Moderator: Moderatorer
gubbstrutt skrev: ↑sön 05 maj 2019, 20:16 Tack för svaret PalleH.No worries mate
Lobocut skrev:Det är väl just där man måste fundera.. För det är verkligen inte säkert att ha folk som kör runt på dubbdäck i +15 eller varmare. Gummit i däcken är inte alls anpassade för högre temperaturer.SBergdahl skrev: ↑sön 05 maj 2019, 13:41 Finns ju inga rimliga skäl att köra dubb i södra Sverige en nollgradig vårmorgon.. bra att de är på hugget tycker jag.Är det viktigare att ha sommardäck på än att köra säkert? Du kan omöjligen veta hur halt det kan vara på sträckan du ska köra om du ska iväg på morgonen när du står och skrapar rutan på bilen.
joel80 skrev: ↑ons 08 maj 2019, 20:32Och inte givet att ett bra sommardäck är så dåligt i två torra minusgrader heller.Lobocut skrev:Det är väl just där man måste fundera.. För det är verkligen inte säkert att ha folk som kör runt på dubbdäck i +15 eller varmare. Gummit i däcken är inte alls anpassade för högre temperaturer.SBergdahl skrev: ↑sön 05 maj 2019, 13:41 Finns ju inga rimliga skäl att köra dubb i södra Sverige en nollgradig vårmorgon.. bra att de är på hugget tycker jag.Är det viktigare att ha sommardäck på än att köra säkert? Du kan omöjligen veta hur halt det kan vara på sträckan du ska köra om du ska iväg på morgonen när du står och skrapar rutan på bilen.
joel80 skrev:Vinterdäck, och speciellt dubbfria vinterdäck, har en mjukare gummiblandning än sommardäck och skillnaderna blir tydliga i varma sommarförhållanden. Dubbdäck som är hårdare är alltså bättre än dubbfria vid varma temperatur. Ska man då gå på fakta så är det ju bättre att köra på dubbdäck längre och dubbfria borde tas av tidigare. Dubbdäcksförbudet har alltså ingen med att det är farligt att köra med det längre än 15 april.Lobocut skrev:Det är väl just där man måste fundera.. För det är verkligen inte säkert att ha folk som kör runt på dubbdäck i +15 eller varmare. Gummit i däcken är inte alls anpassade för högre temperaturer.SBergdahl skrev: ↑sön 05 maj 2019, 13:41 Finns ju inga rimliga skäl att köra dubb i södra Sverige en nollgradig vårmorgon.. bra att de är på hugget tycker jag.Är det viktigare att ha sommardäck på än att köra säkert? Du kan omöjligen veta hur halt det kan vara på sträckan du ska köra om du ska iväg på morgonen när du står och skrapar rutan på bilen.
SBergdahl skrev:Ett fel med ditt påstående, du gör ett antagande att hela vägen du ska köra är torr, hur kan du göra det?joel80 skrev: ↑ons 08 maj 2019, 20:32Och inte givet att ett bra sommardäck är så dåligt i två torra minusgrader heller.Lobocut skrev:Det är väl just där man måste fundera.. För det är verkligen inte säkert att ha folk som kör runt på dubbdäck i +15 eller varmare. Gummit i däcken är inte alls anpassade för högre temperaturer.
Är det viktigare att ha sommardäck på än att köra säkert? Du kan omöjligen veta hur halt det kan vara på sträckan du ska köra om du ska iväg på morgonen när du står och skrapar rutan på bilen.
joel80 skrev: ↑tor 09 maj 2019, 07:59 Man får väga dem mot varandra.. Tiden med minusgrader i maj i södra Sverige är väldigt liten, och där det också är nederbörd som faktiskt har fryst på vägen är extremt ovanlig.Håller med!
De få tillfällen det skulle inträffa kör man försiktigt. Att istället ha typ 30% längre bromssträcka i "normala" maj-förhållanden är nog värre. Att bötfälla folk som kör på dubb tycker jag kan vara befogat.. Helst skulle jag se att man tog tag i dubbfria också och såg till att folk bytte från sånna i tid.
De kan, som du själv skriver, vara ännu farligare att köra omkring på när det är varmt.
Candid connections: Platform for casual relationsh[…]
Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]