Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1315025
PalleH skrev: sön 05 maj 2019, 00:09 När jag blev tagen så var det runt 18C men på nätterna,under 0 lann.
Och idag har det varit betydligt kyligare,hade det handlat om mer än 500:- hade jag nog inte skrivit på.
Spelar ingen roll att det var 18 grader då du blev stoppad. Lagen kräver inte att man måste byta däck om man är ute och kör med dubbar när det är 18 garder och 0 grader på morgonen.

Finns det risk för vinterväglag under någon tid under dygnet när du ska köra bilen, då får du köra på dubbdäck.
Sammas sak gäller ju om det beräknas bli snö eller kallar väder, vilket det har kommit nu i stora delar av landet, då kan man även fortsätta köra på sina dubb.


Ta som vana att ALDRIG skriva på böter, oavsett vad det är för böter.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1315055
Lobocut skrev: sön 05 maj 2019, 01:23
PalleH skrev: sön 05 maj 2019, 00:09 När jag blev tagen så var det runt 18C men på nätterna,under 0 lann.
Och idag har det varit betydligt kyligare,hade det handlat om mer än 500:- hade jag nog inte skrivit på.
Spelar ingen roll att det var 18 grader då du blev stoppad. Lagen kräver inte att man måste byta däck om man är ute och kör med dubbar när det är 18 garder och 0 grader på morgonen.

Finns det risk för vinterväglag under någon tid under dygnet när du ska köra bilen, då får du köra på dubbdäck.
Sammas sak gäller ju om det beräknas bli snö eller kallar väder, vilket det har kommit nu i stora delar av landet, då kan man även fortsätta köra på sina dubb.


Ta som vana att ALDRIG skriva på böter, oavsett vad det är för böter.
Ja man blir ju lite stäld o tjockad när man blir haffad så där,plus en alkomätare upptryckt i ansiktet.

Du verkar ha koll på dessa dubbdäcks regler,var kan man hitta vad som verkligen gäller så man kan läsa på lite mer om det?
#1315066
PalleH skrev: sön 05 maj 2019, 11:06
Lobocut skrev: sön 05 maj 2019, 01:23
PalleH skrev: sön 05 maj 2019, 00:09 När jag blev tagen så var det runt 18C men på nätterna,under 0 lann.
Och idag har det varit betydligt kyligare,hade det handlat om mer än 500:- hade jag nog inte skrivit på.
Spelar ingen roll att det var 18 grader då du blev stoppad. Lagen kräver inte att man måste byta däck om man är ute och kör med dubbar när det är 18 garder och 0 grader på morgonen.

Finns det risk för vinterväglag under någon tid under dygnet när du ska köra bilen, då får du köra på dubbdäck.
Sammas sak gäller ju om det beräknas bli snö eller kallar väder, vilket det har kommit nu i stora delar av landet, då kan man även fortsätta köra på sina dubb.


Ta som vana att ALDRIG skriva på böter, oavsett vad det är för böter.
Ja man blir ju lite stäld o tjockad när man blir haffad så där,plus en alkomätare upptryckt i ansiktet.

Du verkar ha koll på dessa dubbdäcks regler,var kan man hitta vad som verkligen gäller så man kan läsa på lite mer om det?
Definitionen av vinterväglag
Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.
Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.


Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april.
Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.


https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
Användarvisningsbild
av PalleH
#1315076
"Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid."

Det blir väldigt godtyckligt,Aprilväder är som alla vet fram och tillbaka
#1315079
SBergdahl skrev: sön 05 maj 2019, 13:41 Finns ju inga rimliga skäl att köra dubb i södra Sverige en nollgradig vårmorgon.. bra att de är på hugget tycker jag.
Är det viktigare att ha sommardäck på än att köra säkert? Du kan omöjligen veta hur halt det kan vara på sträckan du ska köra om du ska iväg på morgonen när du står och skrapar rutan på bilen.
#1315080
PalleH skrev: sön 05 maj 2019, 16:16 "Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid."

Det blir väldigt godtyckligt,Aprilväder är som alla vet fram och tillbaka

Du kan överklaga ordningsbot, kontakta den tingsrätt där förseelsen hände om du har frågor eller ska överklaga.

http://www.domstol.se/Sok/?tab=contact&courttype=0
Användarvisningsbild
av PalleH
#1315087
Lobocut skrev: sön 05 maj 2019, 16:56
PalleH skrev: sön 05 maj 2019, 16:16 "Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid."

Det blir väldigt godtyckligt,Aprilväder är som alla vet fram och tillbaka

Du kan överklaga ordningsbot, kontakta den tingsrätt där förseelsen hände om du har frågor eller ska överklaga.

http://www.domstol.se/Sok/?tab=contact&courttype=0
Okej tack för tipset ska kolla upp det.
#1315100
PalleH skrev: sön 05 maj 2019, 18:04
Lobocut skrev: sön 05 maj 2019, 16:56
PalleH skrev: sön 05 maj 2019, 16:16 "Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid."

Det blir väldigt godtyckligt,Aprilväder är som alla vet fram och tillbaka

Du kan överklaga ordningsbot, kontakta den tingsrätt där förseelsen hände om du har frågor eller ska överklaga.

http://www.domstol.se/Sok/?tab=contact&courttype=0
Okej tack för tipset ska kolla upp det.
Törs man fråga hur dyr boten var?.
Jag kör med på dubbdäck än pga mina sommarhjul blev snodda ur förrådet. Håller på o jobbar på en ny uppsättning fälgar jag köpt. plus nya däck en gång till. Vill inte höra några moralpredikningar från någon.

Tyvärr är chansen att vinna i domstol liten snutens ord är värt mer än ditt sedan håller tingsrätten snuten om ryggen i de flesta fall.
Är det så att du torskat långt ifrån där du bor får du inställa dig i den tingsrätten. Inte i den där du bor.
Funkar det för dig o inställa dig i tingsrätten så testa. Man brukar iaf få lite längre tid på sig att betala men ev arbetstid förlorar du tyvär. Lycka till.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 58
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]