Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1497757
Erik Å skrev:Det känns konstigt att hänga kvar på vinterdäck för att spara soppa
Nää, det är inte aktuellt. Blev bara förvånad över resultatet, och hade funderingar om att när sommardäcken är utslitna köpa nya sommardäck och fälgar i samma dimension (eller liknande) som vinterdäcken har. Typ 185 eller 195/80x16, för komforten och ljudninvåns skull.
#1497823
I helgen fick frugans Mini sommarpuckar monterade. 175 i bredd till 205, enorm skillnad i känsla på en elbil tycker jag. Insåg då även att vinterdäcken är runflats vilket förklarar oljudet från dom och den ganska stumma känslan i fjädringen.
#1498327
Var i början på veckan på en liten tur i södra Halland och nordvästra Skåne. Motorväg ner till Ikea (Hälsinborg) på Väla, behöver nya "gardiner"/solskydd till båten. Körde sedan småvägar upp till Bjäre (Hallandsåsen) förbi Ängelholms Flygplats (jä--ar vad dom bygger där, är det Königseggen.??) och ner mot Båstad (handla spickekorv hos Kötthallen i Boarp). Vi åt lunch på Båstad Golfbana (brukar välja golfrestauranger när vi är ute och "crusar") och sedan hem på motorvägen från Mellbystrand - Halmstad och hem. C:a 20 mil blev det, och det var lugn körning inte över 100 km/tim ens på motorvägen. Bränslemätaren var inte under 7l/10mil någon gång. Skulle gissa på att den skulle kunna varit nere på mellan 6,3 - 6,5 l/10 mil med vinterdäcken. Detta tycker jag är lite fel, nog borde sommar däck (om än hårdare och bredare) "ta" mindre bensin. Hade aldrig "reflekterat" över detta om inte den mätaren suttit i konsollen överst i mitten på instrumentbrädan
#1498681
Lucif3r skrev:
Kadochnikoff skrev:Titta på alla "snålbilar" typ Lupo 3L eller liknande , alla har så smala däck som möjligt för att spara dyrbara droppar.

Jag trodde det var för att dom inte har motor nog att snurra större och bredare däck :-D
Det ligger nog något i det också.😱 🤗
#1498725
Om man ser historiskt sä är breda däck något väldigt nytt. Länge var det smala höga däck. Långt i på 50-talet det 16x4" fälgar på medelklass bilar (typ Volvo PV, VW 1200, Ford Anglia/Prefekt. Amerikanska bilar (mycket vanliga då) hade ofta 6.40x15 för vikten skull (samma som Volvo Duett hade) Saab 92/93 hade 5.00x15. Senare hade även VW och PV 15" fälgar och 5.60 resp. 5.90 däck. I början på -60-talet började 13" bli vanligare, t.ex Mercedes Benz (190, 220 modellerna hade 7.00x13. Då började däcken bli lite bredare, men fortfarande höga
Användarvisningsbild
av bem
#1498805
lennarte skrev: tis 10 maj 2022, 16:31 Om man ser historiskt sä är breda däck något väldigt nytt. Länge var det smala höga däck. Långt i på 50-talet det 16x4" fälgar på medelklass bilar (typ Volvo PV, VW 1200, Ford Anglia/Prefekt. Amerikanska bilar (mycket vanliga då) hade ofta 6.40x15 för vikten skull (samma som Volvo Duett hade) Saab 92/93 hade 5.00x15. Senare hade även VW och PV 15" fälgar och 5.60 resp. 5.90 däck. I början på -60-talet började 13" bli vanligare, t.ex Mercedes Benz (190, 220 modellerna hade 7.00x13. Då började däcken bli lite bredare, men fortfarande höga
Minns du hur det var att åka i en bil med smala däck?
Folk körde väl lite långsammare förr eftersom vägarna var ofta slingriga och följde terrängen på ett annat sätt och vägarna var smalare så det gick ju inte köra så fort, så det kanske var hyfsad komfort ändå trots de smala hjulen? Idag kan ju breda däck göra bilen rätt "hoppig" och egentligen lite okomfortabel.
#1498814
bem skrev:Minns du hur det var att åka i en bil med smala däck?
Jag mins inte så exakt. Men 1958 åkte vi (hela familjen) till Stockholm för att hälsa på min faster och hennes familj. Mor och far hade gjort denna resa 1952. I regn och på grusvägar. på motorcykel, en Rex Roadmaster 200 cc. Halmstad tillverkat så klart (många ungdomar körde Rex eller Monark "på den tiden" här omkring). När vi (jag och min lillebror) var med (1958) var det i en Ford Anglia -52 som farsan köpte 1956 för det blev för mycket "besvär" att åka motorcykel med lillebror också.... Då var det mer asfalt men det tog 2 dagar (övernattning i Gränna).
Denna modell av Ford Anglia tillverkades från slutet av -30-talet fram till omkring 1961. Då den nya Ford Anglia kommit 1952 (med McPherson fjädring fram (först?) bytte den "gamla" Ford Anglia namn till Ford Popular (Prefekt var en "lyxigare" modell. :-). 1959 kom en ny modern Ford Anglia ("snerutan") med en 1000 cc toppventilmotor (dom äldre varianterna hade 1200 cc sidventils motor på upp till 30 hk). Den nya motorn gick till historien när en firma i London vid namn Corsworth började sälja trimmade varianter av denna motor och sålde till racing stall. Lotus blev även intresserade, den satt i bl.a Cortina Lotus. Då med nytt topplock (dubbla kamaxlar och dubbla Weber DCOE) annan vevaxel (1600 cc) och 105 hk. Även Lotus använde själv denna motor bl.a Elan, även Lotus Seven hade denna motor. Satt även i Rally versionen av Ford Escort.
#1499517
Jag minns att min far kommenterade att hjulen krympte när Volvo införde 14" fälgar på 240-serien. Det hade varit 15" på PV 544 och 142:an.

Nu har jag satt på sommardäcken på båda bilarna. Bara släpen som har vinterdäck, men det får den ha året om.
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 58

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]