta in fungerade ­inte bromsarna, säger Adam, 37, från Stockholm.
Motorn började ryka och först då gick varningslamporna igång. Adam lyckades manöverera bilen till vägrenen där han slutligen fick stopp med hjälp av handbromsen.
– Det kom ett stort rökmoln från motorn. Jag fick ut barnen och ställde dem i diket och min tjej ringde 112.
Gick inte att släcka
Vid det laget slog stora lågor ut från motorn.
– Jag fick låna en brandsläckare av en kille som stannat. Men det var lönlöst, i stället fokuserade jag på att rädda datorn och kameran från bilen.
Adam är övertygad om att det hade slutat annorlunda om familjen befunnit sig på en krokig landsväg i stället för en bred motorväg.
– Då hade vi troligtvis dött.
Adam och hans tjej är besvikna på att Volvo inte har hört av sig med kompensation eller en ursäkt för vad familjen anser är ett allvarligt konstruktionsfel.
”Bevisen är borta”
Bo Larsen, presschef vid Volvo personvagnar, kan inte svara på vad som orsakat branden.
– Det är svårt att konstatera om det är fel på konstruktionen. Vi har sett bilder på bilen där stora delar av motorn har brunnit upp. Bevismaterialet är därmed borta. Det är en olyckshändelse och därmed ett försäkringsärende, säger han.
Volvo kommer inte att utreda olyckan vidare. Att ersätta familjen med en ny bil är inte aktuellt.
– Den typen av skadestånd lämnar vi inte ut, säger Bo Larsen.
Händelsen på E20 är en
i raden av många uppmärksammade fall där en Volvo har brunnit.
– Det är inte fler bränder i Volvos bilar, det finns bara väldigt många Volvobilar, säger Bo Larsen.


2010: En Volvo V70 börjar brinna utanför Ulricehamn. Föraren ser röken och hinner ut innan den fattar eld.
2009: En Volvo V70 börjar hacka utanför Jönköping. Bromsarna slutar fungera och motorn börjar brinna.
2008: Motorn i en Volvo V70 börjar brinna längs E4 i höjd med Stavsjö. På några minuter är bilen helt övertänd.
2006: En Volvo V70 tappar gas när föraren försöker accelerera. Rök bolmar från motorhuven som sedan börjar brinna.
2006: En 1,5 år gammal V70 börjar brinna under färd. Stora lågor slår upp ur motorhuven.
2006: En Volvo 850 börjar brinna under färd. Det börjar ryka under förarsätet, sedan övertänds bilen.
2005: Ägaren parkerar en ny Volvo XC90 utanför dagis. När hon kommer tillbaka står bilen i lågor.
2003: En Volvo V70 börjar brinna på motorvägen. Motorn lägger av och bilen brinner upp.
2003: Sätet i en Volvo 850 börjar brinna under färd. Ägaren släcker branden med snö.
"

http://www.aftonbladet.se/bil/article7208568.ab


Detta känns väldigt seriöst utav Volvo. " Vi har tittat på några bilder" på den uppbrunna motorn. Varför tar man inte in bilen på en volvoverkstad och går igenom den ordentligt! Inte ens be om ursäkt för den obehagliga upplevelsen de fick uppleva i sin relativt nya V70 -07.


Men som sagt Volvo skiter i väl om de klarade sig eller om familjen hade dött i bilen för "bevisen" brann upp!


Mvh

Re: Bilen börjar brinna – på motorvägen

Postat: lör 29 maj 2010, 17:36
av torbjorn_75
Det kan finnas flera misstänkt skyldiga till den här historien:

- Volvo cars.
- Bilhandlaren som sålde Volvo:n, dom kanske tappade en skiftnyckel i motorutrymmet när dom laddade batteriet eller vad som helst.
- Serviceverkstan på samma sätt.
- Bensinmacken kanske hade någon fel komponent eller sammansättning eller nåt i bränslet.
- En råtta kanske gnagt eller bosatt sig på något olämpligt ställe i bilen.
- En fiende till familjen kanske sabotetade bilen.
- Pappan själv kanske är en klåpare som installerat elutrustning eller annat på fel sätt.

Man måste utreda exakt vem och vad som vållat trafikolyckan först, man kan inte bara peka ut en skyldig och begära ersättning utan grund, det är inte pappan i familjen heller seriös i det avseendet.

Men det är ju sånt man har försäkringsbolag till. Det står dock ingenting i artikeln vad försäkringsbolaget har gjort eller tänker göra eller ställer sig i den här frågan, så det är ju inte seriös journalistik av Aftonhoran heller, som vanligt.

Om alla är oseriösa så är ingen seriös.

Re: Bilen börjar brinna – på motorvägen

Postat: lör 29 maj 2010, 17:38
av CarMan
Igentligen är det inte så konstigt som det låter.

en bil ska inte börja brinna, men det inträffar ibland än då (händer med alla bilmärken)
Alla bilmärken är intresserada av brunna bilar för att kunna förbättra säkerhet & förebygga att det händer.
En volvo är konstruerad å et sätt såat elden begränsas till motor rummet. du har väldigt gott o tid pådig att ta dig ur bilen (i texten kan ni läsa att dom inte kan stanna snabbt, på grund av sämre bromsverkan. dom hinner prova att slänga, sen bestämmer dom sig för att tömma bilen på värdesaker)

Bilen omfattas inte av nån kan aldrig brinna garanti, så det går inte på bilens garanti. Men det går på bilens försäkring, så kunden bilr ju inte drabbad.

