Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1537066
Bytt och klart, ser inte ut att bli nåt mer tråkväder framöver (utöver regn).

Passade på att byta till IPD-krängningshämmarstagen när man ändå var där och rotade.
#1537191
Nu precis skedde det ;-)

Man var tydligen så pass duktig att man märkte upp de efter tvätten vilket jag glömt, denna ska då hamna fram då de är 6mm och de med 5mm hamnade bak nu
.
IMG_8674.jpg
IMG_8674.jpg (2.72 MiB) Visad 625 gånger
.
Fälgarna är ju likadana, precis som jag vill ha det ;-)
.
IMG_8675.jpg
IMG_8675.jpg (2.59 MiB) Visad 625 gånger
#1537499
fjohan82 skrev: fre 14 apr 2023, 09:33 Frågan är om detta är slutet för ständiga inköp av nya däck? :-)

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 0-000-mil/
Då måste dom ta mer betalt per däck än dom gär nu för att "få ihop det". Kostar då ett normaldäck idag 1500 - 2000 kr så skulle ett däck kosta 25000 -30000 för att få det att gå ihop. Fördelen är ju att man behöver aldrig mer köpa nya däck då få, väldigt få bilar rullar 50000 mil. Det betyder också att nybilspriset ökar med 100000 -200000 kr (utan reservdäck) :-o :-o :-o
Hypotetisk tanke....
Användarvisningsbild
av bem
#1537514
fjohan82 skrev: fre 14 apr 2023, 09:33 Frågan är om detta är slutet för ständiga inköp av nya däck? :-)

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 0-000-mil/
Gräver man inte sin egen grav om man börjar tillverka däck som skall hålla ca. 50 000 mil?
Däcktillverkarna lever ju på att däck slits så vi behöver köpa nya efter några år.

Kul scenario - det skulle kunna bli så med såna här däck att bilen skrotas med samma däck den levererades med (om man har såna på från början). Inte många bilar har nog hunnit rullat 50 000 mil innan det är dags att skrota bilen.

Alltid bra komma ifrån slit och släng samhället men det beror ju på vad sakerna kostar också som skall hålla extra länge.
#1537527
En gång i tiden när Citroën ID/DS presenterades var däck med slitstyrka verkligen sällsynt. Föregångaren Traction Avant verkligen "åt däck". Nya Citroën skulle ha mer komfort och däck som höll. I samarbete med Michelin tog dom fram ett radialdäck med stålkord som dom kallade Michelin X. Detta ökade livslängden 3 - 4 gånger utan att komforten blev lidande. Michelin hade värdspatent på denna konstruktion och inte förren 1966 gick patentet ut. Först ut på marknaden då var Gislaved Speed 116 som originalmonterades på Volvo 164 när den kom som -69 års modell. Däcken var inte det bästa Gislaved gjort men dom blev bättre och efterföljande generation var riktigt bra. Så bra att Continental köpte hela Gislaveds däcktillverkning i början på -70-talet och flyttade allt till Portugal efter något år.
#1537593
bem skrev:Gräver man inte sin egen grav om man börjar tillverka däck som skall hålla ca. 50 000 mil?
Däcktillverkarna lever ju på att däck slits så vi behöver köpa nya efter några år.

Fast och andra sidan lär väl ett däck som ska hålla i 50k mil kosta typ 10 gånger så mycket som vanliga däck också... Så det kanske går udda jämt?

... Men med sånna mil-mål lär man ju fundera på hur degraderat gummit är pga ålder...... Det är ju ett problem som är väldigt verkligt t om med dagens däck... Jag måste snart själv byta pga. ålder, även om dom har tusentals mil kvar på pga. slitage...
Användarvisningsbild
av bem
#1537613
Nu vet jag, 50-tusenmiladäcken är av solid "gummi". Ja då fattar jag det håller. Blir lite skumpigt kanske men på absolut slät asfalt rullar man fram som om man åkte i en båt på spegelblankt vatten. Näe, det låter nästan för bra för att vara sant med 50-tusenmiladäck. Så går man ju lite miste om att ha "senaste" bästa däcken. Köra 50 000 mil skulle i dagsläget för mig ta ca. 50 år och jag är död och begraven för länge sen då.
#1537831
Bytt och klart idag till Michelin Pilot Sport 5.
.
20230416_181304_copy_2016x1512.jpg
20230416_181304_copy_2016x1512.jpg (888.77 KiB) Visad 401 gånger
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 58

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]