- tis 07 apr 2020, 15:36
#1373522
Snyggt @sverige2, välputsade laserröda ng9-3 kan man inte se för mkt av
Moderator: Moderatorer
AndreasThn skrev:Snyggt @sverige2, välputsade laserröda ng9-3 kan man inte se för mkt avTack!
lennarte skrev: ↑lör 04 apr 2020, 08:29Det är ingen däcktillverkare som rekommenderar något annat. Och skulle det inte längre vara aktuellt, då skulle dom ju uppdatera det.Lobocut skrev:Det kan bli orunda. Alla däcktillverkare säger att man ska förvara däck på fälg liggandes eller hängandes på väggen. Och jag tror knappast att däckhotellet skulle ersätta däcken om det skulle bli problem för att dom har förvarat dom felaktigt.Jag tror att detta är något som hänger kvar sedan diagonaldäckens tid. Dom var mycket mjukare i corden (textilcord) än dagens radialdäck (stålcord). Sedan fanns det i skarven -60 - -70-tal en del olika lösningar (Michelin hade världpatent på stålkord) av varierande kvalitet. Kommer ihåg att GoodYear hade ett däck med glasfibercord som blev "platta" om man ställde bilen med varma däck med större (tyngre) bilar men till mindre bilar var det ett kanon däck. Är det bara luft i däcken är det inga problem ens på bilen. Min Opel Rekord -59 stod på samma däck i 30 år utan att dom blev platta. Körde kanske 10 mil med den under dom åren och pumpade däcken då och då. Däcken var Telleborg textilradial däck 165x13 tillverkade i slutet på -70-talet. Nye ägaren körde en runda med den innan han lastade den, och så då inget om orunda däck. Då hade den stått still i c:a 3 år. 4 år tidigare körde jag c:a 2 mil med den (flyttade den till ett nytt ställe) och märkte inget "orunt"
VolvoB20 skrev: ↑lör 04 apr 2020, 09:37Vad jag kan se så är detta däck UTAN fälg, då kan man ställa dom så, enligt däcktillverkaren.Lucif3r skrev: ↑lör 04 apr 2020, 09:19 Visst, dom KAN bli orunda, men det är väldigt otroligt att dom skulle bli det. Då lär man nog allt ha dom stående bra många år, långt längre än däckets "bäst före"-datum.
T om monterade på en bil kräver det många års stillastående med lite halv-taskigt med luft innan dom blir orunda, och den orundheten brukar ändå försvinna efter några km körning.
Men kan man förvara däcken liggandes så gör det, men finns ingen anledning att få panik för att någon(hotell eller liknande) förvarar dom stående.
Precis. Om däcken blir orunda av 10 kg vikt över vintern i garaget, hur snabbt blir de då orunda av bilens 2000 kg vikt. Måste man palla upp bilen varje gånga man parkerar över natten när man kommer hem från jobbet
PS har alla mina däck staplade då jag saknar hyllor och har över 10 fordon DS
Så här har det förresten sett ut hos alla däckshandlare när jag köpt nya däck.
Lobocut skrev: ↑fre 10 apr 2020, 20:54Jaha, så ett opumpat däck skulle klara att bära sin egen vikt på ca 10 kg, men om man monterar det på en fälg som också väger runt 10 kg och pumpar det till 2,5 bar så skulle det inte längre klara att stå upp. Mycket märkligt.VolvoB20 skrev: ↑lör 04 apr 2020, 09:37Vad jag kan se så är detta däck UTAN fälg, då kan man ställa dom så, enligt däcktillverkaren.Lucif3r skrev: ↑lör 04 apr 2020, 09:19 Visst, dom KAN bli orunda, men det är väldigt otroligt att dom skulle bli det. Då lär man nog allt ha dom stående bra många år, långt längre än däckets "bäst före"-datum.
T om monterade på en bil kräver det många års stillastående med lite halv-taskigt med luft innan dom blir orunda, och den orundheten brukar ändå försvinna efter några km körning.
Men kan man förvara däcken liggandes så gör det, men finns ingen anledning att få panik för att någon(hotell eller liknande) förvarar dom stående.
Precis. Om däcken blir orunda av 10 kg vikt över vintern i garaget, hur snabbt blir de då orunda av bilens 2000 kg vikt. Måste man palla upp bilen varje gånga man parkerar över natten när man kommer hem från jobbet
PS har alla mina däck staplade då jag saknar hyllor och har över 10 fordon DS
Så här har det förresten sett ut hos alla däckshandlare när jag köpt nya däck.
En enkel fråga då till sitt däckhotell som förvarar däcken stående, ersätter ni däcken om dom skulle bli orunda under förvaringen? Tror inte något hotell skulle svara ja på den frågan.
fjohan82 skrev:@batmac: Var har du stänkskydden?Det är en bra fråga, det har inte blivit av. Mest för att jag inte tänkt på det, men också för att det har känts jobbigt att montera
VolvoB20 skrev: ↑lör 11 apr 2020, 09:44Bara att använda Google, då kommer du hitta flera som upplever orunda däck. Men hur många kopplar det till felaktig förvaring?Lobocut skrev: ↑fre 10 apr 2020, 20:54Jaha, så ett opumpat däck skulle klara att bära sin egen vikt på ca 10 kg, men om man monterar det på en fälg som också väger runt 10 kg och pumpar det till 2,5 bar så skulle det inte längre klara att stå upp. Mycket märkligt.VolvoB20 skrev: ↑lör 04 apr 2020, 09:37Vad jag kan se så är detta däck UTAN fälg, då kan man ställa dom så, enligt däcktillverkaren.
Precis. Om däcken blir orunda av 10 kg vikt över vintern i garaget, hur snabbt blir de då orunda av bilens 2000 kg vikt. Måste man palla upp bilen varje gånga man parkerar över natten när man kommer hem från jobbet
PS har alla mina däck staplade då jag saknar hyllor och har över 10 fordon DS
Så här har det förresten sett ut hos alla däckshandlare när jag köpt nya däck.
En enkel fråga då till sitt däckhotell som förvarar däcken stående, ersätter ni däcken om dom skulle bli orunda under förvaringen? Tror inte något hotell skulle svara ja på den frågan.
Och min sommarbil som står i garage hela vinteran och väger 2000 kg, det har funkat i 15 år nu utan problem. Också märkligt.
Eller alla bilar som står i bilhallarna i månader, eller alla bilar som tillverkas i Asien och står på bilfärja ibland i månader innan de är framme här. De skulle ju alla ha förstörda däck.
Säger det något särskilt att det k[…]