Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1373976
lennarte skrev: lör 04 apr 2020, 08:29
Lobocut skrev:Det kan bli orunda. Alla däcktillverkare säger att man ska förvara däck på fälg liggandes eller hängandes på väggen. Och jag tror knappast att däckhotellet skulle ersätta däcken om det skulle bli problem för att dom har förvarat dom felaktigt.
Jag tror att detta är något som hänger kvar sedan diagonaldäckens tid. Dom var mycket mjukare i corden (textilcord) än dagens radialdäck (stålcord). Sedan fanns det i skarven -60 - -70-tal en del olika lösningar (Michelin hade världpatent på stålkord) av varierande kvalitet. Kommer ihåg att GoodYear hade ett däck med glasfibercord som blev "platta" om man ställde bilen med varma däck med större (tyngre) bilar men till mindre bilar var det ett kanon däck. Är det bara luft i däcken är det inga problem ens på bilen. Min Opel Rekord -59 stod på samma däck i 30 år utan att dom blev platta. Körde kanske 10 mil med den under dom åren och pumpade däcken då och då. Däcken var Telleborg textilradial däck 165x13 tillverkade i slutet på -70-talet. Nye ägaren körde en runda med den innan han lastade den, och så då inget om orunda däck. Då hade den stått still i c:a 3 år. 4 år tidigare körde jag c:a 2 mil med den (flyttade den till ett nytt ställe) och märkte inget "orunt"
Det är ingen däcktillverkare som rekommenderar något annat. Och skulle det inte längre vara aktuellt, då skulle dom ju uppdatera det.
#1373978
VolvoB20 skrev: lör 04 apr 2020, 09:37
Lucif3r skrev: lör 04 apr 2020, 09:19 Visst, dom KAN bli orunda, men det är väldigt otroligt att dom skulle bli det. Då lär man nog allt ha dom stående bra många år, långt längre än däckets "bäst före"-datum.

T om monterade på en bil kräver det många års stillastående med lite halv-taskigt med luft innan dom blir orunda, och den orundheten brukar ändå försvinna efter några km körning.

Men kan man förvara däcken liggandes så gör det, men finns ingen anledning att få panik för att någon(hotell eller liknande) förvarar dom stående.


Precis. Om däcken blir orunda av 10 kg vikt över vintern i garaget, hur snabbt blir de då orunda av bilens 2000 kg vikt. Måste man palla upp bilen varje gånga man parkerar över natten när man kommer hem från jobbet :P :-)


PS har alla mina däck staplade då jag saknar hyllor och har över 10 fordon DS

Så här har det förresten sett ut hos alla däckshandlare när jag köpt nya däck.

Bild
Vad jag kan se så är detta däck UTAN fälg, då kan man ställa dom så, enligt däcktillverkaren.

En enkel fråga då till sitt däckhotell som förvarar däcken stående, ersätter ni däcken om dom skulle bli orunda under förvaringen? Tror inte något hotell skulle svara ja på den frågan.
Senast redigerad av 1 Lobocut, redigerad totalt 0 gånger.
#1373986
Härom dagen var det dags! Saknar V60n när sommarsulorna åker på, den klädde bättre i dem

Bild

Men nuvarande S60 bär upp dem helt ok också :-)

Bild
#1374010
Lobocut skrev: fre 10 apr 2020, 20:54
VolvoB20 skrev: lör 04 apr 2020, 09:37
Lucif3r skrev: lör 04 apr 2020, 09:19 Visst, dom KAN bli orunda, men det är väldigt otroligt att dom skulle bli det. Då lär man nog allt ha dom stående bra många år, långt längre än däckets "bäst före"-datum.

T om monterade på en bil kräver det många års stillastående med lite halv-taskigt med luft innan dom blir orunda, och den orundheten brukar ändå försvinna efter några km körning.

Men kan man förvara däcken liggandes så gör det, men finns ingen anledning att få panik för att någon(hotell eller liknande) förvarar dom stående.


Precis. Om däcken blir orunda av 10 kg vikt över vintern i garaget, hur snabbt blir de då orunda av bilens 2000 kg vikt. Måste man palla upp bilen varje gånga man parkerar över natten när man kommer hem från jobbet :P :-)


PS har alla mina däck staplade då jag saknar hyllor och har över 10 fordon DS

Så här har det förresten sett ut hos alla däckshandlare när jag köpt nya däck.

Bild
Vad jag kan se så är detta däck UTAN fälg, då kan man ställa dom så, enligt däcktillverkaren.

En enkel fråga då till sitt däckhotell som förvarar däcken stående, ersätter ni däcken om dom skulle bli orunda under förvaringen? Tror inte något hotell skulle svara ja på den frågan.
Jaha, så ett opumpat däck skulle klara att bära sin egen vikt på ca 10 kg, men om man monterar det på en fälg som också väger runt 10 kg och pumpar det till 2,5 bar så skulle det inte längre klara att stå upp. Mycket märkligt.

Och min sommarbil som står i garage hela vinteran och väger 2000 kg, det har funkat i 15 år nu utan problem. Också märkligt.

Eller alla bilar som står i bilhallarna i månader, eller alla bilar som tillverkas i Asien och står på bilfärja ibland i månader innan de är framme här. De skulle ju alla ha förstörda däck.
Användarvisningsbild
av batmac
#1374046
fjohan82 skrev:@batmac: Var har du stänkskydden? :-)
Det är en bra fråga, det har inte blivit av. Mest för att jag inte tänkt på det, men också för att det har känts jobbigt att montera :oops:
#1374058
Finns inget enklare att montera. Skruva ut tre skruvar och ta bort en liten plastbåt (fram). Skruva dit stänkskydden. Inga hål behöver borras! Kort bits på ett litet spärrhandtag .
#1374069
VolvoB20 skrev: lör 11 apr 2020, 09:44
Lobocut skrev: fre 10 apr 2020, 20:54
VolvoB20 skrev: lör 04 apr 2020, 09:37



Precis. Om däcken blir orunda av 10 kg vikt över vintern i garaget, hur snabbt blir de då orunda av bilens 2000 kg vikt. Måste man palla upp bilen varje gånga man parkerar över natten när man kommer hem från jobbet :P :-)


PS har alla mina däck staplade då jag saknar hyllor och har över 10 fordon DS

Så här har det förresten sett ut hos alla däckshandlare när jag köpt nya däck.

Bild
Vad jag kan se så är detta däck UTAN fälg, då kan man ställa dom så, enligt däcktillverkaren.

En enkel fråga då till sitt däckhotell som förvarar däcken stående, ersätter ni däcken om dom skulle bli orunda under förvaringen? Tror inte något hotell skulle svara ja på den frågan.
Jaha, så ett opumpat däck skulle klara att bära sin egen vikt på ca 10 kg, men om man monterar det på en fälg som också väger runt 10 kg och pumpar det till 2,5 bar så skulle det inte längre klara att stå upp. Mycket märkligt.

Och min sommarbil som står i garage hela vinteran och väger 2000 kg, det har funkat i 15 år nu utan problem. Också märkligt.

Eller alla bilar som står i bilhallarna i månader, eller alla bilar som tillverkas i Asien och står på bilfärja ibland i månader innan de är framme här. De skulle ju alla ha förstörda däck.
Bara att använda Google, då kommer du hitta flera som upplever orunda däck. Men hur många kopplar det till felaktig förvaring?
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 58

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]