Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1305858
Hur vågar ni (som i allafall bor norr om Skåne) redan byta till vinterdäck??
Det kom snö för några dagar sen i Stockholmsområdet, och vi vet ju att det absolut inte är ovanligt att vi får en snösväng till i slutet av mars/början av april.. ibland t.o.m rätt sent i April.

Kan ni alla helt skippa bilen om det riskeras bli snö eller kallt nån dag?
#1305859
För min del får det stabilisera sig först innan jag ens tänker tanken att byta.

Behöver dessutom polera dom först, dom tog lite stryk förra sommaren av avfettningen på en utetvätt. Inte helt bra på naken aluminium
#1305903
joel80 skrev:Hur vågar ni (som i allafall bor norr om Skåne) redan byta till vinterdäck??
Det kom snö för några dagar sen i Stockholmsområdet, och vi vet ju att det absolut inte är ovanligt att vi får en snösväng till i slutet av mars/början av april.. ibland t.o.m rätt sent i April.

Kan ni alla helt skippa bilen om det riskeras bli snö eller kallt nån dag?
Jag bor på andra sidan "Åsen" i den del av landet som förr (av skåningar) kallades "landet norr om Hallarna". Med detta menas det norr om Hovs Hallar, längst ut mot havet på Hallandsåsen.
Nog om detta, här är det frost på marken nu på morgonen, men det ska bli sol och +10°, kanske upp till 12 -15° i dag. Enligt SMHI har vi haft vår i flera veckor nu. Vi (vid kustbandet) hade ingen "officiell" vinter utan det gick (metrologiskt) direkt från höst till vår så egentligen hade vi inte behövt vinterdäck alls på över huvud taget. I alla fall inte jag, eftersom både jag och bilen har i vinter blivit pensionärer. Jag 65 år och 745-an 30, och då är den undantagen från lagen om vinterdäck. Nu har jag haft dubbdäck på i alla fall, även på mig själv..... Köpte "dubbdäck" till mina kängor på Biltema https://www.biltema.se/fritid/skor/skos ... 2000028509 och dom funkar bra. Här är ett utdrag från Transportstyrelsen för dom som fortfarande tvivlar.
Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.
https://www.transportstyrelsen.se
#1305908
Jag har inte fått tummen ur att beställa nya däck till de inköpta 19" Bor-fälgarna... Bestämt är åtminstone att det blir 235/40 istället för 245/35 som jag var inne på tidigare.
Bytte tydligen 12/4 förra året, blir förmodligen något liknande denna gången också.

Ska dock behålla 18" Ymir-fälgarna som bilen levererades med, om det blir outhärdligt med 19"... :-)
#1305933
fjohan82 skrev: tis 19 mar 2019, 08:15 Jag har inte fått tummen ur att beställa nya däck till de inköpta 19" Bor-fälgarna... Bestämt är åtminstone att det blir 235/40 istället för 245/35 som jag var inne på tidigare.
Bytte tydligen 12/4 förra året, blir förmodligen något liknande denna gången också.

Ska dock behålla 18" Ymir-fälgarna som bilen levererades med, om det blir outhärdligt med 19"... :-)
Ja tycker nog 19" rullar behagligare än 18". Inget blir sämre i alla fall. Det bästa är att det går att få in en fälgborste mellan bromsok och fälgen. Nästan så ja vill gå upp på 19" till nästa vinter. Med 336mm bromsarna blir det ännu tajtare :bored:
#1305936
joel80 skrev:Kan ni alla helt skippa bilen om det riskeras bli snö eller kallt nån dag?
Jag behöver åka bil 27e nästa gång men då kan jag ju alltid ta frugans så för mig är det lugnt.
#1306102
Har åkt dubbfritt i 15 år nu. Det gör att det inte blir någon större skillnad på bilen när man skiftar över till sommardäcken så därför behöver man inte känna sig tokstressad som förr i världen när man sågade runt med dubbar och var tokfrusterad varje dag innan man fick byta över till sommarhjulen.. (Eller varje gång man fick skifta däck två ggr över helgen för man skulle åka till Tyskland och köpa öl...). Nu kan man ju vänta någon vecka till innan byte så man är säker på att slippa snö.
#1308343
Sommardäck på :-)
20190330_173101-3024x2268-2268x1701_LI.jpg
20190330_173101-3024x2268-2268x1701_LI.jpg (431.16 KiB) Visad 503 gånger
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 56

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]