Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1376219
Lövet skrev: lör 11 apr 2020, 14:45 Nokian kommenterar inte stående eller liggande https://www.nokiantyres.se/innovativt-a ... forvaring/
Vianor avråder från liggande https://vianor.se/vianor/nyheter/oka-li ... t-utrymme/
Continental rekommenderar stående eller allra helst krok https://www.continental-däck.se/personbil/allt-om-daeck/daeckskoetsel-och-underhall/foervara-daeck
Nokia säger hängande, men nämner inget om det övriga. https://www.nokiantyres.se/kundservice/ ... -forvaras/

Continental skriver "Är däcken monterade på fälgar? I detta fall är stapling det bästa alternativet." https://www.xn--continental-dck-dlb.se/ ... vara-daeck

Goodyear "The most ideal way of storing mounted tires is via hooks through the rim itself. This keeps the weight off the tire and reduces the risk of the tire resting on a single flex point during its time being stored off the vehicle.

Alternatively, you can store mounted tires in a stack, vertically, with the sidewall facing down so that the weight of the rim isn’t pushing down on the tread of the tire during storage." https://www.goodyear.com/en-US/tire-gui ... tore-tires

Vianor är inte en däcktillverkare, men dom erbjuder förvaring av hjul. Så jag antar att dom avråder till liggande, för att dom inte själva kan erbjuda den förvaringen som rekommenderas. Normalfallet är ju att återförsäljare ska följa rekommendationerna från tillverkaren. Men detta fall med när det gäller däckhotell, då struntar princip alla i det.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1378118
Oj, har glömt. Inte att byta, utan att skriva. Jag bytte 26:e april
#1378239
Blev lite panikbyte innan helgen...... :x skulle köra och slänga skräp på återvinningen och lastat släpet under någon vecka och råkade titta i förrådet där vinterdäcken står (just det, dom står...). Där stod också sommardäcken till släpet :mad: :devil: Det blev ett snabbt byte utan den sedvanliga smörjning och justering av bromsar och dragstång.... :x
745-an och Passaten har sommardäck sedan någon vecka, och båttrailern står på sommardäck året om. Kör max 20 mil mellan besiktningarna (vart annat år) och då endast vår och höst
av Lövet
#1435904
Verkligen. Hade kunnat följa om det inte var så att barnen måste skjutsas till skolan tidig morgon och då är det ju minusgrader här även om det är gott om värme vid lunch. Känns verkligen fel att åka dubb när det är 6-8 plusgrader stora delar av dygnet.

Man hade ju behövt två uppsättningar vinterhjul egentligne, en friktion och en dubb för de värsta tiderna.
#1435968
Lövet skrev:Man hade ju behövt två uppsättningar vinterhjul egentligne, en friktion och en dubb för de värsta tiderna
Man kan ju ha 2 bilar :party: :-/ :-)
När jag körde med min trimmade PV. Hade jag 3 uppsättningar hjul. Sommardäcken (Pirelli 185/65x15) låg på Shellby 500 fälgar i ren {polerad) aluminium som inte tålde det minsta salt. Vår/höst däcken var 165x15 Michelin ZX (poppulära däck på -80-talet) på Amazon original 4.5" (hål) fälgar och vinterdäck på original PV fälgar (dovhjortsbruna med "snobbringar" och (faktiskt) original däckdimension 5'90x15 (Trelleborg diagonal) dubbade (riktigt grovmönstrade) däck
#1435970
Ptjae, jag kan ju ta hojen i så fall då den har endurodäck i alla fall ;-) Nästa vecka blir det nog av :-D
av Lövet
#1435983
lennarte skrev:Man kan ju ha 2 bilar :party: :-/ :-)
Det har jag. Men den ena är en cab så det känns inte riktigt som att man plockar fram den än. Stenskott och eländen haglar omkring fortfarande. Har fått 3st i rutan och ett rejält i huven på Audin hittils och då har jag bara kört 800 mil.
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 56

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..