Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1370225
gubbstrutt skrev:Men jag vidhåller att är olyckan framme kan det bli bekymmer med försäkringen om jag exempelvis kör på din bil i halkan. Eller det värsta en mäniska.
Det är ju samma som om du har dubbade eller odubbade vinterdäck, då skulle "dom" kunna vägra betala om du kör på något med odubbade vinterdäck, om dom anser att det hade kunnat undvikas om du haft dubbade vinterdäck. Det är hastigheten som är den största faran, den och dåligt omdöme är nog det största hotet för övriga trafikanter. Och även passagerare.
Har du laglig utrusning på ditt fordon ska dom inte kunna säga något. Om jag har rätt eller fel vet jag inte, hopas jag inte kommer kommer att få svar på det den "hårda vägen"
Som jag skrev tidigare, jag behöver inte köra om det är dåligt väglag, och jag har inte kört I dåligt väglag en enda gång denna säsong trots dubbade vinterdäck
#1370229
@Lucif3r, det lär nog bli en hel del hemmabyten denna gång ändå tror jag. Folk som åker runt och byter gratis åt äldre osv. Tycker att man ofta ser på lokala Facebook-sidor att folk annonserar "jag byter dina däck, 200 spänn, jag kommer till dig" annars så nu vågar jag nog tro att det blir samma sak.


Edit:
Tyckte bannemej att jag såg en bil som sopade gatan igårkväll?!
#1370256
Lucif3r skrev:Min första tanke var "vafan har corona med däckbyte att göra..?"... Tog mig en stund att inse att många inte byter hjul själv.... :P
Jag byter själv, alltsedan ett riktigt otrevligt "drive-in"-hjulskifte på ICA Maxi. Där skulle man köra upp på en ramp och jag gjorde mitt bästa för att göra det, men det tog lite för lång tid för den otålige däckskiftaren. "Use your eyes" och en massa fula ord och tecken på utländska. Sedan klarade de uppenbarligen inte att skruva dit bultarna ordentligt, för låsbulten lossnade och försvann under färd.
#1370273
Allinug skrev:
Lucif3r skrev:Min första tanke var "vafan har corona med däckbyte att göra..?"... Tog mig en stund att inse att många inte byter hjul själv.... :P
Jag byter själv, alltsedan ett riktigt otrevligt "drive-in"-hjulskifte på ICA Maxi. Där skulle man köra upp på en ramp och jag gjorde mitt bästa för att göra det, men det tog lite för lång tid för den otålige däckskiftaren. "Use your eyes" och en massa fula ord och tecken på utländska. Sedan klarade de uppenbarligen inte att skruva dit bultarna ordentligt, för låsbulten lossnade och försvann under färd.
Joo,så länge kroppen orkar med byter jag nog själv. Då kan jag se hur bromsar och annat ser ut, samt smörja yttre styrleder. Jo jag har smörjnipplar i dom. Satte i det för några år sedan när jag bytte alla gummilagringar i hela framvagnen. Satte även nipplar och smorde spindellederna, men där fick jag ta bort nipplen och sätta en skruv I hålet. Har även gjort så med kardankorsen, där sitter en skruv man tillfälligt kan ersätta med en nippel. Men det går bara att göra när kardanstången är bortmonterad.
#1370276
grillchips skrev:Tyckte bannemej att jag såg en bil som sopade gatan igårkväll?!
Var bor du? Här är det flera veckor sedan det sopades, men sedan kom det lite snö efter, nästan den enda snö jag sett i vinter. Men jag såg aldrig någon plogbil eller någon som sandade. Cyckelbanan däremot plogades och sandades (såg dock inga cyklister). Det kom nog 10 - 15 cm den natten men det var borta på några dagar.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1370304
lennarte skrev:Cyckelbanan däremot plogades och sandades (såg dock inga cyklister).
Fifan, vikken lyx cyklister har nu för tiden. Jag minns att jag minsan fick cykla i snö upp till och ibland över pedalerna när jag skulle till skolan :-D
Det var alltid lika spännande :P Och joda, drog omkull mig rejält en gång och knäckte armbågen, det var mindre skönt :-D
#1370307
@lennarte, Vallentuna, norr om Stockholm. Riktigt köldhål här. Vi har minusgrader mellan varven fortfarande men snön har ju lyst med sin frånvaro. Personligen byter jag inte till sommarhjulen förrän det är sopat för att undvika stenskotten.
#1370323
Minusgrader nattetid och en bit in på förmiddagen i Stockholm nästa vecka. Väntar nog till nästa helg.

Känns helt ärligt som vinterdäcken behövdes 3ggr typ i vinter.
#1370372
Jag har faktiskt hamnat i halka max 5-7 ggr jag också, och då kör jag ändå mycket på natten. Var några gånger i november som det var lite isigt om jag minns rätt, och strax efter nyår.
Men sommardäck får vänta lite, hoppas på första helgen i april.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 58

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]