Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1496677
I morgon händer det.... Jag ska för första gången skruva på vår nya Subaru XV. Ska skifta till sommardäck. Sedan ska jag plocka fram och "damma av" våra numera nästan nya (inköpta januari 2020) elcycklar.
Ska cykla till svågern och planera sommarens semester (blir nog en Whisky) . Preliminärt ska vi flyga till Luleå och hyra bil där. Har aldrig varit så långt norrut förr, vi vände vid Skuleberget i fjol (Docksta, Kramfors i Ångermanland) då körde vi svågerns V70 D3 -11
#1496683
@EbbevonVolvo, Tack :-)

@lennarte, Det blir bara vackrare ju mer ni kör norrut :-) Kan rekommendera Riksgränsen med mera om ni känner för att komma iväg ordentligt

.
#1497564
Nu är hjulen bytta och jag blev lite besviken :-(
Vinter hjulen (215/70x16 100T odubbat) drog mindre bensin än sommar hjulen (225/55x18 98V), brukar ju vara tvärt om... Körde en runda på 15 - 18 mil och tankade innan vi körde. Bilens dator kom aldrig under 0,7 l/mil medan med vinterhjulen går förbrukningen ibland under 0,65 l/mil vid samma typ av körning. Däcken har samma rullomkrets (skiljer 8 mm).
Sommarhjulen låter mer och är stötigare, men det hade jag väntat mig. Får se framöver hur det blir, blir kanske nya 16" fälgar till sommarhjulen framöver... :-o :-o
#1497586
lennarte skrev: fre 29 apr 2022, 12:28 Nu är hjulen bytta och jag blev lite besviken :-(
Vinter hjulen (215/70x16 100T odubbat) drog mindre bensin än sommar hjulen (225/55x18 98V), brukar ju vara tvärt om... Körde en runda på 15 - 18 mil och tankade innan vi körde. Bilens dator kom aldrig under 0,7 l/mil medan med vinterhjulen går förbrukningen ibland under 0,65 l/mil vid samma typ av körning. Däcken har samma rullomkrets (skiljer 8 mm).
Sommarhjulen låter mer och är stötigare, men det hade jag väntat mig. Får se framöver hur det blir, blir kanske nya 16" fälgar till sommarhjulen framöver... :-o :-o
Min erfarenhet är att hög profil i praktiken gör att däcksidan komprimeras mer så det ändå blir en diameterskillnad som påverkar. Så iaf till viss del tror jag du också kommit lite längre på merförbrukningen.
#1497599
Perra83 skrev:Jäklar va förbrukningen drog iväg 😯
Jag är i grunden motståndare till lågprofil däck så det "spelar" väl in. Men jag blev bara så förvånad att sommardäcken ökade förbrukningen. Har inte varit med om det tidigare. Vi pratade om detta när vi köpte bilen (om däck dimensioner) och jag ifrågasatte varför dom säljer en terränggående (ja nästan i alla fall) bil med däck för Autoban. Det fanns inget val, och frugan började "sura till" så det blev som det blev. Sedan när vi skulle ha vinterdäck till, ja då fanns det helt plötsligt "riktiga" däck och fälgar att köpa.... :P :x
#1497614
Tänk på att om man ökar däckens rullomkrets så får man i praktiken högre utväxling vilket normalt sett sänker förbrukningen eftersom man kommer lite längre på varje varv motorn gör.
MEN färddatorn ser samma körsträcka eftersom den bara räknar hur många varv hjulen rullar, helt ovetande om faktisk omkrets. Och med högre utväxling så måste motorn leverera aningen mer vridmoment så den drar aningen mer bränsle. Förutom det så kommer man att åka någon procent fortare när hastighetsmätaren står på t.ex. 100 vilket ökar luftmotståndet.
Så på färddatorn kommer det att se ut som om förbrukningen per mil ökar medan den faktiskt minskar i verkligheten, om man nu hade hållit exakt samma faktiska hastighet :-/

Sommardäcken rullar dåligt kyliga vårmorgnar pga att gummit blir för styvt, ser att mina dubbfria vinterdäck rullar mycket lättare i intervallet 0-10 plusgrader. Trots att både sommar och vinterdäck har rullmotstånd i klass A. Så jag väntar ett par veckor till med att skifta.. :-)
#1497626
hur kan man ens märka skillnad i plånboken på 0,70 el 0,75 i förbrukning? det spelar ju lixom noll roll i praktiken om det diffar 0,05.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1497629
Derank skrev:hur kan man ens märka skillnad i plånboken på 0,70 el 0,75 i förbrukning? det spelar ju lixom noll roll i praktiken om det diffar 0,05.
Det är inte dom 5 örena i nuläget som är det som märks men 5 öre 100 gånger blir 5kr och det är smyghöjningen som i långa loppet är det vi poengterar. Förstår du inte det trotts att många poengterat det på dina inlägg så undrar jag om du har matematiska skills över huvud taget.

Det är ett räkneexempel på förbrukning kontra vad det kostar om man har större hjul och att det påverkar. Uppfattar jag det som.

Jag tycker inte heller att 5 öre är något att skrika över. Det är dom 5 örena gånger 100 som egentligen är det jag och många med mig ser...

Oavsett vad vi diskuterar här så ser du bara det lilla. Inte helheten.

Vist 0.05 × 2000 mil är inte mer än 100 kr men det är egentligen på nivån 1000 som kör så som det blir relativt stora summor sammanlagt och det blir även ett större utsläpp av CO²...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk




  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 58
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]