Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1497634
En skillnad på 0,05lit/mil är i praktiken omöjligt att fånga upp med färddator eller ens mäta vid pump på ett tillförlitligt sätt. Det räcker med att det är olika vind, temperatur eller att man har legat bakom en lastbil olika länge för att få den skillnaden med samma hjul. Det krävs körcykeltest för att fånga så här små skillnader.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1497635
Lövet skrev:En skillnad på 0,05lit/mil är i praktiken omöjligt att fånga upp med färddator eller ens mäta vid pump på ett tillförlitligt sätt. Det räcker med att det är olika vind, temperatur eller att man har legat bakom en lastbil olika länge för att få den skillnaden med samma hjul.
Så sant. Men som räkneexempel funkar det.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1497637
Matten är inte fel i sak, och det kan säkert stämma att sommarhjulen drar lite mer. Men jag är inte riktigt övertygad att det är så mkt som 5cl per mil. Om jag minns rätt är skillnaden i co2 utsläpp på en Volvo V90 D4 1g mellan 18 och 19" testat i körcykel. Det ger ungefär 1g/130g = 0,7% skillnad. Det borde inte bli så mkt som 5cl per mil.

(Ja, jag vet att det inte är samma bil. Nån får gärna googla fram de exakta siffrorna om man har tid)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1497643
Lövet skrev:Matten är inte fel i sak, och det kan säkert stämma att sommarhjulen drar lite mer. Men jag är inte riktigt övertygad att det är så mkt som 5cl per mil. Om jag minns rätt är skillnaden i co2 utsläpp på en Volvo V90 D4 1g mellan 18 och 19" testat i körcykel. Det ger ungefär 1g/130g = 0,7% skillnad. Det borde inte bli så mkt som 5cl per mil.

(Ja, jag vet att det inte är samma bil. Nån får gärna googla fram de exakta siffrorna om man har tid)
Jo men.

http://rullomkrets.se/

Mellan 18" eller 19" är det mer hur lättrullat hjulet blir som avgör skillnaden men i exemplet är det lite andra parametrar. Omkrets/varvet som är större och motorn får jobba mer för att flytta bilen/hjulen 1 varv.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1497644
Erik Å skrev:
GLIZ skrev: fre 29 apr 2022, 22:26 ..Vist 0.05 × 2000 mil är inte mer än 100 kr ..
Glömde ni inte att multiplicera med 22 kr/liter där? Då landar man på 2200 kr :-/
Tror jag snubblade lite i matten. Skulle iväg och hämta en kompis i Borås. Blev lite stressad för han ringde precis när jag räknade.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1497691
När vi körde på "vanliga" däck så sa "man" att dom dubbade vinterdäcken "tog" 1 dl mer än sommarhjulen, då var det ofta 80 profil. Skulle man vara "riktigt häftig" hade man 70 profil. Så en ½ dl är inte mycket att "bråka om" men jag blev bara förvånad att det var tvärt om. Nu vet jag inte hur mycket luft där är i vinterdäcken, dom bytte säljaren åt oss när dom monterade dragkroken. Sommarhjulen däremot är rekommenderat 2,3 kg runt om.
5cl är ju en vanlig snaps, tar man en sådan varje mil blir det ganska fort ganska mycket..... :sick:
#1497717
Det känns konstigt att hänga kvar på vinterdäck för att spara soppa men så är det med odubbade Hakka R3 vs Primacy 4! :-o Exakt samma dimension..
När (/om) sommarvärmen kommer blir det förstås en helt annan femma, vinterdäck är farliga för de blir för sladdriga i värmen.
#1497737
Tur man åker dubbfritt, denna gång har man inte vart på alerten gällande bytet, DKW’n fick på sommartofflorna förra fredagen och imorgon kommer de på Zoe’n.
Lite jobbigt är det att jag tycker fälgarna på Q4 är snyggare på vinterhjulen än sommarhjulen…
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 58

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]