Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
#385674
Frågan är kort och gott:

Vad är "normalt" arbetstryck i kylsystemet?
Följdfrågan blir då, -Hur varmt kan kylvattnet bli utan att det börjar koka?
av Rådlös
#385697
När man kontrolltrycker ett kylsystem, så vill jag minnas att man pumpar till omkring 1 Bar. (Man har alltså en liten cykelpumpliknade sak med en manometer och ser om trycket försvinner. Då vet man att man har en läcka någonstans.) Så knappast över 1 Bar i vanliga fall. Om du kollar på ett kylarlock, så stog det i alla fall förr i världen vilket tryck dom var gjorda för, eller rättare sagt, när dom släppte ut trycket.
Det här med kokpunkt och tryck är fysik och matematik, men det finns säkert tabeller här på nätet för sådana uppgifter.
Användarvisningsbild
av js1
#385700
Okej, fast 1 Bar är ju samma som normalt luftryck (1013mBar). Menar du 1 Bars övertryck? Isåfall har är det 2Bar i systemet och då kokar vattnet vid ca 120grader.
av *pettson*
#385707
Har ingen direkt koll på arbetstrycket i systemet, provtryckning brukar bara göras till 0,3bars övertryck. Iallafall dom verkstäder jag jobbat, och det jag lärt ut. Det brukar inte finnas anledning att gå högre i tryck.
Dock är kokpunkten ca 135grader celsius på en 855 T5 enligt dom uppgifter jag har, notera att det är inte rent vatten utan det är ju 50% glykol, det förändrar kokpunkten lite grand.
Locket till expansionskärlet ska öppna vid 1.5 bar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#385866
Locket är märkt med öppningstrycket, 150 kPa på det gröna. Det blir 1,5 bar. 75 och 100 kPa var vanligt på 240-tiden, svart lock.
Användarvisningsbild
av js1
#1528878
Whaoo, en tretton år gammal tråd vaknade igen. :-o
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1528933
Xanthopteryx skrev: lör 28 jan 2023, 20:17 Glykolen höjer också kokpunkten för vätskan.
Hur mycket?
Det beror på blandningen.
108 grader för 50%

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]

Som Totte säger är det sannolikt den sen[…]

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]