Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1374078
Jag kan inte riktigt fatta hur det skulle hänga ihop. jag tog fram sommabilen nu i påskhelgen, Den har 2,2 ton som tjänstevikt och har varit parkerad i mitt garage i 6 månader. Trots att den tyngt med över 2 ton på däcken fanns ingen obalans eller orunda däck.

Men om jag hade ställt upp bilen på pallbockar och monterat av däcken och ställt dom i en hylla över vintern så skulle de alltså blivit orunda av sin egen lilla vikt.

Jag får inte riktigt ihop det,

Orunda däck har man ju varit med om, men det har varit billiga kinadäck nya från fabrik, regumerade däck, och däck som skadats pga påkörrning så coorden skadats, men aldrig pga att de stått på en hylla.
av Lövet
#1374083
Nokian kommenterar inte stående eller liggande https://www.nokiantyres.se/innovativt-a ... forvaring/
Vianor avråder från liggande https://vianor.se/vianor/nyheter/oka-li ... t-utrymme/
Continental rekommenderar stående eller allra helst krok https://www.continental-däck.se/personbil/allt-om-daeck/daeckskoetsel-och-underhall/foervara-daeck
Användarvisningsbild
av Derank
#1374103
är nog mycket nys och fnys i dessa påståenden, jag hade ett par nya Goodyear ecellence liggandes i källaren i tio år, la på dom och ballanserade dom utan proiblem. Och jag har haft mina både ståendes och liggandes mellan bytena utan problem i 30år snart
Användarvisningsbild
av batmac
#1374142
EbbevonVolvo skrev:Finns inget enklare att montera. Skruva ut tre skruvar och ta bort en liten plastbåt (fram). Skruva dit stänkskydden. Inga hål behöver borras! Kort bits på ett litet spärrhandtag .
jo jag har insett det, jag har väl levt i tron om att det ska popnitas. Får väl se om det inte kan bli ändring.
#1374186
@batmac, jag har för mig att förra generationen *60-modeller framförallt i sina monteringsbeskrivningar har popnit för ändamålet, men det ska enligt flera här på forumet fungera alldeles utmärkt att skruva istället. Alternativt att det popniten var en extra "säkring" till skruvarna.
av MickeM
#1374189
Derank skrev: lör 11 apr 2020, 16:22 är nog mycket nys och fnys i dessa påståenden, jag hade ett par nya Goodyear ecellence liggandes i källaren i tio år, la på dom och ballanserade dom utan proiblem. Och jag har haft mina både ståendes och liggandes mellan bytena utan problem i 30år snart
Håller med!

Marknaden får ofta de enklaste saker att framstå som avancerat, så osäkra/okunniga ska lämna bort jobbet.
Att hjul inte ens ska kunna stå ens omonterade några månader är enormt trams av värsta sort.
Även på billigaste skitdäcken.

Parkering-deformationer brukar "masseras" bort efter nån km på tex säsongsfordon.
Men då har bilen stått på dom hela tiden.
#1374422
Så där ja, vaknade upp långt norrut igår och bilen hade två cm snö på sig, väl hemma sent på kvällen var det 10 grader varmt här söderut så idag efter att bilen rullat 240 mil sedan tvätt fick den sig ett bad först och sedan byte illa kvickt till sommarsulorna. Hade det inte varit för denna färd hade jag nog chansat och låtit sommarsulorna sitta kvar på bilen när den införskaffades i februari ;-)

IMG_3568.jpg
IMG_3568.jpg (500.85 KiB) Visad 695 gånger
#1374511
Jag tror många här har lyssnat lite för mycket på den lite smågalna lobbyorganisationen scandinavian tire and rim organization.
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 58

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]