I deta fall verkar det som bilen vart helt utbränd o då är det inte så intressant at analysera bilen (man ska inte öppna motorhuven om bilen brinner)

Re: Bilen börjar brinna – på motorvägen

Postat: lör 29 maj 2010, 22:19
av VolvoB20
Sharkbait skrev:När jag försökte sakta in fungerade ­inte bromsarna, säger Adam, 37, från Stockholm.
Motorn började ryka och först då gick varningslamporna igång. Adam lyckades manöverera bilen till vägrenen där han slutligen fick stopp med hjälp av handbromsen.
Tur att han hade en -07 för det är ju sista bilen som har en handbroms.......

Re: Bilen börjar brinna – på motorvägen

Postat: lör 29 maj 2010, 22:22
av CarMan
alla bilar har ju mekanisk broms, man är man van att bromsen ska har broms servo, så upplevs ju avsaknaden av servo som att bromsen inte finns. så det troliga är att bara broms servon försvunnit (men det kan ju inte jag veta)

Re: Bilen börjar brinna – på motorvägen

Postat: sön 30 maj 2010, 10:18
av len
om en elkabel är trasig i huset som börjar brinna, får jag knappast hjälp från husfabrikanten. Att en bil börjar brinna och man tvärenkelt kopplar det till konstruktionen, är långsökt. Om 1000 st V70 börjar brinna kan man misstänka samband (som Toyota), men jag tycker det är underligt att man förväntar sig ny bil från tillverkaren då man råkar ut för en olyckshändelse

Re: Bilen börjar brinna – på motorvägen

Postat: sön 30 maj 2010, 11:05
av CarMan
om tvätmaskinen börjar o binna o hela huset brinner ner, får du då en et nytt hus av hustilverkaren? Du får inte ens ett nytt hus av tvättmaskins tillverkaren.

Om blen inte är helt utbränd så är det lättare at fast ställa orsaken.
orsaken kan komma från "skade djur" eftermonterad utrustning, fel montering av en verksta vid repration eller felmontering av fabriken, alternativt en felkonstruktion, men en sån borde leda till många bränder)

Så i mina ögon är det absolut specielt självklart att fabriken ska vara med o betala nått.

Re: Bilen börjar brinna – på motorvägen

Postat: sön 30 maj 2010, 12:21
av *pettson*
len skrev:om en elkabel är trasig i huset som börjar brinna, får jag knappast hjälp från husfabrikanten. Att en bil börjar brinna och man tvärenkelt kopplar det till konstruktionen, är långsökt. Om 1000 st V70 börjar brinna kan man misstänka samband (som Toyota), men jag tycker det är underligt att man förväntar sig ny bil från tillverkaren då man råkar ut för en olyckshändelse
Kan man inte enkelt koppla ihop det ändå då det skett ett antal olyckor som inte hamnat i tidningen. Och samtliga startade i motorrummet. Volvo har också glömt bort att dom just haft kampanjer där man byter ut detaljer gällande kylfläkten. På grund av brandfara. Om du hade haft el i huset som bytts ut i ett antal hus på grund av brandfara. Kopplar du ihop ditt just nedbrunna hus då med möjligheten att det inte var bytt i just ditt hus?
Sen är det inte nåt nytt under himlen att en volvo brinner. Redan på 850 tiden var det ifrågasatt, dels pågrund av brand i kupen och en del bränder i motorrummet, sen har det fortsatt med första, andra, tredje 70 serien. En slump? För kikar man under huven gällande utrustningen så är det inte så att det skett nåt mirakulöst sen 850 serien. Det mesta har faktiskt samma grund fortfarande. Den som känner igen sej i en 850 känner igen sej i en årets 70 serie om man kikar under kåporna.

Re: Bilen börjar brinna – på motorvägen

Postat: sön 30 maj 2010, 12:59
av VolvoB20
CarMan skrev:alla bilar har ju mekanisk broms, man är man van att bromsen ska har broms servo, så upplevs ju avsaknaden av servo som att bromsen inte finns. så det troliga är att bara broms servon försvunnit (men det kan ju inte jag veta)

Du ligger efter CarMan... Min XC70II har då ingen mekanisk broms, den har en hydraulisk färdbroms och en elektrisk parkeingsbroms.

Sista bilen med mekanisk broms var V70N som hade en mekanisk handbroms.

Får du brand i motorutrymmet som slår ut el (kortslutning) och hydraulik (plastbehållare för bromsvätskan smälter, eller packningarna ger upp i huvudbromscylidern tex) så finns ingen mekanisk handbroms att ta till. Men då får man väl skicka i backen.....

Re: Bilen börjar brinna – på motorvägen

Postat: sön 30 maj 2010, 21:05
av CarMan
Ja. men det troliga är att broms servon försvunnit. det tar ett tag innan du lyckats elda upp bromsvätskebehållaren