Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1315187
Grannen klarade sig undan genom att hävda att han skulle till riksgränsen och åka skidor.

"Det var ju väldigt trolig att du ska köra till Riksgränsen med din rostiga Opel Kadett" sade polisen men släppte i väg honom i alla fall.
#1315509
Lobocut skrev:
SBergdahl skrev: sön 05 maj 2019, 13:41 Finns ju inga rimliga skäl att köra dubb i södra Sverige en nollgradig vårmorgon.. bra att de är på hugget tycker jag.
Är det viktigare att ha sommardäck på än att köra säkert? Du kan omöjligen veta hur halt det kan vara på sträckan du ska köra om du ska iväg på morgonen när du står och skrapar rutan på bilen.
Det är väl just där man måste fundera.. För det är verkligen inte säkert att ha folk som kör runt på dubbdäck i +15 eller varmare. Gummit i däcken är inte alls anpassade för högre temperaturer.
#1315512
joel80 skrev: ons 08 maj 2019, 20:32
Lobocut skrev:
SBergdahl skrev: sön 05 maj 2019, 13:41 Finns ju inga rimliga skäl att köra dubb i södra Sverige en nollgradig vårmorgon.. bra att de är på hugget tycker jag.
Är det viktigare att ha sommardäck på än att köra säkert? Du kan omöjligen veta hur halt det kan vara på sträckan du ska köra om du ska iväg på morgonen när du står och skrapar rutan på bilen.
Det är väl just där man måste fundera.. För det är verkligen inte säkert att ha folk som kör runt på dubbdäck i +15 eller varmare. Gummit i däcken är inte alls anpassade för högre temperaturer.
Och inte givet att ett bra sommardäck är så dåligt i två torra minusgrader heller.
#1315545
joel80 skrev:
Lobocut skrev:
SBergdahl skrev: sön 05 maj 2019, 13:41 Finns ju inga rimliga skäl att köra dubb i södra Sverige en nollgradig vårmorgon.. bra att de är på hugget tycker jag.
Är det viktigare att ha sommardäck på än att köra säkert? Du kan omöjligen veta hur halt det kan vara på sträckan du ska köra om du ska iväg på morgonen när du står och skrapar rutan på bilen.
Det är väl just där man måste fundera.. För det är verkligen inte säkert att ha folk som kör runt på dubbdäck i +15 eller varmare. Gummit i däcken är inte alls anpassade för högre temperaturer.
Vinterdäck, och speciellt dubbfria vinterdäck, har en mjukare gummiblandning än sommardäck och skillnaderna blir tydliga i varma sommarförhållanden. Dubbdäck som är hårdare är alltså bättre än dubbfria vid varma temperatur. Ska man då gå på fakta så är det ju bättre att köra på dubbdäck längre och dubbfria borde tas av tidigare. Dubbdäcksförbudet har alltså ingen med att det är farligt att köra med det längre än 15 april.

Bromssträcka på vått med sommardäck stannar (80 – 5 km/h) på 28 meter, medan ett dubbdäck stannade först efter ca 35 meter. Skillnad på 7 meter. Vad tror du bromssträckan skulle vara på en fuktig vägbana som har fryst under natten? Betydligt längre med sommardäck än med dubbdäck.
SBergdahl skrev:
joel80 skrev: ons 08 maj 2019, 20:32
Lobocut skrev:
Är det viktigare att ha sommardäck på än att köra säkert? Du kan omöjligen veta hur halt det kan vara på sträckan du ska köra om du ska iväg på morgonen när du står och skrapar rutan på bilen.
Det är väl just där man måste fundera.. För det är verkligen inte säkert att ha folk som kör runt på dubbdäck i +15 eller varmare. Gummit i däcken är inte alls anpassade för högre temperaturer.
Och inte givet att ett bra sommardäck är så dåligt i två torra minusgrader heller.
Ett fel med ditt påstående, du gör ett antagande att hela vägen du ska köra är torr, hur kan du göra det?
#1315552
Man får väga dem mot varandra.. Tiden med minusgrader i maj i södra Sverige är väldigt liten, och där det också är nederbörd som faktiskt har fryst på vägen är extremt ovanlig.
De få tillfällen det skulle inträffa kör man försiktigt. Att istället ha typ 30% längre bromssträcka i "normala" maj-förhållanden är nog värre. Att bötfälla folk som kör på dubb tycker jag kan vara befogat.. Helst skulle jag se att man tog tag i dubbfria också och såg till att folk bytte från sånna i tid.
De kan, som du själv skriver, vara ännu farligare att köra omkring på när det är varmt.
#1315553
joel80 skrev: tor 09 maj 2019, 07:59 Man får väga dem mot varandra.. Tiden med minusgrader i maj i södra Sverige är väldigt liten, och där det också är nederbörd som faktiskt har fryst på vägen är extremt ovanlig.
De få tillfällen det skulle inträffa kör man försiktigt. Att istället ha typ 30% längre bromssträcka i "normala" maj-förhållanden är nog värre. Att bötfälla folk som kör på dubb tycker jag kan vara befogat.. Helst skulle jag se att man tog tag i dubbfria också och såg till att folk bytte från sånna i tid.
De kan, som du själv skriver, vara ännu farligare att köra omkring på när det är varmt.
Håller med!
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 58
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]